JohanLun skrev:
hur gjorde man förr i världen, när papperslappen var alenarådande och appar inte fanns? Hur fick man hem bilen från handlaren?
Förr i tiden kunde man lita på folk :)

elpaco skrev:
Nu verkar det ju inte vara denna killens upplägg iofs. Då skulle han bara hållt käft och tackat.
... just det, och nu var det ju denna killen vi pratade om ...

JohanLun skrev:
hur gjorde man förr i världen, när papperslappen var alenarådande och appar inte fanns? Hur fick man hem bilen från handlaren?
Man ringde Länsstyrelsen, det var där bilregistret fanns, bilhandlarna har nog alltid haft någon direktkontakt med bilregistret.
Ville man som vanlig dödlig ha en bil på- eller avställd på dagen fick man pallra sig dit med lappen. Det fanns tom in-blancopapper att fylla i fordonsuppgifter så man behövde inte ens ha regbeviset med sig, tom ägarbyte gick att göra på detta sätt och det är inte så länge sedan, runt -90.

peternicklas
Fotografen skrev:
Man ringde Länsstyrelsen, det var där bilregistret fanns, bilhandlarna har nog alltid haft någon direktkontakt med bilregistret.
Ville man som vanlig dödlig ha en bil på- eller avställd på dagen fick man pallra sig dit med lappen. Det fanns tom in-blancopapper att fylla i fordonsuppgifter så man behövde inte ens ha regbeviset med sig, tom ägarbyte gick att göra på detta sätt och det är inte så länge sedan, runt -90.
Gick bra att faxa till länstyrelsen bara försäkringsbeviset var ordnat och skickat/ringt/faxat till dem. Det kom sedan ett fax med skattemärket, skattekredit kallades det för. Bilhandlaren hade ett eget system, snarlikt det som Bilregistert hade, sedan skrev man själv ut skattelappen (klistermärket)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
thomasx skrev:
... just det, och nu var det ju denna killen vi pratade om ...
Lägg av. Det är klart att TS vill tänka på detta möjliga problem. Det är ju fullt möjligt att ägarbeviset inte går igenom. Och då gäller det att inte sitta stilla. Killen som betalade verkar ju arg och elak av sig.

Nä, jag håller koll på vad som händer med ägarbeviset. Oklart vad som händer om det inte går igenom bara.

Köparen har inte hört av sig något mer iaf, och än har ingen bil lastats av hemma hos mig...

• Gilla
Harald Boye och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror precis som hangun att du inte har något att oroa dig för. Hela upplägget verkar uppenbart vara för att lura till sig pengar, inte att skada dig eller så. Killen lär heller knappast riskera ytterligare kostnader som inte blir ersatta, därför kommer du inte heller få se din gamla bil något mer.

I dina kläder skulle jag vara mest orolig just nu för att ägarbytet ej går igenom och att man har sin bil ute på vift och kan ställa till med gud vet vad.

Men som jag uppfattade det så verkar ju papprerna skrivna korrekt och skickade av dig, det samt att upplägget i denna affär inte följer mönstret för en som vill få tag på en bil att köra omkring i utan att vara reggad ägare på - gör att jag tror att ägarbytet kommer gå genom.

Men vakta först och främst på att ägarbytet går genom, agera annars genom polis och bilregister och vad mer som kan vara bra att tänka på.
Polis borde kunna ge bra råd, måste vara en fråga som poppar upp då och då.

elpaco skrev:
Lägg av. Det är klart att TS vill tänka på detta möjliga problem. Det är ju fullt möjligt att ägarbeviset inte går igenom. Och då gäller det att inte sitta stilla. Killen som betalade verkar ju arg och elak av sig.
Lägg av? Det var du själv som skrev att det inte var ett troligt scenario. Dessutom avhandlat för läääänge sedan i den här tråden. Men visst, vill du måla fan på väggen för sjuttioelfte gången så kör på...

thomasx skrev:
Lägg av? Det var du själv som skrev att det inte var ett troligt scenario. Dessutom avhandlat för läääänge sedan i den här tråden. Men visst, vill du måla fan på väggen för sjuttioelfte gången så kör på...
Jag tror du egentligen förstår poängen. Din post låter som att det inte finns några som helst fördelar för någon med att inte få bilen överregistrerad, när det i själva verket är målet för vissa sorters människor. Även om det kanske inte blir så i detta fall. Att informera TS om olika risker, och inte bara om mest troliga utfall, tycker jag är vettigt. Om du sedan vill kalla det att måla fan på väggen får väl stå för dig.

