Hej,
jag har satt upp väggpanel och då blir strömbrytaren för långt in. Jag vill behålla samma dosa i väggen, finns det något man kan gör med bara knappen?
Inbyggd strömbrytare monterad för djupt i väggen med synlig väggpanel och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit vägg med väggpanel och infälld strömbrytare, där knappen ser ut att vara insänkt.
Skapa konto

Helt novis på området!!!

Tack på förhand

• Wow
cpalm
  • Laddar…
Du ska sätta en/flera förhöjningsring mellan dosan och brytaren så att brytaren livar med väggen. Går brytaren inte att flytta ut får du klippa sönder den och skaffa en ny brytare.

• Gilla
Tummenmittihanden5 och 2 till
  • Laddar…
Du skulle ha lossat på brytaren innan du satte panel, nu ser det svårt ut att få ut brytaren hel,

• Gilla
Tummenmittihanden5 och 2 till
  • Laddar…
panelskivan är nu borttagen - men det är dåligt med installationsanvisningar till förhöjningsringar… jag måste alltså lossa metallringen? Eller vart fästes ex en sådan här: Vit ELKO förhöjningsram 1-fack 84x84x35mm med skruvhål, visas som en produktbild på en webbsida med märkningen "Utgående".
Skapa konto

K
T Tummenmittihanden5 skrev:
panelskivan är nu borttagen - men det är dåligt med installationsanvisningar till förhöjningsringar… jag måste alltså lossa metallringen? Eller vart fästes ex en sådan här:[bild]
Ja, du tar bort hela brytaren.
Sen sätter du dit ringarna, och sist återmonterar du brytaren.
Observera att metallkanten ska ligga ovanpå panelen.

EDIT - ring, inte ram.

Redigerat:
  • Gilla
Tummenmittihanden5 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

C
Förhöjningsring (påbyggnadsring), inte förhöjningsram.

Vit påbyggnadsring för strömbrytare i plast, används för att justera höjden vid installation i en plåtdosa.

Men det blir kanske lättare sagt än gjort det där. Strömbrytaren måste till att börja med skruvas loss (bryt strömmen först!) Syns inte riktigt, men är det en plåtdosa? I så fall är det nog bäst att göra ett runt hål i panelen och skruva strömbrytaren i panelen och påbyggnadsringen i strömbrytaren. Notera att det är rätt kritiskt att hålet i panelen hamnar centrerat runt dosan.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Du skall alltså lossa den fyrkatiga plåtramen som hör till brytaren. Den sitter med två skruvar, varav den ena syns på din bild i underkant. Sedan är det tänkbart att den även sitter med två utfällbara klor, som trycker in i insidan av dosväggen. Det hör egentligen till en äldre monteringsmetod, från innan det fanns den här dosringen i dosor som dina skruvar sitter i.

Så om brytaren fortfarande sitter fast om du lossar de vertikala skruvarna, så kan du prova att skruva lite på de två skruvar som sitter horisontellt bredvid själbva knappen. Skruva inte ur dem helt, räcker att lossa 3 - 4 varv. OM det finns klor så är det dessa skruva som spänner ut dem.

Sedan kan det vara lite tveklsamt om du får brytaren att sitta stadigt på förhöjningsringen. Den fyrkantiga plåtramen skall egentligen ligga an mot panelen. Själva dosan sitter ofta lite löst. Så alltihop kläms fast när man drar de vertikala skruvarna, brytareen spänner mot väggen, dosan dras utåt, och inre delar av dosan kommer att spänna mot insidan av väggen. Och då när det kläms fast på insida och utsida av väggen blir det stadigt. Du borde egenltigen haft ett runt hål i din panel, så att ramen kunde spänna mot panelen. prova att sätta dit panelbitar, ev. limmade mot väggen som ramen kan spänna mot.

• Gilla
Tummenmittihanden5
  • Laddar…
T Tummenmittihanden5 skrev:
Hej,
jag har satt upp väggpanel och då blir strömbrytaren för långt in. Jag vill behålla samma dosa i väggen, finns det något man kan gör med bara knappen?
[bild][bild]

Helt novis på området!!!

Tack på förhand
Hur reser man till månen utan rymdraket?
Jag skulle sätta en utanpåliggande knapp eller flytta ut dosan.

• Gilla
Tummenmittihanden5
  • Laddar…
Väggmonterad ljusströmbrytare på ljus panelvägg.
Skapa konto

Nu så 😊 den får sitta så tills en ny knapp ska installeras! Tack så mycket för hjälpen!

• Gilla
krafspenna och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.