Alfredo Alfredo skrev:
Och det använder du som ett argument för att det ska göras mera felaktigheter?!? 😱
Nej, jag använde det som ett argument för att påvisa att det inte finns så mycket yrkesstolthet i branschen.

Alfredo Alfredo skrev:
Tillåtet är nog inte rätt ord i sammanhanget men definitivt förekommer det. Inte minst om vi pratar om egenimporterat från exempelvis lågprissajter.
Nu skrev ju den jag citerade att skiten säljs på lågprisvaruhus och då antog jag att det var typ Jula, Biltema. Men privatimporterar du någon elutrustning från Pakistan så har jag viss förståelse ifall elektrikern inte har lust att installera den. Men som sagt gällde detta svenska lågprisvaruhus.

Alfredo Alfredo skrev:
Så kan man inte resonera som elektriker. "Jag ska göra fel, kanske till och med begå brott, för att inte någon annan ska göra något värre."
Som sagt så diskuterar jag produkter som lagligen får säljas i Sverige, så jag har svårt att se att en elektriker begår ett brott ifall han installerar något inköpt på t.ex. Biltema.

L lbgu skrev:
så jag har svårt att se att en elektriker begår ett brott ifall han installerar något inköpt på t.ex. Biltema.
I normalfallet är det nog inte aktuellt men det förekommer att produkter återkallas på grund av säkerhetsproblem. Om elektrikern skulle se ett problem av den arten, men ändå installerar materialet, skulle det kunna anses brottsligt. Men visst är det en rätt teoretisk risk men min poäng är att det är fel att installera något som man anser kan vara farligt.

Alfredo Alfredo skrev:
I normalfallet är det nog inte aktuellt men det förekommer att produkter återkallas på grund av säkerhetsproblem. Om elektrikern skulle se ett problem av den arten, men ändå installerar materialet, skulle det kunna anses brottsligt. Men visst är det en rätt teoretisk risk men min poäng är att det är fel att installera något som man anser kan vara farligt.
Fast borde inte en seriös elektriker då lämna in en anmälan till den myndighet som har hand om det så att produkten kan få säljförbud. Att bara vägra installera men tycka det är ok att butiken fortsätter sälja den farliga produkten känns allt annat än seriöst. Sen kan man undra om elektrikern har någon aning om farligheten än om reaktionen är p.g.a. att det står Biltema på produkten. Jag är rätt säker på att det även hänt att produkter som sålts av t.ex. Ahlsells återkallats p.g.a. säkerhetsproblem.

L lbgu skrev:
Fast borde inte en seriös elektriker då lämna in en anmälan till den myndighet som har hand om det så att produkten kan få säljförbud.
Det håller jag med om men ingen har väl heller sagt något annat.

L lbgu skrev:
Jag är rätt säker på att det även hänt att produkter som sålts av t.ex. Ahlsells återkallats p.g.a. säkerhetsproblem.
Ja naturligtvis är det irrelevant varifrån den farliga produkten kommer.

• Gilla
Dr.Mugg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om kunden vill ha undermålig elektrisk utrustning, kanske med säkerhetsbrister, installerad, förutsätter jag att en seriös yrkesman tvärvägrar. Allt annat är oseriöst, brister i fackmässighet och kanske till och med brottsligt.
Alla produkter för elinstallation måste uppfylla standarder och normer. Sånt du köper på Biltema eller Jula gör det också. Så hur ska dessa produkter vara undermåligt eller ha säkerhetsbrister? Då hade dom inte klarat certifiering. Så självklart håller dessa standarden precis som allt man köper på tex Ahlsell. Att kanske yttre skalet (plast) på en strömbrytare är fulare eller kan ha en lägre kvalitet är en annan sak. Men det finns varken risk eller krångel att installera dessa.
Köper man däremot saker från Kina blir det en helt annan fråga.

D DanielSt81 skrev:
Så hur ska dessa produkter vara undermåligt eller ha säkerhetsbrister?
Du har aldrig hört talas om att en produkt återkallas just på grund av säkerhetsbrister?

D DanielSt81 skrev:
Då hade dom inte klarat certifiering.
Vilken certifiering?

D DanielSt81 skrev:
Köper man däremot saker från Kina blir det en helt annan fråga.
Var tror du exempelvis "Biltema eller Jula" köper sina prylar?

Alfredo Alfredo skrev:
Du har aldrig hört talas om att en produkt återkallas just på grund av säkerhetsbrister?

Vilken certifiering?

