Hej!
Vi har införskaffat oss en tomt som vi tänkt bygga ett ca 160m2 hus på i närtid. Efter att ha bott i hus med ac så är det ju ett krav att ha ett smidigt system för kyla under de varma somrarna.
Vad finns det för alternativ samt vad är fördelarna samt nackdelarna?

Uppvärmning lutar vi mycket mot bergvärme men frånlufts värmepump har även kikats lite på. Vad är eran erfarenhet samt för- / nackdelar?

Allt Gott.

Bergvärme med frikyla såklart.

Ska ni kyla kåken är väl bergvärme det rätta tycker jag

Bergvärme med aktivkyla så är ni ordentligt rustade.

A atomlab skrev:
Bergvärme med aktivkyla så är ni ordentligt rustade.
Med aktiv kyla är man ganska begränsad vilken värmepump man kan välja. Dessutom är det högre driftkostnad än frikyla.

Är man säkrad kyla över hela sommaren?
Rekommenderas att köra ut kylan på golvvärmen direkt eller via fläkt konvektorer?

G GBTRY skrev:
Är man säkrad kyla över hela sommaren?
Rekommenderas att köra ut kylan på golvvärmen direkt eller via fläkt konvektorer?
Kyler du via golvvärmen måste man ha daggpunktsstyrning så det inte blir kondens. I praktiken innebär det lägre effekt och att effekten måste begränsas mer ju varmare och fuktigare det är ute.
Frikyla via fläktkonvektor är effektivast och ser ut och låter som innedelen till en luftvärmepump.

useless useless skrev:
Med aktiv kyla är man ganska begränsad vilken värmepump man kan välja. Dessutom är det högre driftkostnad än frikyla.
Det som har det är oftast bra premium pumpar så det brukar ända vara de man kollar på. Kostanden när det är 32gr ute och 21gr inne är värt allt.

Jag har frikyla och har ner tempen i huset men då har jag också lagt mycket energi på extra isolering samt överdimensionerad ventilation.

A atomlab skrev:
Det som har det är oftast bra premium pumpar så det brukar ända vara de man kollar på. Kostanden när det är 32gr ute och 21gr inne är värt allt.

Jag har frikyla och har ner tempen i huset men då har jag också lagt mycket energi på extra isolering samt överdimensionerad ventilation.
Hur pass överdimensionerad ventilation? Vad är värt att lägga extra kronor på?

A atomlab skrev:
Hur svalt får du inne när det är 32 grader ute?

A atomlab skrev:
När det är 32 grader ute vill man väl ventilera så lite som möjligt?

Normalt sätt så skulle en systemair save 300 räcka. Men har en save 700. Dels för att få mer luftmängd (antal liter kyld luft into rummet, och sedan att den inte behöver på gå maxfart) Har 250mm rör ut från den och sedan dubbla 315mm kanalkylare (teoretisk effekt på 7,8kw) som matas med brine från bergvärmen.

500mm isolering på taket och 350mm i väggarna.

I helgen när det var varmt ute så hade jag 22gr inne. Drygt 7w på pumpen och sedan rätt så hög effekt på ventilationen som fick ut mycket kyla i rummen.

Fördelen med att kyla med luftmängd och rätt dimentionersde kanaler är att systemet blir tyst men ändå påtaglig kyla.

Ligger i sängen nu och är 28gr ute och känner en lätt kall bris över fötterna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.