Går i funderingar om att skaffa en rikt- och planhyvel. Har inte plats för någon stor stationär pjäs och det kommer troligen inte bli mycket hyvlat. De närmaste projekten är att hyvla ner lite panel som ska sitta som innertak , knappt 100 lpm och några trösklar i teak.

Om vi utgår från https://www.bauhaus.se/planhyvel-sc...docEtT1wIkAPtDKZi8bYoP4AH3HWEMOBoCvD8QAvD_BwE

Är det något att ha över huvudet taget? Dewalt verkar ha en liknande för runt 8 tkr. Men hur bra är den här typen av hyvlar rent generellt?

Om den är för dålig, eller bra nog, beror på vad man ska ha den till. Två saker är en sån hyvel kass på - främst riktdelen. Grova saker och långa saker. Om du ska rikta panel - nä, då är den inte bra nog. Om du ska planhyvla dem tunnare och de är i snäll gran/furu, så borde det nog gå. Men du riktar inga långa ämnen bra med den där.

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Ja panelen i gran ska bara bli lite tunnare. Behöver inte riktas. Från 22mm till ca 15.

Möjligen behöver jag rikta lite fönstervirke men där är väl längden typ 120cm som mest. Kanske är i längsta laget?

Hittade förresten en review på tuben som dissade den rätt hårt, mest för det rappliga undre planingsbordet. Staketet var rätt rappligt också och behövde en DIY-lösning för att bli användbart tydligen.

Hej @mexitegel!

Instämmer med föregående talare. En sådan liten vek maskin är egentligen inte bra på någon ting. Hat ägt en sådan i 14 dagar. Fick den ihop med andra maskiner jag köpte. Försvann på Blocket för 1500kr.

Är det bara en viss mängd du behöver hyvla så varför inte hyra en lite kraftigare maskin över en helg och fixa till det hela?

Dag

Planhyvlar och elhyvlar listas med dagliga hyrespriser på en onlineuthyrningstjänst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Bra, då var de så dåliga som jag befarade :).
Spanade faktiskt på hygglo först men hittade inget bra i närheten.

Om jag ändå inte släpper tanken på att köpa något, vad är den minsta pjäsen som ändå är användbar?

K
mexitegel mexitegel skrev:
Bra, då var de så dåliga som jag befarade :).
Spanade faktiskt på hygglo först men hittade inget bra i närheten.

Om jag ändå inte släpper tanken på att köpa något, vad är den minsta pjäsen som ändå är användbar?
För riktning eller planhyvling?

För att planhyvla ner din panel fungerar en sådan här bra.

Skärmbild av olika erbjudanden för planhyveln Metabo DH 330 på olika webbutiker och prissättningar.

Har själv en sådan..
Enkel stålhantering med vändstål, lättplacerad och tar inte mycket plats.
I ditt fall hade jag nog kört utomhus. Mycket spån blir det!
På nätet kan du också se hur man rikthyvlar med en sådan maskin.
Lite omständigt men tycks fungera.

Dag

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag håller med ovanstående talare. Jag har själv en emco rex 2000, en ganska stabil maskin för att vara i pressad plåt. Men rikthyvling är inte att rekommendera med tunga, lite längre ämnen. Planhyvling fungerar dock utmärkt oavsett längd och tyngd.

Jag har gått över till att använda en planingsjigg för routern när det blir för svårt med rikthyveln.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Mindre bitar kan du rikta med metabon eller liknande. Du behöver bara en bas och en metod att fästa säkert med.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Då låter det som att metbon är ett bra val. Ser inte framför mig att jag kommer rikta några större ämnen. Det längsta jag kan tänka mig just nu är blivande profiler till fönster, men de är ju typ 40x40mm och max 1200 långa så det borde ju gå med lite extra bas möjligen.

Hemma på föräldragården står en gammal emco-rex (stulen bild), men dels är drivningen lite halvlabil (o-ringar) och så behöver stålen slipas. Eller är den i grunden en bättre maskin så det vore bättre att försöka få ordning på den?

Gammal Emco-Rex hyvel och rikthyvelmaskin, stående i ett verkstadsutrymme med trä- och metallmaterial runtomkring.
Skapa konto

• Gilla
Makondele och 1 till
  • Laddar…
Klart bästa alternativet! 👍

3X nya stål på Amazon lär du klara dig med i mååånga år!

Bild av EMCO REX 2000 HOBEL knivblad i snabbstål från TOREX TOOLS, 6-pack med avtagningsbara knivar för byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Japp, den bättre modellen av emco rex med gjutjärnsbord.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Just det, jag skrev fel. Det är en Emco star, inte en Emco rex. Är det månne samma hyvelstål ändå?

Edit: Ytterligare fördel med den maskinen är att det ingår frukost, fika, lunch, fika och middag när man använder den :D

Redigerat:
  • Älska
trycklös
  • Laddar…
Nej, det är andra stål. Kan vara idé att försöka slipa upp befintliga om de inte är i uselt skick?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.