Var tror du exempelvis "Biltema eller Jula" köper sina prylar?
Jaha, och det som säljs på Biltema eller Jula återkallas mer än andra? Har du källa på det? Klart att saker återkallas men det kan hända med något från Jula eller Schneider.

I EU är det krav på CE (märkning) och RoHs. Så det måste finnas för att kunna säljas. Utöver det finns det en hel del standarder gällande elinstallation.

Även om Biltema eller Jula köper saker i Kina så måste dessa uppfylla CE och RoHs. Men beställer du på Temu eller liknande kan du nog köpa vad som helst.

D DanielSt81 skrev:
och det som säljs på Biltema eller Jula återkallas mer än andra?
Jag har ingen aning och har aldrig uttryckt någon åsikt i frågan. Det var du som drog in dessa leverantörer i diskussionen.
D DanielSt81 skrev:
Sånt du köper på Biltema eller Jula gör det också.

D DanielSt81 skrev:
I EU är det krav på CE (märkning) och RoHs.
Det var inget svar på min fråga om "vilken certifiering".

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har ingen aning och har aldrig uttryckt någon åsikt i frågan. Det var du som drog in dessa leverantörer i diskussionen.

Det var inget svar på min fråga om "vilken certifiering".
Var inte diskussionen kring lågprisvaruhus som Biltema och kunder som själva köper handlar det istället för tex Schneider som elektrikern handlar? Om det inte var så har jag nog missförstått. Tolkade det så eftersom ditt svar var på ett inlägg där Biltema nämndes.

Vad förstår du under certifiering då? RoHs är en certifiering som genomförs. VDE, ENEC, IP klass allt det är certifieringar som genomförs av externt företag som tex Intertek Semco i Sverige. DIN VDE 0620-1 är tex en norm för bland annat uttag som måste uppfyllas. Jag kan inte rabbla upp alla här.

D DanielSt81 skrev:
Var inte diskussionen kring lågprisvaruhus som Biltema
Mina inlägg har handlat om att en elektriker bör avstå från att installera elutrustning som denne bedömer olämplig eller till och med farlig. Var den sekunda produkten kommer ifrån är för mig helt irrelevant.

D DanielSt81 skrev:
Vad förstår du under certifiering då?
Om jag omformulerar mig då. Om någon, exempelvis Biltema, importerar en ny modell av eluttag, vem anser du utför certifiering av denna nya produkt och därmed godkänner att den säljs?

• Gilla
Dr.Mugg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Mina inlägg har handlat om att en elektriker bör avstå från att installera elutrustning som denne bedömer olämplig eller till och med farlig. Var den sekunda produkten kommer ifrån är för mig helt irrelevant.

Om jag omformulerar mig då. Om någon, exempelvis Biltema, importerar en ny modell av eluttag, vem anser du utför certifiering av denna nya produkt och därmed godkänner att den säljs?
Då verkar jag ha missförstått det lite. Jag håller med om att en elektriker inte ska installera något som är farligt eller inte lämpligt för det ändamålet det är avsett för. Men ett varuhus i Sverige får nog inte sälja elprodukter som är farliga. Sen om en kund köper ett uttag med IP klass 20 och ber elektrikern att installera det utomhus oskyddad så är det olämpligt och borde inte göras såklart.

Certifiering brukar genomföras där det produceras. Av extern certifieringsorgan. Dock så måste normer och standarder för den marknaden där det säljs uppfyllas. Så även om en certifiering genomförs i Kina ska det göras enligt det som gäller för tex Sverige om det ska säljas där. Ansvaret ligger tex hos Biltema speciellt eftersom produkterna är under deras varumärke.

D DanielSt81 skrev:
Ansvaret ligger tex hos Biltema speciellt eftersom produkterna är under deras varumärke.
Att ansvaret givetvis ligger hos säljaren är vi helt överens om. Jag fick intrycket att du menade att ”någon annan” godkände produkten då du skrev.
D DanielSt81 skrev:
Då hade dom inte klarat certifiering.
Men jag kanske missförstod dig här?

Alfredo Alfredo skrev:
Att ansvaret givetvis ligger hos säljaren är vi helt överens om. Jag fick intrycket att du menade att ”någon annan” godkände produkten då du skrev.

Men jag kanske missförstod dig här?
Nej, säljaren/tillverkaren ansvarar för att en produkt uppfyller normer och standarder som krävs. Däremot är det en tredjepart som undersöker om dessa faktiskt uppfylls.

D DanielSt81 skrev:
Däremot är det en tredjepart som undersöker om dessa faktiskt uppfylls.
Och du är säker på att det finns någon tredjepart inblandad för exemplet "Biltema eller Jula"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.