Byggahus.se

Metall - stålkonstruktioner, svets och smide

1. K
    17h

Lite panik, vart kan man köpa dylika skruv i Haninge-trakten

Krux: [citat] Känsla ! Nu gällde det bromsar. Gällande tex kamrem top eller annat så används givetvis moment verktyg men bromsar nej då använder jag det inte. Jag vet väldigt många som mekar själva och ingen jag känner använder momentverktyg på bromsar och det har aldrig varit några problem relaterade till det för någon. Kan även säga att jag har aldrig sett det användas till bromsar
    49 svar · 2,6k läst
    ·
  2. Totte_S
    3d

Svetsa rör

Totte_S: En halv poäng till mig :cool:
    7 svar · 249 läst
  3. R
    4d

Svetstråd till cortenplåt

Rickard_C: [citat] Jag vet inte, har inte så mycket erfarenhet av pinne. Är en hobbysvetsare som nästan bara svetsar TIG normalt. Jag fick ligga lite under den rekommenderade strömmen då jag svetsade 4 mm cortenkanter som var på plats i marken (tex mellan gräs och grus) och att jag fick svetsa vertikalt men lite åt fel håll/riktning. Skulle binda ihop kanterna och även svetsa fast lite olika spjut
    4 svar · 316 läst
  4. A
    9d

Konsoler till lofttrappa

Amrich: Hej! Jag ska bygga en avsats som ska bäras upp av två konsolerna utanför en utvändig dörr till ett loft. En trapp kommer senare fästas i ena änden men det är steg 2 i projektet. Jag skulle behöva råd angående dimensioner och utförande. Avsatsen blir bara så stor att man kan stå där och öppna dörren dvs 1x1.2m (längsta måttet längs med fasaden). Min tanke är att bygga två
    0 svar · 190 läst
    ·
  5. F
    17d

Vilken svets?

fsn: [citat] Du tänker rätt. Med begränsande säkring på 10 eller 13A så skall du se till att köpa en modern och effektiv inverter-svets och du skall verkligen se till att den har PFC, det ger dig maximal effekt ut. Du kommer ledigt stt kunna svets åtminstone 160-170A, troligtvis momentant mer på 13A säkring.
    7 svar · 583 läst
  6. Andreas_Hansson
    23d

Var köper man argonmix billigast?

Andreas_Hansson: [citat] Ja, det tror jag oxå. Har alltid varit lite avig till gröna maskiner:thinking:
    62 svar · 3,6k läst
    ·
  7. ricebridge
    23 Apr

Söker finmaskigt stålnät liknande bilden.

ricebridge: varför inte vanliga armeringsjärn?
    13 svar · 746 läst
    ·
  8. H
    21 Apr

Finns denna att köpa?

heimlaga: Släng den i glöden efter nån brasa och då den är rödvarm riktar du den med hammare med en björkkubbe som underlag. Det är så man riktar till exempel bromssköldar till trumbromsar. Den mjuka björkkubben gör att metallen inte töjs så dom den gör när man smider på ett hårt städ. Då behåller man formen.
    3 svar · 670 läst
    ·
  9. H
    10 Apr

Bästa fil/sandpapper för rostfritt stål

heimlaga: En halvrund fil ingniden med krita.
    2 svar · 465 läst
  10. S
    27 Mar

Silverhårdlod vs nysilverhårdlod

Stefan1972: Är nog inget lurt med produkten som sådan. Allt beror ju på vad man ska sammanfoga och vilka krav/specifikationer man kan tänkas ha. Handlar det bara om allmän svetsning av random grej som ska sitta ihop så duger det nog alldeles utmärkt. Det är ju inte så att allt automatiskt blir bättre av att det är mer/mycket silver.
    10 svar · 869 läst
  11. F
    18 Mar

Hur få lyster på gnistplåten igen?

Frag: [citat] Tack
    5 svar · 665 läst
  12. Rallysnoppen
    14 Mar

H-balk stål sökes skåne

Rallysnoppen: Hejsan letar efter stålbalk i olika dimensioner, som ska ligga som skellet i bjälklaget, obs I Lund området
    0 svar · 411 läst
  13. J
    8 Mar

Vad kallas den här delen?

jonasnjonasn: Ah, tack!
    2 svar · 627 läst
    ·
  14. Johan Gunverth
    7 Mar

Mässingsfärgad stång/rör

Johan Gunverth: Äkta mässing, då? https://www.maskindelen.se/product/massing-ror-16x1?sku=14263.1000
    8 svar · 578 läst
  15. F
    2 Mar

