57 785 läst ·
312 svar
58k läst
312 svar
Sålde en bil...
Medlem
· Västernorrland
· 2 467 inlägg
Tycker du har skött det hela bra.
Känns obehagligt nu, men väldigt lite risk att det blir reellt trubbel för er.
Killen nyttomaximerar. Har helt klart koll på att inte gå över gränsen med hot som kan ge påföljd. Vet lika väl att han inte kan få ut något med att returnera, kronofogde etc. Men han vet att det är effektivaste sättet att få de 1800:-
När metoden inte fungerar är det inte lönt för honom att eskalera för att risk och arbete är större än förtjänsten. Det är en poäng för honom att inte gå den formellt korrekta vägen men samtidigt också att hålla sig under nivån när polisen får anledning att engagera sig.
Därför kan du vara ganska säker att något värre inte händer. Så stäng av telefonen, pyssla om sambon och ägna kvällen åt något som ni brukar trivas med att göra. Även paus från att följa tråden tills imorgon skulle jag rekommendera.
Känns obehagligt nu, men väldigt lite risk att det blir reellt trubbel för er.
Killen nyttomaximerar. Har helt klart koll på att inte gå över gränsen med hot som kan ge påföljd. Vet lika väl att han inte kan få ut något med att returnera, kronofogde etc. Men han vet att det är effektivaste sättet att få de 1800:-
När metoden inte fungerar är det inte lönt för honom att eskalera för att risk och arbete är större än förtjänsten. Det är en poäng för honom att inte gå den formellt korrekta vägen men samtidigt också att hålla sig under nivån när polisen får anledning att engagera sig.
Därför kan du vara ganska säker att något värre inte händer. Så stäng av telefonen, pyssla om sambon och ägna kvällen åt något som ni brukar trivas med att göra. Även paus från att följa tråden tills imorgon skulle jag rekommendera.
Tanken var ju att jag skulle pyssla med aktiviteter mer förenligt med den här sidan, typ klinkra färdigt i källaren, men jag får ta nya friska tag imorrnRäknenisse skrev:
Ställer han av bilen får han utbetalt de 1800 kr. De ingick i köpet pch är hans att förvalta. Idag så följer en skatteskuld med bilen så har man inte betalt skatten vid försäljningstillfället så är de köparens förlust.
Försök att släppa det hela, är bilen 2 timmar bort lär han inte komma förbi och försöka lämna tillbaka den handgripligen.
Det hela är nog mest snack, precis som många före mig skrivit..
Ge inte upp att sälja saker på blocket för detta! Men som jag skrev för ett par sidor sedan, lämna inte ut nummer till någon annan än den ni känner att ni fått förtroende för via mail! Vill ni vara ännu säkrare så uppger ni inte hela ert namn i annonsen!
Ett annat råd till alla som läser detta är att inte sälja bilen inför en storhelg om ni inte anmäler ägarbytet via internet.
Kanske kan vi avsluta tråden om någon vecka genom att summera vad vi lärt oss om skummisar och att sälja saker på blocket (som är ett utmärkt ställe att både tjäna och spara pengar på)
Försök att släppa det hela, är bilen 2 timmar bort lär han inte komma förbi och försöka lämna tillbaka den handgripligen.
Det hela är nog mest snack, precis som många före mig skrivit..
Ge inte upp att sälja saker på blocket för detta! Men som jag skrev för ett par sidor sedan, lämna inte ut nummer till någon annan än den ni känner att ni fått förtroende för via mail! Vill ni vara ännu säkrare så uppger ni inte hela ert namn i annonsen!
Ett annat råd till alla som läser detta är att inte sälja bilen inför en storhelg om ni inte anmäler ägarbytet via internet.
Kanske kan vi avsluta tråden om någon vecka genom att summera vad vi lärt oss om skummisar och att sälja saker på blocket (som är ett utmärkt ställe att både tjäna och spara pengar på)
Aha du har skickat in lappen (jag fattade inte det helt) - då behöver du ju inte oroa dig för böter och sånt iaf om de gör dumma grejer med bilen. Om hans kompis står som ägare blir det ju ännu svårare för han att dra dig inför fogden(vilket han ändå som många skriver säkerligen misslyckats med)
Utan att ha läst hela tråden...
För det första, köparn bör ha sig själv att skylla. För 6.000kr kan man inte ta på sig ansvar, om man inte speciellt utlovat att nåt på bilen ska vara extra bra eller nyreparerat... Men, har man sålt en bil påställd så är skatten så att säga förbrukad för säljaren och det är inte ok att försöka ställa av bilen "imellan" om köpet inte gått igenom tycker jag... Det skulle man gjort innan isåfall och klart gjort upp om... De pengarna är helt enkelt inte "dina". Av den erfarenhet jag har kommer försäkringen upphöra gälla retroaktivt så fort anmälan kommit in, så man förlorar inga pengar. Men vad jag läst om som är mindre kul är att det funnits folk som skrivit bilen på en "målvakt" alt själv nekat till köpet och påstått att de aldrig köpt bilen. Detta inträffar efter x månader efter köpet och bilen står då troligen sönderslagen och med 100 parkeringsböter på sig. Risken är då att man "får tillbaka" bilen vilken ju minst sagt inte är nåt kul. Kontentan är väl, sälj till nån som iallfall verkar sjysst. Är det skummisar utan svenskt körkort som vill köpa så skulle jag iallafall tacka vänligt men bestämt nej... Önskar lycka till och att du slipper fler problem med köparn.
