lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men skärp dig... Som redan sagt så har de inte ens träffat vinkeln i bild tre utan lagt svetsen bredvid. Och då slipade de inte bort den lite snabbt, utan försökte igen.

I andra fall så har de två svetsar med gap i mitten.

Det har ingenting med svetsmetod att göra. Det är bara ren inkompetens.
ja nu har jag inte synat varenda svets på alla bilder. Jag pratade bara om metoden rent generellt.
 
  • Gilla
Jorel03
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja nu har jag inte synat varenda svets på alla bilder. Jag pratade bara om metoden rent generellt.
Ja, och den spelar som sagt ingen roll i sammanhanget. Det är en sak att strängen inte blir så fin som med TIG, en helt annan sak att man uppenbarligen inte kan svetsa överhuvudtaget, oavsett metod.
 
  • Gilla
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Kan meddela att "Bengt" från Accessa fortfarande inte svarat ... 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
MaxBackstrom och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja nu har jag inte synat varenda svets på alla bilder. Jag pratade bara om metoden rent generellt.
Lasersvetsning hade varit perfekt, tom en relativt oerfaren svetsare skulle gjort det snyggt nog.
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
H Hybro skrev:
En magnet fäster mot stål. Inte mot aluminium.
Jo även aluminium är magnetiskt om än mindre.
 
  • Ledsen
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Lasersvetsning hade varit perfekt, tom en relativt oerfaren svetsare skulle gjort det snyggt nog.
För den här tjommen? Hade inte gjort ett vitten skillnad.

Kan man inte ens grunderna inom svetsning så påverkar inte svetsmetoden ett vitten; ja så länge som man inte går till automatiska-robot-metoder då...

Är det att alla bara tittar lite snabbt på en liten telefon som gör att de inte ser hur illa det ser ut, eller vad är det?
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
För den här tjommen? Hade inte gjort ett vitten skillnad.

Kan man inte ens grunderna inom svetsning så påverkar inte svetsmetoden ett vitten; ja så länge som man inte går till automatiska-robot-metoder då...

Är det att alla bara tittar lite snabbt på en liten telefon som gör att de inte ser hur illa det ser ut, eller vad är det?
Håller med dig delvis, men svetsarna hade varit "snyggare". Sen hade det såklart inte hjälpt att han missar med en cm ;)
 
P PHPersson skrev:
Håller med dig delvis, men svetsarna hade varit "snyggare". Sen hade det såklart inte hjälpt att han missar med en cm ;)
Ja, jag hävdar att om man inte ens kan lägga en kontinuerlig sträng, eller träffa i närheten av var man skall, så spelar svetsmetoden ingen roll. Den kan man bedöma kvaliteten på först när arbetet i övrigt är korrekt, eller åtminstone i närheten.

Och här har man ju uppenbarligen inte ens hört talas om vinkelslip. Det går ju att åtminstone hjälpligt fixa till sådana här uppenbara felaktigheter och försöka igen. Men inte ens det har man bemöda sig med. Det är extra uselt!

Hade jag svetsat så på SAAB när det begav sig så hade kvalitetskontrollanten skrattat ut mig och gått och hämtat förman. ;)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Hade jag svetsat så på SAAB när det begav sig så hade kvalitetskontrollanten skrattat ut mig och gått och hämtat förman. ;)
Man kan onekligen fundera en smula på vilket / om de (tillverkaren) har något kvalitetskontrollsysten.

I den moderna världen brukar de allra flesta företag ha en uppsjö med kvalitetskontroller och kontrolldokument de följer, men just här vettefan….😂
 
O Oxymoron skrev:
Hej

Idag kom vår nya grind, måste säga att jag blev otroligt besviken på svetsningen. Är det rimligt att det ska se ut så här?
Knappast tillverkat i Sverige. Klaga och skicka tillbaka. Så där ska det inte se ut.
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det är aluminium alltså? Jag har studerat TIG-svetsning av aluminium på nära håll av duktiga svetsare och det går att få precis hur fint som helst. Troligen har de satt någon lärling på detta och då det är lite högre inlärningskurva än vanligt järn så kanske detta är resultatet. Fortfarande inte ok.

Egen produktion i Dalarna

Accessa tillverkar sina grindar, staket och räcken i Dalarna. Genom egen tillverkning kan vi utlova att våra produkter är av högsta kvalitet och anpassade efter det nordiska klimatet! Våra produkter är underhållsfria. Vi varmgalvaniserar och pulverlackar vårt smide för utomhusbruk. Är du ute efter en speciell färg lackar vi efter ditt önskemål. Vi är säker på att du kommer blir nöjd om du väljer att köpa din grind eller staket från Dalarna.

Bara att visa dem deras egen text.
Om de varmgalvaniserar så är det väl inte aluminium utan järn.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Som redan sagt så har de inte ens träffat vinkeln i bild tre utan lagt svetsen bredvid.
Ser ut som att de lagt en extra sträng på dessa ställen, och anledningen är säkerligen inte att de vill överprestera utan att de bränt igenom när de lagt första strängen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag hävdar att om man inte ens kan lägga en kontinuerlig sträng, eller träffa i närheten av var man skall, så spelar svetsmetoden ingen roll. Den kan man bedöma kvaliteten på först när arbetet i övrigt är korrekt, eller åtminstone i närheten.

Och här har man ju uppenbarligen inte ens hört talas om vinkelslip. Det går ju att åtminstone hjälpligt fixa till sådana här uppenbara felaktigheter och försöka igen. Men inte ens det har man bemöda sig med. Det är extra uselt!

Hade jag svetsat så på SAAB när det begav sig så hade kvalitetskontrollanten skrattat ut mig och gått och hämtat förman. ;)
Om vi utgår från att det är svetsat i Kina och pulverlackat, så är det ju prispressat till max. Det går inte att sätta vinkelslipen i något som ska pulverlackas, det kommer att synas direkt, och tiden det tar att fixa det kostar mer än att slänga biten och ta en ny..
Det är inget försök att försvara att någon sålt skiten till en krake i Sverige, mer ett konstaterande av verkligheten..

Sen får man ju kanske ställa lite olika krav på en bil och en grind...😉
Och är det tillverkat i Sverige finns det ju inga försvar för hur det ser ut..
 
  • Gilla
Jorel03
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Om de varmgalvaniserar så är det väl inte aluminium utan järn.
"Varmgalvanisering" finns väl inte ens, vilket ett företag som tillverkar varmförzinkade produkter borde veta...
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Varmgalvanisering" finns väl inte ens, vilket ett företag som tillverkar varmförzinkade produkter borde veta...
Varmgalvanisering och varmförzinkning är synonymer. Inte för att det har med en aluminiumgrind att göra...
 
  • Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.