K krister marcusson skrev:
Dom trappas av till ca 1-1 vid -15 till -20° 1 krona el ut 1 krona värme in.
Det stämmer inte. Någorlunda moderna luftvärmepumpar har ett COP på strax över 2 vid -15 och strax under 2 vid -20.

I sommarstugan är det en 12kw luft-luft som jobbar
Vad är de för maskin som är på 12 kW?

useless useless skrev:
Det stämmer inte. Någorlunda moderna luftvärmepumpar har ett COP på strax över 2 vid -15 och strax under 2 vid -20.

Vad är de för maskin som är på 12 kW?
Vad är det för siffra före COP 2 hur mycke värme för pengarna får man under COP 2?
1 krona ut tillbaka får du ...?
Hur många kilowatt får du vid -15, -20 & -30 tillbaka i värme mot vad du matar pumpen med?
Hur mycke elpatron och av fuktning krävs och hur mycke värme får du då för pengarna?
Friktionen i maskinen ger också värme?

Panasonic Utomhusdel PACi Standard NX R32 12KW.​

Redigerat:
Vad är det för siffra före COP 2 hur mycke värme för pengarna får man under COP 2?
Siffra före? Så här ser COP ut vid några olika utetemperaturer för en Mitsubish Hero LN25, en av de vanligare värmepumparna i Sverige:

1783076167731.png

Vid -25 får du 1,8 kWh värme för varje kWh kompressorn förbrukar. Avfrostningar ej medräknade.

• Gilla
Anotaren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Siffra före? Så här ser COP ut vid några olika utetemperaturer för en Mitsubish Hero LN25, en av de vanligare värmepumparna i Sverige:

[bild]

Vid -25 får du 1,8 kWh värme för varje kWh kompressorn förbrukar. Avfrostningar ej medräknade.
Hej useless

Jag har bergvärme sedan 20 år, som jag är nöjd med och jag har beskrivit min anläggning för värme, varmvatten och frikyla i bland annat inlägg #12, #21, #28, #39, #55 och #57 här i tråden

Bergvärmepumpen har klarat husets behov av värme och varmvatten även en period med kallare än 30 minusgrader

Innan jag för ca 20 år sedan satte in min varvtalsstyrda bergvärme (utan elspets) och innan jag bytte fönster mätte jag husets värmebehov till ca 290W/grad temperaturskillnad inne/ute

Vid -25 innebär detta ett värmebehov på (18+25) X 0,29 = 12,5 kW

Vid 25 minusgrader klarar bergvärmepumpen av att leverera både värme och varmvatten med ca 5 kW elenergi i toppeffektbehov.

Det är bra med ett lågt effektbehov bland annat med tanke på inkoppling av andra laster och effektavgiften.

Hur stor luftvärmepump menar du jag kan sätta in, och klara värme och varmvatten och sedan kyla mitt hus som alternativ till den 20 år gamla bergvärmepumpen?

Vilket (topp) effektbehov beräknar du då för både värme och varmvatten?

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hur stor luftvärmepump menar du jag kan sätta in, och klara värme och varmvatten och sedan kyla mitt hus som alternativ till den 20 år gamla bergvärmepumpen?

Vilket (topp) effektbehov beräknar du då för både värme och varmvatten?
Jag har väl aldrig föreslagit någonstans i tråden att man ska sätta in en luftvärmepump som primär värmekälla? Jag svarade på påståendet att verkningsgraden var 1 vid -15 grader.

TS fråga handlade både om värme och kyla. En luftvärmepump är ett billigt och bra sätt att kyla huset. Men eftersom TS tänkt installera bergvärme så tycker i alla fall jag att frikyla är en bättre investering i längden.

useless useless skrev:
Jag har väl aldrig föreslagit någonstans i tråden att man ska sätta in en luftvärmepump som primär värmekälla? Jag svarade på påståendet att verkningsgraden var 1 vid -15 grader.

