Det går väl inte att gör ett elsystem för 6 A (utom tidigare undantag) när föreskrifterna säger minsta ledningsarea 1,5 mm2.

Protte

phl skrev:
Nej, min fråga var inte på något vis illa menad. Jag bara undrar eftersom du beskriver en hel del lösningar i ditt hus som inte riktigt följer det "normala" men verkar vara gjorda med goda grunder.

Själv är jag glad amatör, har bra koll på det teoretiska kring elektricitet (civilingenjöl), en hel del koll på regelverket samt en hel del praktisk erfarenhet av eldragande under svärfars vingar.
ok, jag uppfattade frågan fel då vill säga..
om jag ska ge et svar så kan jag svara ja på halva frågan, jag är utbildad men saknar behörighet och kan på så vis använda min egen hjärna till att skapa lösningar som jag finner lämpliga och säkra.
jag har ett gediget intresse för blandannat el och har då suttit och läst igenom litteratur som elektriker med ABL behörighet måste läsa. nästa område blir högspänning som jag börjat lite smått på. (inte att greja med det alltså, utan läsa på! ;)) det är inte det enda jag har gått på djupet med heller, har tagit reda på allt om köldmediekretsar och sysslar mycket med fordons-AC (ingen behörighet där heller:p) samt dieselmotorer och insprutningssystem är jag också välutbildad på!
MVH Oskar

bcp skrev:
Om du dimensionerar hela elsystemet för 10A och säkrar 10A blir det enkelt att förvalta i framtiden, du kan alltid säkra ner ett system! Aldrig säkra upp d.v.s. är systemet gjort för 6 A får du inte sätta i en 10 A säkring.

/C
drar du (som jag)en grupp med 1.5mm EKRK ut till enbart belysning så har du ju egen frihet att väla om du vill ha 6 eller 10.
det sistnämnda är det "normala" då du i framtiden kan koppla in ett uttag på denna grup utan att behöva byta säkring..
men inget hindrar dig ju från att välja 6A om du föredrar.. du får ju även ha 6A till ett uttag om du vill men där tror jag ingen nånsin kan finna nån fördel till det!

och eftersom jag vet att det inte kommer kopplas några uttag på mina 6A grupper så varför ha 10?

Det skulle väl kunna vara för att "framtidssäkra" anläggningen, det kan ju komma någon "efter" som vill ha ett uttag på belysningsgruppen.

ja då får väl den personen vara klyftig nog att byta dvärgbrytaren, eller tillkalla en behörig elektriker som ser att det behövs 10A för ett uttag.

Man har väl lite olika synsätt, men jag anser att när man gör en ny anläggning eller gör om en befintlig så ska man optimera det hela på ett sådant sätt att det är både säkert och optimalt användbart även om man vid ett senare tillfälle vill göra en ändring.

ok, då har trådskaparen fått en bild av några förslag, hoppas han fick den information han behövde, även om åsikterna gick isär något så finns där en förklaring till 6A propparna =)

Trådskaparen, det är jag det.
Jag jobabr med el (automation) fast på industrisidan, så därav mion fråga om det fanns nån anledning (regel/lag/föreskrift) att säkra ner till 6or npnstanns, men då inget sådant framkommit blir det 10or rakt över.

10or är för mig billigare än 6or dessutom. Gäller bara att välja om man skall ha Siemens,Hager eller Merlin...

/L

Loner skrev:
Trådskaparen, det är jag det.
Jag jobabr med el (automation) fast på industrisidan, så därav mion fråga om det fanns nån anledning (regel/lag/föreskrift) att säkra ner till 6or npnstanns, men då inget sådant framkommit blir det 10or rakt över.

10or är för mig billigare än 6or dessutom. Gäller bara att välja om man skall ha Siemens,Hager eller Merlin...

/L

Enda anledningen att säkra ner är väl på industrisidan, helst till manöversäkringar, men det vet du ju som jobbar med industriautomation, jag jobbar både som industrielektriker/automation och en del installation, men jag har bara sett 6A i riktigt gamla lägenheter.

Jag skulle förorda Hager.

Jag vet inte om det finns att köpa gängcentraler (G1) annat än begagnat/antikt, och då är frågan om dom får monteras eller gänginsats G1 till dinskena.

Men eftersom G1 inte tillåter mer än 16A säkringar kna det ju tänkas att man för att skydda huvudsäkringen (om den är en D1) säkrar grupper med 6A. detta känns ganska antikt med förekommer fortfarande en del i områden som midsommarkransen och södermalm. kallas ju också stockholmssäkringar ;)

annars i en modern central med dvärgbrytare finns ju faktiskt en anledning at säkra med 6A om man har rena belysningsgrupper, och det skulle väl vara att lamputtagrn faktiskt bara är märkta 6A (om det beror på att någon har räknat på värmetålighet eller trängsel i dosan, eller om det är en gammal outredd kvarleva från forntiden kan man ju undra)
men vist, kortare stift som sitter tätare i en fullpackad dosa...

alltså har man en separat belysningsgrupp kan man ju av den anledningen säkra till 6A

Säkringen är till för att skydda ledningen, och till 1,5mm2 FK/EKK/EKLK finns inget behov att gå lägre än 10A i normala hus, men visst, man ansluter ju friskt 0,75mm2 sladd till lampor etc och vi har ju inte engelska stickproppar med inbyggda säkringar, så är det bara belysning så go ahead med 6A om du tycker det.

Men sitter det uttag på gruppen, så tänk om.
Anslut en vattenkokare/dammsugare/Borrhammare eller värmefläkt och poff...säkringen går. Litet opraktiskt.

Att säkringen är ett brandskydd inte ett personskydd är det inget tvivel om, men at säkringen skulle vara till för att exklusivt skydda ledningen och inte uttagen (som påstås lite då och då här på forumet) ifrågasätter jag.
vore det sannt skulle det ju vara ok att säkra 125A, dra en krallig ledning, och montera ett 32A uttag
eller lite vanliga uttag på en 63A grupp (bortser nu från eventuella praktiska problem som att få ledningar att passa i klämmor osv)

vore fint med lite klarhet...

Det är solklart säkringen skyddar ledningen och uttaget, lamputtaget får ej belastas med mer än 6 A men det betyder inte att man ska säkra det med 6 A. Det är vid många tillfällen som man kan säkra "apparater" med starkare säkring än den ström som dom får belastas med.

elmont skrev:
Det är solklart säkringen skyddar ledningen och uttaget, lamputtaget får ej belastas med mer än 6 A men det betyder inte att man ska säkra det med 6 A. Det är vid många tillfällen som man kan säkra "apparater" med starkare säkring än den ström som dom får belastas med.
Detta verkar OK om det finns en maxgräns på 6A för lampor. Finns det en sådan gräns?
Annars skulle ju en tokig designer kunna göra en lampa som drar 10A,
och då kör man ju lamputtaget utanför specifikationen.

/Hasse

Edit:
Hmmmm, det sitter ju en hankontakt på lampan, och den måste rimligen vara specad för 6A. Alltså kan man inte göra en godkänd lampa som drar mer än 6A.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.