Kan det vara så illa, någon som har lite djupare info i det specifika fallet som gör att det inte är så illa som det låter?
Dom får det att låta som en skötsam medborgare lånar ut sin bil till en person med skuld ich bilen *poff* borta

Är det grovt yrkeskriminell som lånat bilen och hon verkar vara målvakt på bilen?

Jag tycker nya lagen är superbra, hoppas dom inte försöker vinkla det till att låta som något det inte är.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kronofogden-fick-ratt-nu-har-ebba-olssons-utlanade-bil-salts

• Gilla
stefan57 och 2 till
  • Laddar…
H
T TobiasK233 skrev:
Kan det vara så illa, någon som har lite djupare info i det specifika fallet som gör att det inte är så illa som det låter?
Dom får det att låta som en skötsam medborgare lånar ut sin bil till en person med skuld ich bilen *poff* borta

Är det grovt yrkeskriminell som lånat bilen och hon verkar vara målvakt på bilen?

Jag tycker nya lagen är superbra, hoppas dom inte försöker vinkla det till att låta som något det inte är.

[länk]
Man ska tydligen ha något speciellt intyg med sig att bilen är utlånad och vem som är ägare.
I detta fallet verkar det en vanlig person som har varit snäll och lånat ut bilen. Man har ju inte heller alla fakta på bordet. Tycker att det är vansinnigt om vanliga laglydig personer drabbas.

• Gilla
  • Haha
Bjerrod och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Note to self. Låna inte ut dyra varor till gängkriminella.

• Gilla
  • Haha
big mike och 29 till
  • Laddar…
T
Nästan så man börjar fundera på att traska över till grannen redan ikväll och hämta aluminiumstegen han lånat😬 enligt vad jag förstått så är han hos kronofogden😬 nästan så man blir paranoid nu😂

• Haha
  • Gilla
Lena Danielsson och 6 till
  • Laddar…
P
Vi ska någ reagera och inte acceptera sådana hära övertramp ifrån myndigheterna!
Även det som banker håller på med att stänga av/ute hederliga medborgare som råkat swisha eller ta emot ca 15tkr vart är vi på väg tror inte ens detta sker i länder som Ryssland…

• Gilla
  • Haha
Dare100 och 13 till
  • Laddar…
RoTe
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men dom med hundratals tusen i skulder till kronofogden är ok?

Rejäl skrev:
Vi ska någ reagera och inte acceptera sådana hära övertramp ifrån myndigheterna!
Även det som banker håller på med att stänga av/ute hederliga medborgare som råkat swisha eller ta emot ca 15tkr vart är vi på väg tror inte ens detta sker i länder som Ryssland…
Hur kan du va så jävla dryg ibland men ändå så vettig?

• Haha
  • Gilla
  • Arg
pyamassnickaren och 5 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Unikt namn Unikt namn skrev:
Trams, att ha skulder hos kronofogden behöver inte vara liktydigt med att vara gängkriminell.

• Gilla
Dare100 och 10 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Hur kan du va så jävla dryg ibland men ändå så vettig?
Enbart för att det behövs i detta land med mer folk som är raka och inte daddar med allt…

• Gilla
  • Älska
  • Arg
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Jag tog upp detta i en annan tråd, en nära bekant har ett barn som snart är i moppeåldern och jag tänkte sponsra ett fordon åt denne för att få lite frihet på landet. Är detta bara rent ekonomiskt självmord eftersom endera föräldrarna eller kronofogden kommer ta fordonet? Att jag står som ägare verkar inte ge något skydd alls.

Redigerat:
  • Gilla
Chiligurl
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Jag tog upp detta i en annan tråd, en nära bekant har ett barn som snart är i moppeåldern och jag tänkte sponsra ett fordon åt denne för att få lite frihet på landet. Är detta bara rent ekonomiskt självmord eftersom endera föräldrarna eller kronofogden kommer ta fordonet? Att jag står som ägare verkar inte ge något skydd alls. Kan det hindras genom att skenskriva barnet på min adress kanske?
Nej jag tror inte kronofogdens beslag är giltigt ifall det provas rätten om den som lånar ut är hederlig och ingen målvakt..
Att låna ut bilar mopeder bör inte kulla beslagtas den nya lagen gällde ju gängkriminalitet där dom kriminella inte kan redovisa vart saker och pengar kommer ifrån..
Är du en hederlig arbetande medborgare som lånar ut en moped som står på dig till en 15åring så kan den inte beslagtas och säljas enligt den nya lagen..
Däremot om du ger mopeden till den familjen så kan den utmätas som vilket annat gods som helst..

• Gilla
Svenno 55 och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Jag litar inte riktigt på statens "trust me bro"... Det handlar om stora skulder och pengarna ska in! Staten går ju varenda liten SMSaLåna-firmas ärenden.

• Gilla
  • Älska
kossan71 och 2 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Om ett företag har en anställd person skuldsatt hos kronofogden och denne är ute i jobb med företagets bil, ska kronofogden beslagta den också?

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 12 till
  • Laddar…
Sjukt ändå. Kronofogdechefen i videon säger i princip att "om du har något i besittning så kommer vi förutsätta att du är ägare, registreringsbevis och kvitton duger inte, det är upp till ägaren att bevisa att man inte är målvakt". Samt att om det inte fungerar så då kommer inga skulder betalas tillbaka. Kontentan är väl att man inte ska hjälpa folk med skulder. De ska förpassas till ett parallellsamhälle.

• Gilla
Polyester och 7 till
  • Laddar…
P
Det är jättevanligt vi har haft säkert ett tiotal som har fått leva med att kronofogden har mätt deras löner, jag har känslan att dom inte gör något med dom som aktivt betalar av sina skulder eller som med våra anställda som alldrig fick fulla löner utan vi är tvungna att dra av enligt kronofogdens direktiv som arbetsgivare..

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Grannens Häck
S Staffan-N skrev:
Sjukt ändå. Kronofogdechefen i videon säger i princip att "om du har något i besittning så kommer vi förutsätta att du är ägare, registreringsbevis och kvitton duger inte, det är upp till ägaren att bevisa att man inte är målvakt". Samt att om det inte fungerar så då kommer inga skulder betalas tillbaka. Kontentan är väl att man inte ska hjälpa folk med skulder. De ska förpassas till ett parallellsamhälle.
Quick fix för att betala sina skulder blir att bryta sig in i ett tomt hus och byta lås och ta besittning. Sedan ringa kronis och be dem komma för utmätning.

Kanske blir några kronor över också.

Det sjuka är att det är den skuldsatte som kan dra nytta av detta. Det går att belåna sig och sedan få någon annan att betala ofrivilligt.

• Gilla
Solliden1 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.