TS fråga handlade både om värme och kyla. En luftvärmepump är ett billigt och bra sätt att kyla huset. Men eftersom TS tänkt installera bergvärme så tycker i alla fall jag att frikyla är en bättre investering i längden.
Hej
Då är vi överens

Vi har vid förändrad uppvärmning och varmvattenproduktion i våra bostäder missat skillnaden i egenskaper hos olika typer av värmepumpar och långsiktigheten i investeringarna

Det är först nu när vi minskat årselbehovet i våra bostäder som frågeställningen om det kvarvarande toppeffektbehovet som är besvärligt för elnäten men även för elgenereringen kommit fram

Som elanvändare måste vi förstå att kortsiktigt tänkande och agerande kostar mer för oss alla på sikt

Att lösa uppvärmningsbehovet, varmvattenbehovet och kylbehovet som tre separata frågor är rimligen inte kostnadseffektivt och långsiktigt

• Gilla
STB
  • Laddar…
V Vector skrev:
Jaha...och?
Att det är begränsat med kyla samt att ju längre man kör så kan man få varmare borrhål å ännu sämre kyla

O Opus skrev:
Att det är begränsat med kyla samt att ju längre man kör så kan man få varmare borrhål å ännu sämre kyla
Hej
En bra och intressant fråga som man naturligtvis bör mäta och studera

Så länge man inte försöker att ta ut för mycket kyla är inte frikyla begränsande

Kylperioden är uppskattningsvis 3- 4 månader och perioden som man behöver värme uppskattningsvis det dubbla

Den kyleffekt jag behöver från borrhålen mäter jag till ca 1,5 kW och kylningen går då i perioder om/off så medelvärdet är lägre

Den värmeeffekt som jag under värmeperioden tar upp ur borrhålet är flera gånger dessa 1,5 kW som behövs under kylperioden

Sammantaget så är skillnaden i energi som kyler hålet mångdubbelt mer än det som värmer hålet

Det vatten som tas upp ur hålet och matas till konvektorn, mäter jag till ca 9 grader när kylningen pågått ett tag, och jag har ännu inte sett att denna temperatur ändras nämnvärt

Sammantaget så ser jag att med så stora skillnader i energi mellan att värma och kyla huset det osannolikt att jag får för hög temperatur i borrhålets vatten

Under sommarperioden med ca tre månader med enbart behov av varmvatten så innebär den högre vattentemperaturen en högre verkningsgrad vid bergvärmepumpens varmvattenproduktion

Redigerat:
  • Gilla
GBTRY och 1 till
  • Laddar…
O
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Så länge man inte försöker att ta ut för mycket kyla är inte frikyla begränsande

Kylperioden är uppskattningsvis 3- 4 månader och perioden som man behöver värme uppskattningsvis det dubbla

Den kyleffekt jag behöver från borrhålen mäter jag till ca 1,5 kW och kylningen går då i perioder om/off så medelvärdet är lägre

Den värmeeffekt som jag under värmeperioden tar upp ur borrhålet är flera gånger dessa 1,5 kW som behövs under kylperioden

Sammantaget så är skillnaden i energi som kyler hålet mångdubbelt mer än det som värmer hålet

Det vatten som tas upp ur hålet och matas till konvektorn, mäter jag till ca 9 grader när kylningen pågått ett tag, och jag har ännu inte sett att denna temperatur ändras nämnvärt

Sammantaget så ser jag att med så stora skillnader i energi mellan att värma och kyla huset det osannolikt att jag får för hög temperatur i borrhålets vatten

Under sommarperioden med ca tre månader med enbart behov av varmvatten så innebär den högre vattentemperaturen en högre verkningsgrad vid bergvärmepumpens varmvattenproduktion
1.5kw kyleffekt är ju väldigt lite ? Blir inte stor yta du lyckas kyla…

O Okunnigsnickare skrev:
Hej Okunnigsnickare

Om du läser inlägg #12 här i tråden där jag beskrev: ” Jag har frikyla på 125 m2 i markplanet som kyler alla rummen till mellan 20 och 22 grader med en fläktkonvektor, även när det var upp till 30 plusgrader ute”

Jag mäter kyleffekten genom att mäta flödet och vattnets in och utgående temperatur i fläktkonvektorn, och rumstemperaturerna genom temperaturmätare i de olika rummen.

Här nedanför visas hur kyleffekten varierar en dag
IMG_5845.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
O Okunnigsnickare skrev:
Hej Okunnigsnickare

Hur stora ytor lyckas du kyla?

Hur stor kyleffekt tillför du?

M Martin Lundmark skrev:
Hej

Du kan ha fått ett bra borrhål med omsättning på vattnet då håller det bättre temperatur än en med stilla stående vatten. Det e ju bra! men man vet aldrig hur det blir när man borrar

O Opus skrev:
Du kan ha fått ett bra borrhål med omsättning på vattnet då håller det bättre temperatur än en med stilla stående vatten. Det e ju bra! men man vet aldrig hur det blir när man borrar
Hej Opus

Naturligtvis så varierar hålens beskaffenhet. Men har du ett lågt effektbehov i din bostad för din elutrustning, då minskar även behövet för att föra bort den förlustvärmen.

Den kyleffekt du behöver på sommaren är normalt betydligt mindre än den uppvärmningeffekt som du tar från borrhålet på vintern. Rimligen så innebär det att om ditt bergvärmesystem har tillräcklig uppvärmningskapacitet då klarar du även sommarens kylbehov.

Dessutom så innebär kombinationen värme/kyla att borrhålet till viss del magasinerar värme mellan sommar vinter.

Det är samma teknik som bland annat IKEA använder; ”Geoenergi på IKEA Svågertorp Visualisering och uppföljning av geoenergi på IKEA i Malmö mellan 2009-2011”
https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/3168628/file/3168632.pdf

Se även här;” Ikea storsatsar på bergvärme”
Senare i texten så kan vi läsa; ”Det enda som ligger ovan mark är värmepumpaggregatet, som producerar värme vintertid och kyla sommartid. Det täcker 85 procent av Ikea-varuhusets värmebehov och 75 procent av kylbehovet.
Varuhuset i Karlstad är den största hittills av Ikeas 13 bergvärmedrivna fastigheter. Redan nu har man bestämt sig för att de nya varuhusen i Uppsala och Helsingborg också ska förses med bergvärme och bergkyla och kanske också det kommande varuhuset i Malmö.”
https://www.nyteknik.se/energi/ikea-storsatsar-pa-bergvarme/144361

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej Opus

Naturligtvis så varierar hålens beskaffenhet. Men har du ett lågt effektbehov i din bostad för din elutrustning, då minskar även behövet för att föra bort den förlustvärmen.

Den kyleffekt du behöver på sommaren är normalt betydligt mindre än den uppvärmningeffekt som du tar från borrhålet på vintern. Rimligen så innebär det att om ditt bergvärmesystem har tillräcklig uppvärmningskapacitet då klarar du även sommarens kylbehov.

Dessutom så innebär kombinationen värme/kyla att borrhålet till viss del magasinerar värme mellan sommar vinter.

Det är samma teknik som bland annat IKEA använder; ”Geoenergi på IKEA Svågertorp Visualisering och uppföljning av geoenergi på IKEA i Malmö mellan 2009-2011”
[länk]

Se även här;” Ikea storsatsar på bergvärme”
Senare i texten så kan vi läsa; ”Det enda som ligger ovan mark är värmepumpaggregatet, som producerar värme vintertid och kyla sommartid. Det täcker 85 procent av Ikea-varuhusets värmebehov och 75 procent av kylbehovet.
Varuhuset i Karlstad är den största hittills av Ikeas 13 bergvärmedrivna fastigheter. Redan nu har man bestämt sig för att de nya varuhusen i Uppsala och Helsingborg också ska förses med bergvärme och bergkyla och kanske också det kommande varuhuset i Malmö.”
[länk]
Självklart e det så har installerat ett antal sådana anläggningar med med varierande resultat. Billigaste sätta kyla ett hus på

O Opus skrev:
Självklart e det så har installerat ett antal sådana anläggningar med med varierande resultat. Billigaste sätta kyla ett hus på
Hej
När det gått dåligt vad har det då handlat om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.