H Hybro skrev:
Jobbade på Sapa flera år.
Rätt säker på att det var ren aluminium som användes till strängpressade profiler.
Vi köper från Tibnor, vet inte om de har egen tillverkning. På dem känner man att magneten ”suger” men väldigt lite.
 
J
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, om det är ett utseende man skall acceptera så får de vara djävligt tydliga med det vid beställningen.

Skulle du acceptera att snickaren sågade lister på det viset med motiveringen att det är ju runt ytterdörren, där syns det ju knappt. Det är ju ingen som står och tittar på den...
Straw man argument väger extremt lite, när du ska försöka göra någon form av poäng.👌
 
J Jorel03 skrev:
Straw man argument väger extremt lite, när du ska försöka göra någon form av poäng.👌
Försvarar man ett så taffligt verk kan man nästan inte vara någon annan än just den skyldige själv.....
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Göran.W och 4 till
  • Laddar…
F
J jimpan93 skrev:
För tunna material TIG och tjockare MIG ja.
Vad exakt svarar du på? Vad har TIG med saken att göra?
 
J Jorel03 skrev:
Nej svetsfogarna är inte snyggt utfört, men det är en jäkla grind. Inte en bröllopsklänning 🤦
ändå tog de betalt som om det vore en bröllopsklänning.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
ändå tog de betalt som om det vore en bröllopsklänning.
😂😂😂
 
F
S Stefan1972 skrev:
ja nu har jag inte synat varenda svets på alla bilder. Jag pratade bara om metoden rent generellt.
Det finns MIG program för aluminium som i princip ger utseende av TIG med de karakteristiska ”vågorna”. Detta är i princip inte svetsat, mer som en korv ovanpå materialet. Tragiskt att se och inget nån skall behöva acceptera.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag tror helt enkelt att det är en gravt oskicklig svetsare. Inte ens pinnsvetsning, som väl är absolut sämst för aluminium (?), ser lika illa ut om man vet vad man gör.

 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Kan meddela att "Bengt" som bemannar "live-chatten" på företaget, fortfarande inte svarat, jag antar att det är ett svar i sig.. 🤷
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
YuGi och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
Om de skulle våga ljuga om var grindarna tillverkas så är det viktigt att få fram också såklart.

Kanske ska skriva en rad till Borlänge Tidning om de vet något mer. Min Bonnier +Allt inkluderar även den.

Googlade lite. 6 anställda. Ingen inkommen deklaration för 2025 än (brutet räkenskapsår 20240901-20250831). 70-åring som äger sedan 2008, bara sambon med i styrelsen. Äger 8 fordon varav en Aston Martin DB9 från 2008, förhoppningsvis bättre svetsad än grindarna. Med tanke på det kraftigt försämrade läget för företaget redan 2024 så borde han kanske flytta över lite tillgångar dit.

Hoppas det löser sig för alla inblandade. Återkommer om jag kontaktar tidningen.
 
  • Gilla
  • Wow
Per Sandberg1 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Äger 8 fordon varav en Aston Martin DB9 från 2008, förhoppningsvis bättre svetsad än grindarna.
Jaaaa, du vet engelsk bil... Man vill ju hoppas, men jag skulle inte sätta några pengar på det...

;)
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
En sådan här. Samma färg som grinden😁.

Vit sportbil parkerad på ett grusfält med berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jaaaa, du vet engelsk bil... Man vill ju hoppas, men jag skulle inte sätta några pengar på det...

;)
Nej så är det ju generellt. Usla tänder=dåliga svetsar.

Men de sämst svetsade bilarna på senare år är de första årens produktion av Tesla3.
 
Majgårdarna
F fsn skrev:
Nej så är det ju generellt. Usla tänder=dåliga svetsar.

Men de sämst svetsade bilarna på senare år är de första årens produktion av Tesla3.
Var det ni lärde er på ABF kursen?
Här är en bild från en ferrair 812 superfast.
 
  • Svetsning på en metalldel, troligen chassidetalj, från en Ferrari 812 Superfast, med synliga svetspärlor och fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
F
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Var det ni lärde er på ABF kursen?
Här är en bild från en ferrair 812 superfast.
Var det ni lärde er? Hur var det med den korrekta Svenskan, lärde ni er inte skriva som folk på Komvux? Eller kan det tom vara en examen från Livets hårda skola? Jag har 16,5 år utbildning och ingen av dessa är i ABFs regi. Jag har hört att man historiskt har sett riktigt dåliga svetsar på Ferrari men att det skulle ha blivit bättre i slutet på 90~talet, ser det ut så här på en 812 så stämmer det uppenbarligen inte. Men vad fan, har alltid tittat på frontmotor Ferrari med en klädsam misstänksamhet….
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.