H hempularen skrev:
Det är väl lite problem åt båda håll i dessa kalkyler.

Dels saå tror jag inte att meddelönen för elektriker är 40 000/mån. I förhållande till andra yrken med mycket längre utbildning och ansvar verkar det överdrivet. Men OM den är såpass hög så är det bara att gratulera.

Men jag inbillar mig att den väsentliga skillnaden mellan exemplet callcenter och hantverkarfirmor, är debiteringsgraden. I ditt callcenter inbillar jag mig att personalen i princip jobbar minst 100% av den debiterbara tiden, eller iallafall 95% efter ev. lagstadgade raster. En hantverkarfirma tror jag har extremt svårt att få ihop 100% debitering. Det blir alltid dödtid mellan olika kundbesök, eller mellan projekt. Men lön skall betalas ut även för denna icke debiterbara tid.

Och detta gissar jag är en av de största "kostnaderna" i en hantverkarfirma.

Man kan ju jämföra med vissa IT konsultföretag (är själv i branshen). Ett upplägg som inte är ovanligt är att konsulterna har 100% rörlig lön. Firman tar in arvodet, plockar typ. 10% från arvodet för att täcka företagets fasta kostnader, admin personal, konsultsäljare, vinst osv. Den anställde "får" 90% av arvodet, som skall täcka pensionsavsättning, arbetsgivaravgifter osv. Så konsulten får givetvis inte ut 90% av arvodet i slutlig lön. Men i gengälld får den anställde själv täcka 100% av sina löneskostnader för icke debiterbar tid (typ mellan uppdrag). Det är lite som att vara anställd egenföretagare.

I en bransch där företaget säljer "arbetstid" är det vanligt med relativt låg täckning för overheadkostnader. Vinsterna kommer av volym.
Tackar.

M Mirkan skrev:
Jag kommer fortsätt hävda med en dåres bestämdhet att det inte borde vara accepterat att försälning av material är något en hantverkare ska syssla med.

Och absolut i det fallet där hantverkaren åker till butik, införskaffar mitt material och tar hand om fakturan på tid hen debiterar mig.

Producent, grossist och återförsäljare ska tjäna pengar på materialet. Inte hantverkaren

Jag får dock motvilligt gå med på att om företaget är så stort så det faktiskt har inköpsavdelning och eget lager finns det är värde i ett MO påslag. Att påslaget faktiskt täcker de extra kostnaderna företaget har för materialet.
Men de extra kostnaderna ska i så fall skapa mervärde för mig genom att hantverkaren kan jobba mer effektivt = mindre tid på fakturan.

Vad menar du? Det är väl exakt det de gör? Förutom att de skriver handlarlistan också?
Men det betalar jag redan för genom timpengen.
Jag som hantverkare kommer hävda att om du ger mig artikelnumret på materialet du vill ha så jag kan beställa åt dig. Det kan jag såklart göra utan påslag. (Men då kan du lika gärna beställa själv?) Sen om det inte går att installera så får du fortfarande betala arbetstiden.
Skönt att slippa ansvaret och kanske slippa installera något då det inte är kompatibelt eller fattas material men ändå få betalt för tiden man har kollat på kundens projekt☺️

Fairlane
J JellyBelly skrev:
Installerar dessa skoförsäljare skorna på kunden och innehar den auktorisation och kunskap som krävs för att lagligt kunna lämna en säker installation som inte innebär livsfara för person och egendom 😆
Nej, skoförsäljaren har inte någon auktorisation och i ärlighetens namn så har sällan elektrikern som utgör jobbet det heller, eller?

Ibland finns inte ens kunskapen.

Det är bara så löjligt att jämföra påslag på material med en bransch som inte tar betalt för sin tid.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, skoförsäljaren har inte någon auktorisation och i ärlighetens namn så har sällan elektrikern som utgör jobbet det heller, eller?

Ibland finns inte ens kunskapen.

Det är bara så löjligt att jämföra påslag på material med en bransch som inte tar betalt för sin tid.
Kan helt hålla med, efter det jag har sett bakom kulisserna i branschen. Man blir lite mörkrädd ibland. Men de svarar på efterfrågan. Hade det endast varit personer med rätt kunskap som utförde jobben så hade timpriset varit betydligt dyrare, tillgång och efterfrågan. Går hand i hand.
Tror alla är på samma sida här ändå. 10-20% är skäligt för hantverkare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Problemet är ju att branschen agerar som att internet inte finns. Det tar folk 2 minuter att kolla upp vad prylarna kostar på nätet.

Sedan tror man att man kan hänvisas folk till grositernas bruttolistor utan att begripa det finna ett marknadspris.

Det skrämmande i detta är att det offentliga inte heller fattat det så enorma mängder skattepengar försvinner härigenom

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
J JellyBelly skrev:
Jag som hantverkare kommer hävda att om du ger mig artikelnumret på materialet du vill ha så jag kan beställa åt dig. Det kan jag såklart göra utan påslag. (Men då kan du lika gärna beställa själv?) Sen om det inte går att installera så får du fortfarande betala arbetstiden.
Skönt att slippa ansvaret och kanske slippa installera något då det inte är kompatibelt eller fattas material men ändå få betalt för tiden man har kollat på kundens projekt☺️
Man kan inte överlåta materialvalen till 95% av kunderna. För då kommer det stå en kasse med skit från Jula eller Biltema i hallen

J JellyBelly skrev:
Hur mycket expertis om installationer som kan vara dödliga får du ta del av?
Inte mycket om elinstallationer hos skohandlaren iaf.
Vad är din poäng?

