F fsn skrev:
Men dina första svetsar var väl inte MIG i tunt aluminium? Mina första MIG i alu där jag inte fick nån hjälp med inställningar och inte hade push/pull var total katastrof. Och om jag inte minns fel så fick vi till en vacker bird nesting mellan drivrullsparen i matarmekanismen med.
Nä för i början körde jag inte au men svetsa rostfritt eller aluminium kälfog oavsett tjocklek så är det en barnlek om man kör wps och fronius frånsvets
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Även om man har en för ändamålet vettig WPS gäller det att följa ”receptet” för att få gott resultat. Lite som om man bakar.

Dock kan ingen WPS eller för den delen överliggande WPQR rädda ett svetsjobb där operatören är utan talang och yrkesstolthet🫤
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Även om man har en för ändamålet vettig WPS gäller det att följa ”receptet” för att få gott resultat. Lite som om man bakar.

Dock kan ingen WPS eller för den delen överliggande WPQR rädda ett svetsjobb där operatören är utan talang och yrkesstolthet🫤
Absolut är det så, men kör du i synergi på en fronius och någorlunda talang så kan man gör 100 ggr bättre jobb men det där är en svets för 500 kr aliexpress och en intelektuell funktionsnedsatt människa
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
Hej

Idag kom vår nya grind, måste säga att jag blev otroligt besviken på svetsningen. Är det rimligt att det ska se ut så här?
Hej! Jag jobbar som svetsare. Personen har definitivt varit stressad alternativt nonchalant. Ser ut som att grinden är från Temu.. var den dyr? Jag hade kontaktat företaget. Måste ändå ge credd för att dom slipat bort svetslopporna.
 
J Jorel03 skrev:
Alltså det är en grind. Vitmålad och absolut ingen kommer att vända om och åka hem för att svetsfogar syns. Slappna av och gnäll på något som är nödvändigt att gnälla på.

Varannan tråd här inne, är bara gnäll över inget.
Finns gott om diagnos allvetare här som inte har någon hobby i livet, sitta här och kommentera på alla trådar
Vilket fantastiskt evig...hets...projekt....
 
  • Gilla
Jorel03
  • Laddar…
D Detblevskit skrev:
Finns gott om diagnos allvetare här som inte har någon hobby i livet, sitta här och kommentera på alla trådar
Vilket fantastiskt evig...hets...projekt....
Som du då...

;)

Fast ny här och med det namnet så kan du ju bara vara svetsaren vi talar om...

;)
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 8 till
  • Laddar…
D Detblevskit skrev:
Finns gott om diagnos allvetare här som inte har någon hobby i livet, sitta här och kommentera på alla trådar
Vilket fantastiskt evig...hets...projekt....
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Som du då...

;)
Tänkte precis skriva dubbla måttstockar..
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Som du då...

;)

Fast ny här och med det namnet så kan du ju bara vara svetsaren vi talar om...

;)
Kommer avregistrera mig från denna sida, har vart medlem i någon dagar nu och det räcker 🙂
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 5 till
  • Laddar…
F
J jimpan93 skrev:
Nä för i början körde jag inte au men svetsa rostfritt eller aluminium kälfog oavsett tjocklek så är det en barnlek om man kör wps och fronius frånsvets
Det generella är ju att man svetsar alu med en push/pull pistol när det kommer till proffesionell användning. Det är mer utmaningar i alu än i rostfritt.
 
  • Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
F
S Stefan.o skrev:
Även om man har en för ändamålet vettig WPS gäller det att följa ”receptet” för att få gott resultat. Lite som om man bakar.

Dock kan ingen WPS eller för den delen överliggande WPQR rädda ett svetsjobb där operatören är utan talang och yrkesstolthet🫤
En WPS ger inte ett processfönster som skulle kunna ge det resultatet och bemödar man sig med WPS så finns det helt säkert en kvalitetsuppföljning på det med.
 
F fsn skrev:
En WPS ger inte ett processfönster som skulle kunna ge det resultatet och bemödar man sig med WPS så finns det helt säkert en kvalitetsuppföljning på det med.
Exakt
 
F fsn skrev:
Det generella är ju att man svetsar alu med en push/pull pistol när det kommer till proffesionell användning. Det är mer utmaningar i alu än i rostfritt.
För tunna material TIG och tjockare MIG ja.
 
J
S Stefan.o skrev:
Alltså….

Trådskaparen frågade om huruvida läsarna här tycker svetsjobbet ser okej ut och merparten förutom skribenten Jorel03 tycker det inte ser något vidare ut.

Han / hon har betalt en inte alldeles oansenlig summa pengar för ett grindsystem där svetsfogarna ser ut som ”hej kom och hjälp mig”…

Kan TS få ersättning för bristerna? Kanske, kanske inte - vem vet, men är man inte nöjd med utförandet ska man verkligen ta ett snack med leverantören och lyfta sina frågor.
Du läser in något, som jag inte har sagt. En inte alltför bra nivå på argumentation...

Nej svetsfogarna är inte snyggt utfört, men det är en jäkla grind. Inte en bröllopsklänning 🤦
 
J Jorel03 skrev:
Du läser in något, som jag inte har sagt. En inte alltför bra nivå på argumentation...

Nej svetsfogarna är inte snyggt utfört, men det är en jäkla grind. Inte en bröllopsklänning 🤦
Möjligt, dock är det lätt att missförstå dina inlägg som att kunden ska acceptera dylikt utförande även om det ser mindre bra ut.

Skulle nog själv vara missnöjd, totalkostnaden för grindsystemet med tillbehör var väl kring 50k?

Hade jag köpt vad jag förmodar är en svensktillverkad premiumprodukt skulle jag önska att den även estetiskt motsvarar investeringen!
 
  • Gilla
Oxymoron och 4 till
  • Laddar…
Ja, om det är ett utseende man skall acceptera så får de vara djävligt tydliga med det vid beställningen.

Skulle du acceptera att snickaren sågade lister på det viset med motiveringen att det är ju runt ytterdörren, där syns det ju knappt. Det är ju ingen som står och tittar på den...
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.