57 791 läst ·
312 svar
58k läst
312 svar
Sålde en bil...
Då måste dom ha ändrat i systemet. Jag köpte en snöskoter för några år sen som tydligen blev påställd i samband med köpet. Det blev jag varse om då jag fick en faktura från trafikskadeföreningen.Fotografen skrev:...och det finns en spärr som gör att det inte går att ställa på en avställd bil utan försäkring. Har bilen inte bytt ägare under tiden den varit avställd och haft en garageförsäkring går trafikförsäkringen på automatiskt, har du köpt en avställd bil måste du teckna en försäkring och vill du ställa på samma dag så be försäkringsbolaget att lägga in ett "direktbevis" i bilregistret.
MVH
Anders
Om man gör ägarbyte och avställning i appen så går det att lösa, eftersom det då behandlas direkt.Fotografen skrev:...och det jag menade med inlägg 263 var att köper man en bil man har för avsikt att ställa av så måste man ändå teckna en trafikförsäkring eftersom ägarbytet sker den dag man anger men avställningen den dag Transportstyrelsen terminalbehandlar den inskickade rapportdelen, och det gör Transportstyrelsen när det behagar efterhand pappren kommer in, går inte att styra, det "glappar" en-ett par dagar där bilen kommer vara oförsäkrad annars.
Jag tror du fortfarande har rätt Anders, men jag gissar bara med nedan resonemang;AndHay skrev:
Om man skickar in papperslappen och kryssar i att bilen ska ställas på så antar jag att köparen kan skriva på pappren och köra iväg... Vad ska spärra säljaren att lägga pappret på lådan? Ska lappen returneras säljaren och köpet ågergå? Eller ska säljaren få fortsätta betala köparens försäkring? Knappast, utan istället lär köparen, om han inte skaffat en försäkring, få en faktura av nämnda förening för de dagar som han kör runt utan att försäkra sitt nyförvärv.
Kör man "elektroniskt" kanske det finns nån spärr som hindrar detta. Dock köpte jag en bil "elektroniskt" för nåt år sen och jag har då för mig att jag fixade försäkringen först efter vi använt "appen".
Här har du nog dessvärre fel. Det finns tyvärr folk som råkar ut för detta upplägg, där bytet inte går igenom. Sedan har de en bil som någon halvkriminell lirare åker runt i, som samlar mängder av farkameraavgifter, parkerinsboter och trängselskattkostnader. Och det blir riktigt svårt att få tag på bilen och styra upp saken igen. Själv kan man då hamna i rätt ordentliga trångmål när räkningarna fort hopar sig. Nu verkar det ju inte vara denna killens upplägg iofs. Då skulle han bara hållt käft och tackat.thomasx skrev:
Det finns mängder med dessa historier på nätet, här kommer några relativt nya:
http://teknikensvarld.se/bedragare-kopte-min-bil-nu-vaxer-skulderna-117194/
http://www.op.se/medelpad/sundsvall/salde-bilen-till-fel-person-1
(Och jag har läst hela tråden, men väljer ändå att svara på ett gammalt inlägg, då det inte kommenterats. Eller gammalt och gammalt, 11 sidor men två dagar eller så .. =)
Redigerat:
Man kan väl ändå inte försäkra en bil man inte äger? Ägarbytet måste väl först ha gått igenom.
Senast jag sålde bil, tre månader sen typ, gjorde vi det elektroniskt. Köparen, syrran i detta fallet, ringde senare samma dag upp försäkringsbolaget och tecknade försäkring. Min försäkring på bilen upphör automatiskt att gälla när ägarbytet blir registrerat.
Kör man pappersvägen så hamnar man i en gråzon antar jag, det går ju en viss tid från det köparen kör iväg med bilen fram tills det ägarbytet har skett i systemet. Hur det funkar rent praktiskt om det skulle hända något vet jag inte, men jag har alltid tagit nån form av kopia på ägarbyteslappen med datum och allt, dels för min egen trygghet och dels för köparens säkerhet.