D Dr.Mugg skrev:
Man kan inte överlåta materialvalen till 95% av kunderna. För då kommer det stå en kasse med skit från Jula eller Biltema i hallen
Precis min mening :)

• Gilla
Dr.Mugg och 2 till
  • Laddar…
D Dr.Mugg skrev:
Vad är problemet om kunden önskar t.ex. produkter från Biltema? Du kan givetvis avråda kunden att använda dessa, men det är kunden som avgör vad han vill ha i sitt hus. Ditt jobb är att montera dessa. Du får betalt av kunden för att göra detta. Inte ditt problem om grejerna går sönder sen. Kunden betalar dig per timme, då förväntas du göra det kunden ber dig göra. Vad blir problemet för dig förutom att du inte kan salta materialräkningen?

L lbgu skrev:
Vad är problemet om kunden önskar t.ex. produkter från Biltema? Du kan givetvis avråda kunden att använda dessa, men det är kunden som avgör vad han vill ha i sitt hus. Ditt jobb är att montera dessa. Du får betalt av kunden för att göra detta. Inte ditt problem om grejerna går sönder sen. Kunden betalar dig per timme, då förväntas du göra det kunden ber dig göra. Vad blir problemet för dig förutom att du inte kan salta materialräkningen?
Yrkesstolthet? Plus att mycket av den skiten som säljs på lågprisvaruhusen är skit att jobba med.

Och vem vill ha på sitt ansvar att en unge drar loss skiten.

Uttag är kanske en sak, men dimrar och annat blir bara skräp när det kommer till kritan.

D Dr.Mugg skrev:
Yrkesstolthet?
Finns det verkligen någon yrkesstolthet i hantverkarbranschen? Bara se nya hus, de har regelmässigt så mycket fullt synliga anmärkningar att knappast någon med yrkesstolthet varit inblandas. Eller bara följa trådar här som visar vad hantverkare lämnar efter sig.

D Dr.Mugg skrev:
Plus att mycket av den skiten som säljs på lågprisvaruhusen är skit att jobba med.
Tar det längre tid så kan du skriva upp fler timmar, så varför klagar du?

L lbgu skrev:
Vad blir problemet för dig
Om kunden vill ha undermålig elektrisk utrustning, kanske med säkerhetsbrister, installerad, förutsätter jag att en seriös yrkesman tvärvägrar. Allt annat är oseriöst, brister i fackmässighet och kanske till och med brottsligt.

• Gilla
Dr.Mugg och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Bara se nya hus, de har regelmässigt så mycket fullt synliga anmärkningar att knappast någon med yrkesstolthet varit inblandas.
Och det använder du som ett argument för att det ska göras mera felaktigheter?!? 😱

• Gilla
Dr.Mugg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om kunden vill ha undermålig elektrisk utrustning, kanske med säkerhetsbrister, installerad, förutsätter jag att en seriös yrkesman tvärvägrar. Allt annat är oseriöst, brister i fackmässighet och kanske till och med brottsligt.
Om det är så illa borde den väl inte få säljas över huvud taget. Eller menar du att det är tillåtet att sälja elutrustning som är så undermålig att den korrekt installerad är så farlig att en yrkesman bör vägra installera den. Kanske borde anmäla produkten till passande myndighet som har ansvar för detta område istället.
Sen är det väl bättre att en seriös yrkesman installerar den än att kunden vänder sig till en oseriös yrkesman eller i ren desperation försöker själv.

Själv förutsätter jag att saker som säljs inte är farliga att använda, däremot kan säkert kvaliteten vara olika, men det är väl snarast kundens problem. Är något mycket billigare kan man kanske anse det vara värt risken att att det går sönder om man har otur.

När jag ska ha nya däck till bilen så väljer jag alltid billigaste varianten hos min lokala däckfirma. Finns ofta de som kostar mer än dubbelt så mycket. Där tycker jag definitivt det är värt risken. Mitt val. Skulle bli rätt sur om någon vägrade montera på det däcket på fälgen för att de ansåg att jag borde köpt ett av bättre kvalitet.

L lbgu skrev:
Eller menar du att det är tillåtet att sälja elutrustning som är så undermålig att den korrekt installerad är så farlig att en yrkesman bör vägra installera den.
Tillåtet är nog inte rätt ord i sammanhanget men definitivt förekommer det. Inte minst om vi pratar om egenimporterat från exempelvis lågprissajter.

L lbgu skrev:
Sen är det väl bättre att en seriös yrkesman installerar den än att kunden vänder sig till en oseriös yrkesman eller i ren desperation försöker själv.
Så kan man inte resonera som elektriker. "Jag ska göra fel, kanske till och med begå brott, för att inte någon annan ska göra något värre."

• Gilla
Dr.Mugg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.