Pinnsvetsa tunnplåt

fsn: [citat] Sant, framförallt svår att tända med klen hårdvara. Man känner ju i handen hur ”hård” en OK48 är jämfört med en smörig och mjuk OK46. Nu är jag generellt usel på att svetsa och MMA är inte det man övar mest på men har man en bra maskin och inte tänder om pinnarna ”mitt på” utan startar nya pinnar så får man till starterna på OK48 på några pinnar, typ 10 st
    38 svar · 3,0k läst
    ·
  16. J
    2 Mar

Trasig snurrplatta på fåtölj

jonaserik: Plocka isär allt , kom ihåg hur det sitter ( fota ) ta med gejerna till en plåtfirma så kanske du kan få hjälp, en plåtis råkar alltid ut för div konstigheter i jobbet och får lösa på plats. Vad kostnad blir, ingen aning.
    1 svar · 422 läst
    ·
  17. Bompo
    27 Feb

Kapa metallrör till köksfläkt

Bompo: Gör en mall av typ ett A4 rita av på röret alternativt använd maskeringstejp. Sen kapar du med en rondell bara
    10 svar · 789 läst
    ·
  18. S
    26 Feb

Trappstolpe korroderat

sturnus: [bild] Shorten the stair leg by cutting out the corroded part. Make the red part by welding a piece of steel sheet and a pipe. Holes for fixing in the wall.
    1 svar · 462 läst
    ·
  19. F
    25 Feb

Mig med flusstråd eller Pinnsvets till en amatör

fsn: [citat] kollade våra hjälmar. Många går fortfarande på originalbatteriet och det är hjälmar från 2017.
    88 svar · 4,6k läst
    ·
  20. A.Sah
    25 Feb

Märkning trycktestning

A.Sah: [citat] Nu var jag nog otydlig… menade exempelvis en akvariebutik
    26 svar · 1,4k läst
    ·
  21. R
    14 Feb

Pinnsvets tvekar i början?

Rolle85: visade sig vara jordningen som var dålig.
    4 svar · 836 läst
  22. PNO
    25 Jan

Byte ut stålräcke mot trä

PNO: Jag håller med flera här - behåll stålräcket, eller bygg ett nytt stålräcke. Trä blir klumpigt. Enda nackdelen med det räcke du har är att det är lågt och går att klättra på. Men det går att bygga smäckra stålräcken som inte går att klättra på om du vill höja säkerheten. Källartrappans räcke fick en mindre klättervänlig konstruktion. Det gamla såg ut som ditt räcke:
    8 svar · 900 läst
    ·
  23. K
    16 Jan

Göra runda hål avlånga i stålplatta

kniv: [citat] Que?
    10 svar · 1,9k läst
  24. L
    8 Jan

Var köpa stålprodukter söder om stockholm

ÉlPon: Huddinge stål var överlägset billigast när jag skulle ha en 7m lång stålbalk. Ver inte hur de är på småprylar. Edit: såg inte att inlägget var ett par månader gammalt, dåligt med inlägg i denna forumdel.
    6 svar · 949 läst
  25. Adrian Tepes
    Dec '22

Stativsystem, var köpa?

Adrian Tepes: Hej! Jag har planer på att bygga en rigg för att hänga lampor och hyllor från utan att behöva borra en massa hål i väggen. På jobbet har jag köpt från Ahlsell och tycker att det har funkat utmärkt för diverse ställningar och konstruktioner. Upplever dock att det är lite sådär med kvalitén på svetsar och att det är lite väl mycket spel i passformen, men det kan jag leva med.
    0 svar · 532 läst
  26. N
    Dec '22

stålbalk hea vs ipe

nilom: Nu blev det iallafall en hea
    14 svar · 1,9k läst
  27. S
    Dec '22

Rostskydd gjutjärnspanna

Stefan1972: annars är det bara låta naturen ha sin gång............så du behöver inte göra nånting egentligen. Förutom att använda den då......
    2 svar · 770 läst
  28. useless
    Nov '22

böja tunna stålrör (typ "string")

useless: Nej (men jag tror jag har en sån också...). Det är en platta, typ 30x30 cm, med ett rutmönster av hål på kanske 8 mm varannan cm. Ungefär som ett svetsbord med hål för tvingar, men i mindre skala.
    37 svar · 3,6k läst
    ·
  29. T
    Nov '22

hur lagar jag handtaget / dragringen?

Tompafix: Tennet flyter ut när metallen blir tillräckligt varm
    16 svar · 1,3k läst
    ·
  30. S
    Nov '22

Gängpaj

Skumpen: Såg efteråt att svaret kom lite för sent
    12 svar · 1,9k läst
    ·
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.