48 893 läst ·
164 svar
49k läst
164 svar
Ska svetsningen se ut så här?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Njae, jag säger inte att de skulle behövt göra det perfekt. De kunde åtminstone ha hyffsat till de värsta missarna. Det blir inte sämre efter pulverlack än vad det ser ut nu...Dan_Johansson skrev:
Knappast i Kina eller motsvarande. Enligt Google så får man en nybörjarsvetsare i Kina för 50-60-70 spänn i timmen. Och den här var nog ännu billigare...Dan_Johansson skrev:
Hade inte godkänt det svetsarbetet.O Oxymoron skrev:
Jag är ganska förlåtande för mycket - men det där hade stört mig! Ser ut som någon försökt sätta fast bitarna med tuggummi..
Hade inte velat sätta upp dem
Jag har själv kollat på en trägrind/ar i samma anda.. och där skulle jag kunna vara förlåtande för fult arbete - då jag själv kan fixa det.. (men även där hade jag såklart gnällt, har kikat på samma design av grind som du fått lev .. fast i trä och de kostade ju 12 000 kr .. och för de pengarna så ska det se bra ut.. eller så får priset sjunka fort... för jag kan ju eg snickra grinden själv.. men väljer att köpa för jag inte har tid och vill att det ska se bra ut och bli gjort)
Så trist när sånt där händer/levereras..
Man undrar ju om de själva verkligen är stolta över sitt hantverk och vill ha dem hemma hos sig?
Svaret säger en hel del om företaget..
du ser väl att det inte är TIG?Det är MIG och det är både lurigt och blir sämre än TIG men betydligt bättre ekonomi. Fast det där ser inte bra ut, materialet går ifrån dig på ett helt annat sätt när man svetsar alu och det ser nästan ut som att svetsaren gjort det så kallt det bara går. Lägga svetsen i fogen är väl dock ett rimligt grundkrav till att börja med.MultiMan skrev:
Det är aluminium alltså? Jag har studerat TIG-svetsning av aluminium på nära håll av duktiga svetsare och det går att få precis hur fint som helst. Troligen har de satt någon lärling på detta och då det är lite högre inlärningskurva än vanligt järn så kanske detta är resultatet. Fortfarande inte ok.
Egen produktion i Dalarna
Accessa tillverkar sina grindar, staket och räcken i Dalarna. Genom egen tillverkning kan vi utlova att våra produkter är av högsta kvalitet och anpassade efter det nordiska klimatet! Våra produkter är underhållsfria. Vi varmgalvaniserar och pulverlackar vårt smide för utomhusbruk. Är du ute efter en speciell färg lackar vi efter ditt önskemål. Vi är säker på att du kommer blir nöjd om du väljer att köpa din grind eller staket från Dalarna.
Bara att visa dem deras egen text.
Är du svetskompetent och har du provat lasersvetsning? Faktum är att laser är löjligt enkelt bara det är riktigt bra fogberedning. Sen att genombränningen eventuell är lite tveksam men det där hade sett bra ut med laser.lars_stefan_axelsson skrev:
För den här tjommen? Hade inte gjort ett vitten skillnad.
Kan man inte ens grunderna inom svetsning så påverkar inte svetsmetoden ett vitten; ja så länge som man inte går till automatiska-robot-metoder då...
Är det att alla bara tittar lite snabbt på en liten telefon som gör att de inte ser hur illa det ser ut, eller vad är det?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Jag är svetskompetent, och har inte prövat laser. Vad jag sett på Youtube så måste man fortfarande kunna sikta. Något som den som gjort det här uppenbarligen inte är kompetent att göra.F fsn skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 647 inlägg
Jag fick svar från företaget tidigare idag och de finner inget underligt med svetsningen.
Hej
Vi använder en svetsmetod som kallas pulsmig vilket gör att svetsarna är lite större (går ej att jämföra med tig svetsning)
Vi har kollat på bilderna och grinden avviker ej från de övriga grindarna vi tillverkar och monterar
Det är grinden som helhet som man ser och man brukar aldrig se eller studera en svets så noga
Grinden är svetsad av kunnig personal som har svetsat i många år
Hej
Vi använder en svetsmetod som kallas pulsmig vilket gör att svetsarna är lite större (går ej att jämföra med tig svetsning)
Vi har kollat på bilderna och grinden avviker ej från de övriga grindarna vi tillverkar och monterar
Det är grinden som helhet som man ser och man brukar aldrig se eller studera en svets så noga
Grinden är svetsad av kunnig personal som har svetsat i många år
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 647 inlägg
Jösses, även om dom har en halv poäng i att det är grinden i sin helhet man ser så hade jag aldrig accepterat ett sånt där taffligt utförande. Någon jävla gräns för vad man kan acceptera får det ju finnas.O Oxymoron skrev:Jag fick svar från företaget tidigare idag och de finner inget underligt med svetsningen.
Hej
Vi använder en svetsmetod som kallas pulsmig vilket gör att svetsarna är lite större (går ej att jämföra med tig svetsning)
Vi har kollat på bilderna och grinden avviker ej från de övriga grindarna vi tillverkar och monterar
Det är grinden som helhet som man ser och man brukar aldrig se eller studera en svets så noga
Grinden är svetsad av kunnig personal som har svetsat i många år
Fråga dom om dom blir stolta om du klistrar omdömen inkl. bilder på fogarna online 🙄
Anser de att resultatet är estetiskt tilltalande och kvalitetsmässigt till fyllest så är det bara att beklaga djupt.O Oxymoron skrev:Jag fick svar från företaget tidigare idag och de finner inget underligt med svetsningen.
Hej
Vi använder en svetsmetod som kallas pulsmig vilket gör att svetsarna är lite större (går ej att jämföra med tig svetsning)
Vi har kollat på bilderna och grinden avviker ej från de övriga grindarna vi tillverkar och monterar
Det är grinden som helhet som man ser och man brukar aldrig se eller studera en svets så noga
Grinden är svetsad av kunnig personal som har svetsat i många år
Svetsfogar med den kvaliteten hade ALDRIG någonsin gått igenom varesig de okulära kontroller, som den OFP man gör vid såväl tryckkärlssvetsning som konstruktionssvetsning.
Det hade nog haft god verkan även i TS fall dvs bra fogberedning. Ser du någon vettig anledning att få till ett resultat likt mycket av vad som visas på bilderna? Inget att skylla på tid osv det tar obetydligt längre tid om alls någon att åstadkomma något kanske tom acceptabelt.F fsn skrev:
