42 246 läst ·
355 svar
42k läst
355 svar
Rimlig eller saltad materialkostnad för elektriker?
Jag vet inte vem som tillverkar deras ”egna” produkter. Men inget företag kan certifiera sina produkter själva (dvs att dessa uppfyller standarder och normer). Sen kan det såklart fuskas med det men då är vi tillbaka till den punkten där vi är överens. Det är ”Biltemas och Julas” ansvar att det inte ”fuskas” och att produkterna uppfyller allt.Alfredo skrev:
Biltema och Jula åker till mässor i Kina och letar bland den uppsjö av produkter som finns. Sedan stoppas prylarna i en påse med deras varumärke. De har minimal kompetens i prylarna.Alfredo skrev:
Medans Schneider designar produkterna från start.
Nja förtjänsten blir nog ungefär den samma, det tar ju minst dubbla tiden att montera dom allra flesta lågprisuttagen. Kanske inte för en amatör men för ett proffs, amatören har ju "problem" oavsett typ och fabrikat.R roli skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Tar det dubbla tiden för dig att montera ett Elko RS från Jula jämfört med ett Elko RS från grossisten? 😉E elmont skrev:
Jag kan köpa ett det skiljer mellan ett med skruvkoppling och ett med snabbkoppling, men annars, nej. Det finns ett fåtal (tack och lov) elektriker som påstår att det är helt olika varor.
När det gäller okända märken eller liknande så håller jag med, men det är en annan sak.
Rent generellt så tillhör jag nog den stora massan som vill att elektrikern även fixar materialet så det blir rätt. Jag skulle nog kunna köpa rätt, med er hjälp här på forumet, men min mamma skulle garanterat inte kunna göra det.
Jag har inget emot att betala för tiden det tar att köpa detta och ett rimligt påslag, men när en elfirma vill ha 450 kr för ett vanligt 2-vägs Elko RS uttag och hänvisar till att man fick rabatt på grossistens listpris då blir jag, liksom förmodligen de allra flesta sur och grinig. Det är den typen av företag som förstör för de seriösa, på samma sätt som taxi-bolagen som tar 10000 kr för en resa från Arlanda till Stockholm C förstör för både andra taxi-bolag for för Sverige.
Själv har jag dock varit förskonad från både elektriker som kör med listpris och taxiförare som blåser kunderna i Sverige. Utomlands har jag blivit lurad av taxi 3 ggr. En gång i Prag, en sen kväll efter några öl. Där körde många taxiförare med bakrutorna nere när de plockade upp kunden och prislistan satt såklart i nederkant på de fönstren... De andra gångerna var i länder där lönen är löjligt låg och priset på bensin likaså, så när jag fick betala 100 kr för en taxi-resa på 45 minuter kände jag mig inte lurad, men kollegor i landet sa att det skulle kostat 20-25...
Kom på en gång in min ungdom också, i Budapest, strax efter murens fall. Föraren påstod sig hitta till platsen vi skulle, men stannade bilen efter någon km och tog upp en kartbok och bläddrade i 5 minuter, medan taxametern rullade. Först blev jag och kompisen irriterade, men när vi sen konverterade till svenska pengar och insåg att de 5 minuterna hade kostat 50 öre så kunde vi släppa det. 😉
Nu trodde jag att det handlade om att köpa och använda "grejer" ur lågprissortimentet kontra högkvalitet.
Och köper jag Elko från tex Jula eller "min grossist" handlar jag trots allt lite billigare hos grossisten. Och jag håller helt med om att det är samma uttag hos grossist och lågprishandeln. Utom när man gör ändringar på en modell och lågprishandeln köper restlagret medans grossisten slutar sälja den utgående modellen
Och köper jag Elko från tex Jula eller "min grossist" handlar jag trots allt lite billigare hos grossisten. Och jag håller helt med om att det är samma uttag hos grossist och lågprishandeln. Utom när man gör ändringar på en modell och lågprishandeln köper restlagret medans grossisten slutar sälja den utgående modellen
Samtidigt kan det ju ibland vara tryggare att köpa den utgående modellen.E elmont skrev:
En anledning till att det kommer nya modeller är att någon hittat på ett billigare sätt att tillverka saken, vilket ofta innebär sämre kvalitet.
Sen innebär en ny modell alltid risk för 'barnsjukdomar' jämfört med en modell som kanske tillverkats under massor med år och alla barnsjukdomar fixats till.
Så i sådana fall kanske det till och med är bättre kvalitet på det som köps på lågprishandeln än det som tas från Ahlsell
Jag kan ju bara tala för mig, men jag har ALDRIG upplevt att dom nya KVALITETS apparater har varit sämre än föregångaren. Kan det bero på att med lite dyrare apparater har man råd att utföra lite tester innan man sätter dom på marknaden.
Till skillnad på nya modeller från lågpris som ofta se ut som om dom är tillverkade med maskiner från 60 talet
Till skillnad på nya modeller från lågpris som ofta se ut som om dom är tillverkade med maskiner från 60 talet
Klicka här för att svara