Hej

Bor i ett 70 tal hus och jag vill byta min ytterdörr med sidoljus.
Själva öppningen totalt är ca 1500 mm och skulle vilja göra öppningen mindre så man kan ha smalare sidoljus!

Har ni tips hur man kan göra det snyggt?
Är tegelhus och blir svårt hitta motsvarande tegel om man skulle bygga igen på det sättet 😅

Du skulle eventuellt kunna göra om dörren och öppning med trä, Med lite jobb skulle det nog gå att få det att se bra ut.

Om du kan dela med dig av en bild så skulle vi kunna hjälpa dig bättre med förslag.

S Spik_och_Skruv skrev:
Du skulle eventuellt kunna göra om dörren och öppning med trä, Med lite jobb skulle det nog gå att få det att se bra ut.

Om du kan dela med dig av en bild så skulle vi kunna hjälpa dig bättre med förslag.
Tack, lägger in bilder när jag kommer hem!
Har du/ni tips bilder lägg gärna dem här 🙂

S Spik_och_Skruv skrev:

• Vit ytterdörr med fönster bredvid, vid tegelvägg. En kvast och en plastpåse ligger på marken. Det finns snö och två blomkrukor bredvid dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ytterdörr med bredvidliggande fönster på tegelhus med snö på marken. En luftvärmepump sitter vid sidan om dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker mig att den bästa lösningen blir att ta ut hela sectionen med dörr och fönster som är mellan tegel väggarna, och sätta dit något motsvarande som håller en mindra dörr.

Det går ju att bygga om bara ramen till dörren,men det lär bli mer jobb även om det verkar vara ett mindra ingrepp.

• Gilla
Xirit
  • Laddar…
Varför vill du ha smalare sidoljus?

Alternativ är att ha en bredare dörr eller dubbeldörr. Eller ett smalt sidoljus på vardera sidan av dörren. Byta till annan typ av glas i sidoljuset kan också ändra hur det upplevs.

• Gilla
Xirit
  • Laddar…
P Pin skrev:
Detta är en fantastiskt bra fråga.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:

Alternativ är att ha en bredare dörr eller dubbeldörr. Eller ett smalt sidoljus på vardera sidan av dörren. Byta till annan typ av glas i sidoljuset kan också ändra hur det upplevs.
Tycker det är finare med smalare sidoljus

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.