Senast jag sålde bil, tre månader sen typ, gjorde vi det elektroniskt. Köparen, syrran i detta fallet, ringde senare samma dag upp försäkringsbolaget och tecknade försäkring. Min försäkring på bilen upphör automatiskt att gälla när ägarbytet blir registrerat.
Kör man pappersvägen så hamnar man i en gråzon antar jag, det går ju en viss tid från det köparen kör iväg med bilen fram tills det ägarbytet har skett i systemet. Hur det funkar rent praktiskt om det skulle hända något vet jag inte, men jag har alltid tagit nån form av kopia på ägarbyteslappen med datum och allt, dels för min egen trygghet och dels för köparens säkerhet.
Jodå, man kan ringa sitt bolag och säga att man sannolikt SKA köpa en bil med regnr XXX och få en försäkring, blir det inget av köpet så behöver man inte heller betala. Man kan även ringa och få en försäkring på en avställd bil (jag har gjort det en gång när jag skulle hämta en av mina "sommarbilar" efter vinteruppställning och glömt att ställa på den), då är man försäkrad om nåt händer MEN det är fortfarande olagligt att köra bilen. Iallafall har jag fått OK för båda dessa per telefon från de bolag jag använt, går det inte så har de lurat mig men det har jag svårt att tro._coffe_ skrev:Man kan väl ändå inte försäkra en bil man inte äger? Ägarbytet måste väl först ha gått igenom.
Om försäkringsbolaget säljer en försäkring till dig så behöver du nog inte oroa dig för att bli lurad? Säljaren får nog stå sitt kast om du får skriftligt på köpet .. =)JohanLun skrev:
Den nya ägaren skall ha en egen trafikförsäkring när han åker hem med bilen! Den som har det ekonomiska intresset i bilen skall alltså ha en egen försäkring, även innan ägarbytet är registrerat.
Detta enligt de försäkringsbolag som jag har haft att göra med.
Detta enligt de försäkringsbolag som jag har haft att göra med.
Du kan ju inte försäkra något som inte är ditt, i vart fall inte i ditt namn. Men man kan ju självklart förvarna försäkringsbolaget att man kommer med stor sannolikhet bli ägare till bil xxx och höra av sig så fort bytet gått igenom.
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Nej, inte om bilen är avställd, bilen måste ställas på först, skickar man in pappret kan påställningen inte ske bakåt i tiden utan tidigast när rapportdelen terminalbehandlas på Transportstyrelsen. Enklast är Transportstyrelsens hemsida, då går det på sekunden.JohanLun skrev:
Jo, det går faktiskt alldeles utmärkt, men om ägarbytet inte blir av hör Transportstyrelsen eller försbolaget av sig efter ett tag och undrar vad som pågår._coffe_ skrev:
Åh fanFotografen skrev:Nej, inte om bilen är avställd, bilen måste ställas på först, skickar man in pappret kan påställningen inte ske bakåt i tiden utan tidigast när rapportdelen terminalbehandlas på Transportstyrelsen. Enklast är Transportstyrelsens hemsida, då går det på sekunden.
Jo, det går faktiskt alldeles utmärkt, men om ägarbytet inte blir av hör Transportstyrelsen eller försbolaget av sig efter ett tag och undrar vad som pågår.
När jag har betalt bilen så är den min, iaf i min mening. Jag har iaf alltid ringt in och tecknat försäkring i mitt namn/personnummer på alla bilar som jag köpt innan jag har kört hem med nyförvärvet och det har aldrig ifrågasatts av f.bolaget._coffe_ skrev:
Det är ju även av eget stort intresse att ha en försäkring.
hur gjorde man förr i världen, när papperslappen var alenarådande och appar inte fanns? Hur fick man hem bilen från handlaren?Fotografen skrev:
iofs kanske firmor sen väldigt många år haft dataförbindelse med myndigheten, men som jag har förstått så säljs i princip alla bilar på firma som avställda, provkörning görs med saluvagnsskylt, firman ser till att aldrig behöva betala skatten på bilar de säljer och ser till att alltid få tillbaka skatten på bilar de köper...