14 658 läst ·
86 svar
15k läst
86 svar
Säkra med mindre än 10A
Det får man göra enligt föreskrifterna.bcp skrev:
1.5mm2 får säkras 10A
Vid automater kan du säkra 13A
jag vill minnas att det i vissa fall går att säkra 1,5mm² med 16A. sen så kanske det i vissa exceptionella fall inte går att säkra 1,5mm² med 10A pga ledningsförläggningen och korrektionsfaktorerna, men det vanliga är 10A till 1,5mm².
Det där tror jag inte mycket på.. Men ingen är gladare än mig om du motbevisar mig.. Bra att lära sig nya saker..
16A till 1.5mm2 är något som är väldigt långt inpräntat i huvudet att det är förbjudet.. Anslutningskabel däremot är helt godkänt att gå ner en area..
16A till 1.5mm2 är något som är väldigt långt inpräntat i huvudet att det är förbjudet.. Anslutningskabel däremot är helt godkänt att gå ner en area..
Bara att gå en kurs i ledningsdimensionering!Räv3n skrev:
Finns vissa tillfällen då det är möjligt att säkra en 1,5kvmm 16A, men som alltid när det gäller ledningsdimensionering så kan man inte säga generellt att det är si eller så, varje installation är unik!
Men köp nya Sek Handbok 421 från t.ex. SIS-förlag och läs eller gå kursen så får du se.
Finns inga länkar att hänvisa till (då all dokumentation är copyrightskyddad), så jag inser att du inte lär tro på det!
Dock bör det påpekas att säkra 1,5mm² med 16 A utgör ett undantag från det "normala" och att även 13A ofta inte är rätt för
1,5 mm². Detta kan inte påpekas ofta nog för "läsarna" har en tendens att övertolka till sin "fördel".
1,5 mm². Detta kan inte påpekas ofta nog för "läsarna" har en tendens att övertolka till sin "fördel".
Först kollar man belastningsförmågan och då KAN det t.ex se ut så att du har en omgivningstemperatur på 10 grader (t.ex en kulvert), då kan man få säkra 16A, men man räknar ju på korrektionsfakorn längs hela förläggningen och det är ju den sämsta som är dimensionerande.Räv3n skrev:
Sedan kollar man så att man även fixar utlösningsvillkoret.
Som sagt, det finns inga "mallar" när man kan respektive inte kan, utan varje fall är unikt!
dimensionerigsprogrammet Elvis är lätt att använda och beräkna med. tidigare så var det bara godkänt att säkra 1,5 med 10A, då fanns inte ens 13A säkringar, och om jag mins rätt så blev strömvärdet lite under 16A. samma med 6mm² var bara godkänd att säkra 25A men om jag inte har fel så ska det gå med 32A. fast när man ligger "på gränsen" så kan man ju behöva räkna att det är ok, vilket man kanske normalt inte gör med 1,5mm² och 10A....
sverre skrev:Först kollar man belastningsförmågan och då KAN det t.ex se ut så att du har en omgivningstemperatur på 10 grader (t.ex en kulvert), då kan man få säkra 16A, men man räknar ju på korrektionsfakorn längs hela förläggningen och det är ju den sämsta som är dimensionerande.
Sedan kollar man så att man även fixar utlösningsvillkoret.
Som sagt, det finns inga "mallar" när man kan respektive inte kan, utan varje fall är unikt!
10 grader hoppas jag att ingen av dem som är här, har inne i sin bostad
Man måste ju kunna säga ngt om förläggningen/sträckan iaf..
En kulvert brukar ju oftast bara vara en passage dessutom.. Så det mest troliga är väl att kabeln fortsätter..
Säg såhär då.. En förläggning av kabel i ett bergsrum, fläktar som står och blåser på kabeln för att få rätt kylning, en sträcka på 50m är det ok då med 16A på 1.5mm2?
Det låter mest som att det fungerar i labbmiljö eller teoretiskt..
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
...eller två decimeter ner under en central. Någon som kan räkna?
Hehe, det finns vissa extremlösningar som jag aldrig har sett i verkligheten men som är tiilåtna!Räv3n skrev:10 grader hoppas jag att ingen av dem som är här, har inne i sin bostad
En kulvert brukar ju oftast bara vara en passage dessutom.. Så det mest troliga är väl att kabeln fortsätter..
Säg såhär då.. En förläggning av kabel i ett bergsrum, fläktar som står och blåser på kabeln för att få rätt kylning, en sträcka på 50m är det ok då med 16A på 1.5mm2?
Man kan räkna på kortslutning och överlast var för sig
Exempel 1:
Man har en 4kvmm kabel som är säkrad 20A mot både kortslutning och överlast. Utmed 4kvmm-kabeln droppar man ner 1,5kvmm kablar till fast anslutna objekt som är skyddade mot överlast i respektive apparatskåp (t.ex. motorskydd inställt på 10A).
Exempel 2:
Man har en 16kvmm kabel skyddad mot kortslutning och överlast med en 63A säkring. Utmed kabeln droppar man av 2,5kvmm kablar, denna är då inte skyddad mot vare sig kortslutning eller överlast, men OM den inte är längre än 3m och är förlagd så att kortslutning är utesluten så kan man sätta ett överlastskydd i slutet av ledningen ( endast fast installation).
Dessa extremfall bör inte praktiseras om man inte har tungan i rätt mun!!
+10°, 1,5mm²,dvärgbrytare 20A,pvc,koppar,utv.förläggning,nominellt strömvärde 16,5A, tot.korrigerat strömvärde 20,13A, 50meter kabel, 10,15% spänningsfall.Räv3n skrev:10 grader hoppas jag att ingen av dem som är här, har inne i sin bostad