Har en S1256-8 kW med nya radiatorer sedan ett år. 160 kvm uppvärmd yta (vissa uttorkade något svalare) i Onsala utanför Kungsbacka. Cirka 27 grader inomhus (frugan är extremt köldkänslig) med 53 grader fram och 51 grader retur när jag kollar myUplink nu. Brine är +2 grader in och -3 ut på 2 x100 meter borrhål. Borraren körde sönder kronan på 100 meters djup så då borrade de ett hål till.

Min energilagarna säger idag förbrukat 30kWh och 75 kWh producerat. Hela februari är det 1289/3295 kWh. Jag får detta till att COP är 2.5 vilket låter lågt på en bvp. Ok det har varit kallt och jag misstänker att pumpen fått gå fullt hela månaden, men ändå.

Kan någon kunnig säga om det är något fel? Eller behöver jag justera något?

A Anders_Nilsson skrev:
Fel och fel. Jag skulle inte säga att 27 graders inomhustemperatur är ett fel eftersom ni har valt det medvetet.

Om du har 53 graders framledning nu när det är 1 plusgrad så vågar jag inte tänka på vad pumpen måste trycka ur sig när det är kallt ute. Det är den höga framledningen som sänker COP rejält.

Mitt bästa tips är att köpa en fleeceoverall till frugan ;)

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Cirkulationspumpen går kanske något fort om du har delta på endas två grader (53 ref 51).

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Cirkulationspumpen går kanske något fort om du har delta på endas två grader (53 ref 51).
Vet du hur man justerar detta?

Nej, inte på din pump, jag har ingen Nibe själv men det finns massor av folk som har samma som du och dom kanske läser detta. Alternativt en check i manualen kanske??

A Anders_Nilsson skrev:
Har en S1256-8 kW med nya radiatorer sedan ett år. 160 kvm uppvärmd yta (vissa uttorkade något svalare) i Onsala utanför Kungsbacka. Cirka 27 grader inomhus (frugan är extremt köldkänslig) med 53 grader fram och 51 grader retur när jag kollar myUplink nu. Brine är +2 grader in och -3 ut på 2 x100 meter borrhål. Borraren körde sönder kronan på 100 meters djup så då borrade de ett hål till.

Min energilagarna säger idag förbrukat 30kWh och 75 kWh producerat. Hela februari är det 1289/3295 kWh. Jag får detta till att COP är 2.5 vilket låter lågt på en bvp. Ok det har varit kallt och jag misstänker att pumpen fått gå fullt hela månaden, men ändå.

Du kör ju med framledningstemperaturer som är en bra bit över optimala för värmepumpen. Behöver det vara 27 grader inne så får du antingen sätta in större radiatorer eller leva med att värmepumpen inte är så effektiv som den kan vara.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:

krambriw ger tipset att ändra värmebärarpump hastigheten för att få ned flödet. Jag anser det delvis riktigt. Jag ströp flödet på varje element, för att få upp Delta temperaturen över varje element. Detta resulterade att VB-pumpens hastighet sjönk från 100 till 38-42%. Nu har vi inte så hög rumstemperatur, men COP ökade rejält.

Du ändrar det i meny 7, är systemet valt in för radiatorer, eller är allt på auto?

2 i delta är för lite, du bör ligga på 5-10 graders skillnad mellan framledning och retur
meny 7 systeminställningar/driftinställningar/ värmebärarpumpshastighet eller något liknande, kan ej S modellen utantill i menyerna, ändras ju mellan uppdateringarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.