48 886 läst ·
164 svar
49k läst
164 svar
Ska svetsningen se ut så här?
Vem bryr sig eg om vad andra tycker - det är shit the same!J Jorel03 skrev:
(de ser den, oftast, inte varje dag)
Det viktiga är ju vad den som bor med grinden tycker!
Den/de personerna ser den, troligen, varje dag!
M Mats_Andersson skrev:
Detta är nog det viktigaste argumentet att reklamera, att det samlas smuts och vatten i rören.M Mats_Andersson skrev:
När det sedan fryser kommer rören att spricka, OM INTE det är dräneringshål i alla rören som kan leda ut vattnet, annars kommer kapilärkraften göra att vattnet stannar i rören.
Även den ”rena” som jag då gissar på är nåt i 1000-serien. håller lite koppar, typ 0,0x %H Hybro skrev:
En vanlig 6082 som ör svetsbar har ungefär 0,1% koppar.
Och om frågan om koppar var beviset för att aluminium skulle vara magnetiskt ( vad fan det nu kom ifrån, ALLA vet att aluminium inte är magnetiskt) så faller det argumentet platt, för koppar är inte heller attraktionsmagnetiskt.
Det är svetsat av en person som inte sätter nån direkt stolhet i det han gör. Jag antar att det är förhållandevis tunt gods och att detta är ett smidigt sätt att inte köra igenom om man är ointresserad. Det hade utan tvekan gått att göra bättre, jag kikade i början av denna veckan på en prototyp-cykelram som var MIG-svetsad med attraktivt resultat.GK100 skrev:
Men likt alla ledare för elektrisk ström, så bildas ett elektromagnetiskt fält kring en ledare, då den genomflyts av ström.F fsn skrev:Även den ”rena” som jag då gissar på är nåt i 1000-serien. håller lite koppar, typ 0,0x %
En vanlig 6082 som ör svetsbar har ungefär 0,1% koppar.
Och om frågan om koppar var beviset för att aluminium skulle vara magnetiskt ( vad fan det nu kom ifrån, ALLA vet att aluminium inte är magnetiskt) så faller det argumentet platt, för koppar är inte heller attraktionsmagnetiskt.
Jämför lindningen, lindningarna i t ex en motor eller generator.
Hur stor ström ska flyta genom grinden 🤔H Hybro skrev:
Aluminium är vad jag förstår helt transparent för statisk magnetism, men skärmar av bra för växlande magnetfält.
Aluminium brukar räknas som paramagnetiskt vilket är så många gånger svagare än ferromagnetiskt att det för vardagligt bruk inte kan anses vara magnetiskt.H Hybro skrev:
Rent fysikaliskt är all materia magnetiskt i den meningen att det reagerar på magnetfält, men har ingen praktiskt betydelse för en Svensson som undersöker metallgrindar med magnet.
För övrigt skulle jag vilja förorda att TS helt enkelt försöker pruta ner priset lite. Visst är det fula svetsar, men väldigt få kommer i praktiken störa sig på det.
Kan vi vara överens om att jordens magnetfält är svagt?
Likväl så vänder dig en kompassnåls enas spets (sydspets) mot nord.
Eller är geografiska nordpolen en sydpol och kompassnålens ände som pekar mot norr en nordpol.
Tydligen lite olika definitioner beroende på vart man letar.😵💫
Ta nu en kompass och för den intill något av aluminium. Störs kompassnålen?
Likväl så vänder dig en kompassnåls enas spets (sydspets) mot nord.
Eller är geografiska nordpolen en sydpol och kompassnålens ände som pekar mot norr en nordpol.
Tydligen lite olika definitioner beroende på vart man letar.😵💫
Ta nu en kompass och för den intill något av aluminium. Störs kompassnålen?
Redigerat:
Men dina första svetsar var väl inte MIG i tunt aluminium? Mina första MIG i alu där jag inte fick nån hjälp med inställningar och inte hade push/pull var total katastrof. Och om jag inte minns fel så fick vi till en vacker bird nesting mellan drivrullsparen i matarmekanismen med.J jimpan93 skrev: