49 805 läst ·
146 svar
50k läst
146 svar
Rätt att grannen bygger om vägen och vi stå för stor del av kalaset?
Dom har som sagt just detta ryktet om sig och antar att många/dom flesta betalar.C cajolug skrev:Utan att veta någonting om den andra sidan av den här historien så låter det som att din granne är misstänkt lik min där jag har fritidshus. Han kör precis samma race med oss och våra åretruntgrannar där. Vi delar också en väg på 3-4 stycken och han äger marken och har servitut på vägen som går över vår tomt. Om han skulle skicka en faktura skulle jag slänga den direkt i papperskorgen. Det är det enda språk han förstår.
En bra grund gällande alla fakturor är: man betalar inte en faktura som det inte finns någon överenskommelse eller ett avtal kring. Du behöver inte ens bestrida den. Servitut eller inte. Så gör man inte. Inte mot grannar och inte i några andra affärer heller. Själva grunden till att det kan uppkomma en skuld är ju att det finns någon sorts överenskommelse av något slag.
Det är inte din skyldighet att begära in ett underlag eller be honom motivera sin faktura. Betala bara inte. Du behöver inte ens bestrida den. Finns det inget avtal, överenskommelse eller någon annan rimlig grund för hans krav så finns det heller ingen skuld som ska regleras. Skulle han påminna dig så kan du väl då be honom berätta vad det är för något han vill att du ska betala och på vilka grunder. Ett inkassobolag skulle aldrig ta emot hans krav med mindre än att han kan göra gällande att skulden är riktig och det måste han göra gentemot dig också. Så du riskerar ingenting.
Det låter som att han bara försöker utnyttja er godtrogenhet och försöker betala standardhöjningen som han behöver för sin avverkning och att han tänker går det så går det.
Han kan inte stoppa en förrättning för att bilda en gemensamhetsanläggning. Om Lantmäteriet kommer fram till att gemensamhetsanläggningen inte behövs, så inrättas den inte, men att någon. eller några, av de inblandade fastighetsägarna motsätter sig gemensamhetsanläggningen räcker inte för att stoppa den, så länge Lantmäteriet bedömer att anläggningen är "av väsentlig och stadigvarande betydelse för de delägande fastigheterna".Kripestam skrev:
Det orimliga är att skogsbonden ger sig på att arbeta på en väg med ett servitut som TS fastighet är härskande för och sen vill ha betalt av TS för arbetet. TS har att underhålla sin servitutsväg. Om någon annan ska underhålla vägen ska det arbetet beställas av TS.Appendix skrev:
1+1=2? Att betala ett underhåll är jag inte emot. Är frågande hur han har rätt att göra om hela vägen för mest sin vinning och jag ska betala en stor del av kakan...K Klockanpå skrev:
1+1=2 är att TS själv bestämmer hur mycket han vill lägga på underhåll av sin servitutsväg. Det är den juridiska grunden för hur servitut fungerar.K Klockanpå skrev:
Sen kan TS komma överens med andra, t ex markägaren och andra som har servitutsrätt för samma överlappande väg om olika underhållsupplägg.
I den delsträckning som minst två fastigheter har servitutsrätt till vägen gäller att servitutsrätten i det avseendet förvaltas som en samfällighet enligt samfällighetslagen. Då gäller delägarförvaltning om grannskapet inte inrättar en samfällighetsförening för ändamålet. Skapar man en samfällighetsförening kan den uttaxera medel för servitut, alltså vägen.
Jag tycker vara det är fel att man inte informerar om det hela med. Inga möten eller uppgifter om hur dyrt det kommer bli osv innan fakturan damp ner i mailen.K Klockanpå skrev:
Hade vart bra att veta ett tag innan.. jag har gärna en bra väg men vill med vara informerad om läget.
Hur mycket ska göras om?
Vad kostar det?
När väntas det vara klar osv men inget..
Enda orsaken han nämnt är att han byggt om vägen för att få ut sitt virke för full peng.
Men kanske är mitt fel?
Du behöver inte betala nånting. Den tjänande fastigheten (skogsägaren) får inte kräva betalt av den härskande fastigheten (dig) för underhåll utfört på din väg. Eftersom du har servitut på vägen så är vägen din, även om den ligger på skogsägarens mark.Kripestam skrev:
Hur gick det med detta?
Klicka här för att svara