Jag har byggt en spaljé med hjälp av markskruvar. Marken är inte så fast som jag önskar, därför sviktar spaljen när man sätter större tryck på den. Jag skulle vilja stabilisera spaljén utan att behöva gjuta betongplintar. Min idé är att med en balk förankra spaljen i kjolen på min altan. Problemet är att altanen och spaljen inte är parallella med varandra och jag tror inte att jag kan använda en balksko p.g.a. vinklarna (Se bild).

Vad för beslag kan jag använda för att hantera detta eller har ni en bättre idé?

• 2e66c0b8-49d3-477b-9400-f883fb1cd802.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
J
Jag hade nog byggt en odlingslåda i lagom höjd, eftersom det kamouflerar syftet med stödet bättre. Den passar ju perfekt i triangeln mellan, och den ger ju jättebra stöd också.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag hade nog byggt en odlingslåda i lagom höjd, eftersom det kamouflerar syftet med stödet bättre. Den passar ju perfekt i triangeln mellan, och den ger ju jättebra stöd också.
Odlingslåda var en bra ide ifall det var bara på den platsen. Jag tog bara en bild på ett ställe för att illustrera skillnaderna mellan altan och spaljen. Hela sträckan är över 10m lång och avståndet mellan altan och spalje ökar längs sträckan, så det blir svårt med odlingslådor dessvärre.

J
Du får nog ta en helhetsbild så man kan få lite överblick. En massa reglar längre och längre blir ju inte snyggt heller. Ska man kunna gå längs med mellanrummet till exempel? Annars går det ju bygga någon form av upphöjd plantering eller trappsteg eller liknande men det är enklare med lite bilder på miljön för att kunna råda.

Ska ytan mellan altanen och spaljén användas till något? Annars kan du förlänga trallen så att den går ända emot spaljen.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Du får nog ta en helhetsbild så man kan få lite överblick. En massa reglar längre och längre blir ju inte snyggt heller. Ska man kunna gå längs med mellanrummet till exempel? Annars går det ju bygga någon form av upphöjd plantering eller trappsteg eller liknande men det är enklare med lite bilder på miljön för att kunna råda.
Här kommer flera bilder, tanken är att fylla mellanrummet med prydnadsgräs IMG_1397.jpeg
Skapa konto
IMG_1396.jpeg
Skapa konto
IMG_1394.jpeg
Skapa konto

J
Ij, ja det blir ju svårt med en odlingslåda bara där. Nu är du säkert ute efter en enkel lösning, vilket jag tror inte blir så enkelt, men jag hade satt 3-4 90x90 stolpar längs med trädäcket, ner i jorden och förankrade i däcket, och sedan lagt överliggare till spaljen och gjort lite pergolastuk om man känner för det. Då stödjer du spaljen och får en fin inramning. Vinglar det kan man sätta en 45 graders stötta i vinklarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.