Och bara för att det har blötts och stötts i nio sidor på två dar så gör det inte posten mindre aktuell. Så vitt jag vet har myndigheterna fortfarande inte öppnat och överlåtelsen är ännu inte behandlad. Oavsett hur fort tråden rullar på här.

Redigerat:
scim skrev:
Nä, jag håller koll på vad som händer med ägarbeviset. Oklart vad som händer om det inte går igenom bara.

Köparen har inte hört av sig något mer iaf, och än har ingen bil lastats av hemma hos mig...
Kollat upp bilen på transportstyrelsens hemsida än?
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

Där kan du ju se lite tidigare om ägarbytet gått igenom.

Scim, skrev ni någon form av kvitto?

Inget har hänt ännu iaf, men jag gissar att brevet gick iväg nångång i onsdags…så det är ju fullt möjligt att det inte kommer fram förrän imorrn.

Nej, inget kvitto skrevs, tyvärr.

Fel av mig! Jag kollade bara om ett nytt registreringsbevis utfärdats, men det hade det inte…men antalet ägare var 4, och jag är ganska säker att det var 3 innan…så jag använde SMS-tjänsten för att kontrollera ägare och den hade ändrats!

Gjorde lite mer research på killen och jag slutar aldrig att förvånas…tydligen har han bytt namn och gift om sig…alla sökningar leder till någon form av bedrägeri. Han skryter på olika forum om hur mycket pengar han tjänar på poker och hur han lyckas hålla sig under radarn för att slippa betala skatt i norge. På hans pokerprofiler är det folk som skriver att de vill ha tillbaka pengarna han stulit. Ena sekunden bor han i Spanien, nästa på något hotell för 12000:- natten. Jisses!

• Gilla
Robert-san01 och 3 till
  • Laddar…
Jag håller tummarna, råkade ut för nåt liknande när min föredetta sålde sin bil till en oärlig lirare i södertälje.

Jätteviktigt att den som köper kan identifiera sig med körkort eller liknande, det bästa är att bara sälja till någon som man kan identifiera via körkort, pass eller legitimation. Kan dom inte det så sälj inte till dom(samma personnummer på leg som ägarbyte), det är mängder av folk som använder sig av målvakter och går inte ägarbytet igenom så struntar dom i det och åker runt och parkerar på er bekostnad.

Jag ställde av bilen när köparen påstod att kemremmen hade gått, han blev tydligen jättearg efter att ha fastnat i en poliskontroll utan försäkring, avställd bil och utan bälte dagen efter, så kemremmen hade i själva verket inte gått, han ville bara ha tillbaka pengarna för bilköpet....

scim skrev:
Fel av mig! Jag kollade bara om ett nytt registreringsbevis utfärdats, men det hade det inte…men antalet ägare var 4, och jag är ganska säker att det var 3 innan…så jag använde SMS-tjänsten för att kontrollera ägare och den hade ändrats!

Gjorde lite mer research på killen och jag slutar aldrig att förvånas…tydligen har han bytt namn och gift om sig…alla sökningar leder till någon form av bedrägeri. Han skryter på olika forum om hur mycket pengar han tjänar på poker och hur han lyckas hålla sig under radarn för att slippa betala skatt i norge. På hans pokerprofiler är det folk som skriver att de vill ha tillbaka pengarna han stulit. Ena sekunden bor han i Spanien, nästa på något hotell för 12000:- natten. Jisses!
Då är ju det ett problem mindre om ägarbytet gått igenom.
Risken att han skulle köra dit sin kompis bil på kärra och ställa hos dig känns minimal.

Verkar ju inte som att han har några pengar alls, brukar väl vara därför man köper en bil i den prisklassen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.