För det första, köparn bör ha sig själv att skylla. För 6.000kr kan man inte ta på sig ansvar, om man inte speciellt utlovat att nåt på bilen ska vara extra bra eller nyreparerat... Men, har man sålt en bil påställd så är skatten så att säga förbrukad för säljaren och det är inte ok att försöka ställa av bilen "imellan" om köpet inte gått igenom tycker jag... Det skulle man gjort innan isåfall och klart gjort upp om... De pengarna är helt enkelt inte "dina". Av den erfarenhet jag har kommer försäkringen upphöra gälla retroaktivt så fort anmälan kommit in, så man förlorar inga pengar. Men vad jag läst om som är mindre kul är att det funnits folk som skrivit bilen på en "målvakt" alt själv nekat till köpet och påstått att de aldrig köpt bilen. Detta inträffar efter x månader efter köpet och bilen står då troligen sönderslagen och med 100 parkeringsböter på sig. Risken är då att man "får tillbaka" bilen vilken ju minst sagt inte är nåt kul. Kontentan är väl, sälj till nån som iallfall verkar sjysst. Är det skummisar utan svenskt körkort som vill köpa så skulle jag iallafall tacka vänligt men bestämt nej... Önskar lycka till och att du slipper fler problem med köparn.
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Eftersom denna individ verkar vara vaneskojare och uppenbarligen börjat härja i Sverige så skulle du kunna lägga upp någon varning på något bilforum, tex garaget, autopower, mbsca, saabturboclub, nordicaudi mfl så att folk är vakna.
Varför vill han fö köpa en bil i Sverige och regga den på en kompis? Har han svårt att äga bil i Norge av nån anledning?
Norge har hög skatt på nybilar så importera en bil till Norge är dyrt, vill han "flyga under radarn" eller köra gratis i Norge? Eller har han "affärer" i Sverige? Eller vill han bara tjäna några svenska tusenlappar på att sälja den vidare?
Varför vill han fö köpa en bil i Sverige och regga den på en kompis? Har han svårt att äga bil i Norge av nån anledning?
Norge har hög skatt på nybilar så importera en bil till Norge är dyrt, vill han "flyga under radarn" eller köra gratis i Norge? Eller har han "affärer" i Sverige? Eller vill han bara tjäna några svenska tusenlappar på att sälja den vidare?
Du ska nog ta och läsa hela tråden innan du rycker ut ett litet stycke av diskussion.JohanLun skrev:Utan att ha läst hela tråden...
Den delen med att ställa av bilen handlare ju om skadeeliminering för säljaren eftersom köparen helt uppenbart är en bedragare, vem skatten på bilen tillhör är ju en skitsak i det hela.
Det handlar ju tex om att köparen som inte står som ägare ännu skulle kunna skapa problem för köparen genom att nyttja dennes försäkring.
Som jag förstått det så bor han i Sverige sedan några år tillbaka, i inlandet här i Västerbotten. Av hans Facebook att döma så har han köpt fler bilar än min samt ämnar köpa fler. Han la f.ö. upp en bild på en rostig bromsskiva på sin Facebook tidigare och muttrade. Ingen verkar dock bry sig om vad han skriver.Fotografen skrev:Varför vill han fö köpa en bil i Sverige och regga den på en kompis? Har han svårt att äga bil i Norge av nån anledning?
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Som flera redan skrivit: yrkesbilskojare i lingonserien. Kan han sälja bilen för 8500 och hota/lura till sig en tusenlapp eller två så har han fått in några rävören. Daglönare.scim skrev:Som jag förstått det så bor han i Sverige sedan några år tillbaka, i inlandet här i Västerbotten. Av hans Facebook att döma så har han köpt fler bilar än min samt ämnar köpa fler. Han la f.ö. upp en bild på en rostig bromsskiva på sin Facebook tidigare och muttrade. Ingen verkar dock bry sig om vad han skriver.
Men genom att ställa av elektroniskt efter den är såld så gör ju TS nåt som inte är OK faktiskt. Det är inte längre TS bil, inte hans fordonsskatt heller.Pumba skrev:Du ska nog ta och läsa hela tråden innan du rycker ut ett litet stycke av diskussion.
Den delen med att ställa av bilen handlare ju om skadeeliminering för säljaren eftersom köparen helt uppenbart är en bedragare, vem skatten på bilen tillhör är ju en skitsak i det hela.
Det handlar ju tex om att köparen som inte står som ägare ännu skulle kunna skapa problem för köparen genom att nyttja dennes försäkring.
Har TS skickat in lappen som de tillsammans fyllt i så kommer ju, när helgdaganra är över, bilen retroaktivt skrivas över på köparen. Men som sagt, jag har inte läst hela tråden vilket jag också skrev, så kanske har jag missat nåt av det hela.
Om bilen skrevs på en "bulvan" som inte var med vid försäljningen så är det helt klart ett problem för alla inblandade och nåt som man absolut inte bör göra. Hur man isåfall ska hantera detta vet jag inte.
Men återigen, jag har inte orkat läsa hela tråden men ville bidra iallafall med delen om detta med "målvakter" som jag läst om...