Hej!
Mitt första inlägg här på sidan trots medlem ett tag.

Lite oklart vart jag skulle lägga detta inlägg..

Vi bor ute i skogen ihop med en granne som har en framfartsväg som ägs av en skogsägare.
Den köptes av föregående ägare för ca 6 år sedan och vi har inte haft någon avgift men det är inte heller gjort något med vägen. Fylla hålor, klippa kanter och ev lite snöröjning har vi som bor där fixat.
Nu har han bestämt sig för att börja gallra sin skog och då byggt om vägen för att den ska vara rätt klassning för skogsbilar mm.
Vi fick reda på att detta kommer vi få betala en stor del av, samt en årlig vägavgift (såklart inga problem med avgiften)
Vägen är 700m lång.
Vi har försökt få möte med denne för att få reda lite på vad för summor han vill att vi ska betala men inget svar eller mer eller mindre verkligen luddig info. hänvisar till div skogssidor med uträkningar mm men inte sagt några siffror.
Han har grävt att själv för han har alla maskiner som behövs.
Fakturan kom häromdagen, ca18.000kr för oss och samma för grannen.

Jag har servitut på vägen, grannen har inte.
Är det helt rätt att göra såhär?
Han bygger om vägen mest för honom och vi får stå för en stor del av kalaset?
Tycker även att 2000kr/år i vägavgift för 700m väg är lite av ocker, men vad vet jag..

//Klas

• Wow
  • Gilla
  • Älska
Agge571 och 10 till
  • Laddar…
Har ni nån lantmäteriförrättning gjord där vägandelarna är fastslagna?

• Gilla
UHA
  • Laddar…
Nej har vi inte, han har delat den med tonmeter metoden.

• Gilla
  • Älska
Agge571 och 2 till
  • Laddar…
Kripestam Kripestam skrev:
Nej har vi inte, han har delat den med tonmeter metoden.
Om jag förstår dej rätt är ni två delägare i vägen som delägarförvaltas, isåfall måste båda delägarna vara överens om vad som ska göras och hur ni ska betala underhållet.

• Gilla
kjellinge och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om jag förstår dej rätt är ni två delägare i vägen som delägarförvaltas, isåfall måste båda delägarna vara överens om vad som ska göras och hur ni ska betala underhållet.
Han är den ende som äger själva vägen och vi måste köra på den för att komma åt våran fastighet.
Förstår att han bestämmer vad som ska göras men ifrågasätter lite att vi måste betala en sådan stor del i själva renoveringen.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vad ger dej ditt servitut för rättigheter/ skyldigheter, kan du publicera en anonymiserad bild av det?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad ger dej ditt servitut för rättigheter/ skyldigheter, kan du publicera en anonymiserad bild av det?
Ska se om jag hittar det.

Kripestam Kripestam skrev:
Ska se om jag hittar det.
Normalt står ju den härskande (du) för det underhåll du anser nödvändigt om du har servitut att hålla väg på annans mark, har ni ( du och markägaren) båda rätt att åka på vägen måste ni båda vara överens om kostnadernas fördelning innan nått underhåll kan utföras. Dvs du kan skottasnö röja busk och fylla potthål hur mycket du vill om du inte begär att markägaren ska betala nått och markägaren kan ju göra vilket underhåll han önskar sålänge han betalar själv.
JAG skulle inte betala nån faktura på 18 000kr utan att ha nån överenskommelse om det.

• Gilla
  • Wow
ctall och 20 till
  • Laddar…
Om du har ett servitut på att få använda hans väg så är det väl hans ansvar vad som görs med vägen. Det låter helt fel att ni ska betala för något som han behöver vägen för Sen ska vägavgifterna regleras i servitutavtalet om sådant finns.

• Gilla
  • Wow
BiggeTheKing och 11 till
  • Laddar…
Om ni har servitut så kan ju ni väl hävda att vägen var tillräckligt bra för ert behov innan ombyggnaden, dvs för att kunna nå er fastighet. Om markägaren har ett annat behov är det väl hans problem och då förstår jag inte varför ni ska bli betalningsskyldiga på grund av det. Framförallt inte om det inte gjorts en (skriftlig) överenskommelse innan ombyggnaden

• Gilla
  • Haha
ctall och 21 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inte kan markägaren bara dra iväg och göra åtgärder på er servitutsväg och utan överenskommelse mena att ni ska stå för det. Vill markägaren ha pengar får ni förhandla om det först.

• Gilla
Agge571 och 32 till
  • Laddar…
Och finns som sagt inget tidigare avtal om årlig vägavgift kan inte markägaren självsvådligt införa sådan heller. Nyttjanderätten är "free of charge" om ej annat avtalas

• Gilla
  • Haha
Jorel03 och 10 till
  • Laddar…
Inga gamla avtal av vägavgift (bort här sedan 2011).
Ska skicka ett mail till markägaren i helgen och be han förklara allt och hur han kommer fram till summorna samt vart lagen stödjer upp honom i hans beslut om krav på att vi ska betala detta.
Dom har ett rykte om sig denna familj att köra över folk. Dom köper upp mycket skog och mark och har ett bra kapital i ryggen.

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Min nyligen avlidne svärfar har en fastighet med servitut för både brygga och väg och det vore just snyggt om ägarna till de både tjänande fastigheterna plötsligt skulle få någon oförklarlig laglig rätt att börja ta ut avgifter för nyttjandet; bryggavgift och vägavgift

Vad gäller underhåll och skötsel av vägen fram till er fastighet har jag förstått att ni ansvarar för det. Såsom erforderligt underhåll, snöröjning mm. Om det bara handlar om en tillfartsväg till ett normalt boningshus på landet eller landställe är ju underhållsbehovet ganska litet, lite nytt grus då och då samt snöröjning

Men om "någon" har andra behov & planer, behöver bredda och förstärka vägen eller råkar skada densamma med tunga transporter så är denne skyldig att ta kostnaderna för detta själv

Om ni sedan av praktiska skäl väljer att sätta upp ett nytt avtal om tex gemensam snöröjning är en annan sak men jag skulle nog själv hellre hitta någon annan bonde med traktor i trakten än att kroka arm med den nya grannen

• Gilla
  • Älska
Agge571 och 11 till
  • Laddar…
Jag håller väl i princip med de flesta här i tråden. Man kan inte bara skicka en faktura på det här sättet.

Men sedan kanske man skall fundera lite över vad som eventuellt kan vara rimligt, i förhållande till att försöka ha en vettig grannrelation.

Vad är det för skick på vägen i dagsläget? Den tänkta årliga avgiften, vad skall den täcka? Snöröjning? OM vi tänker oss att den här vägen iatället ingick i en GA som en samfällighetsförening förvaltar, och om vi tänker oss att föreningen skulle hålla vägen i gott skick. Vad kan man tänka sig att kostnadne hade blivit i så fall.

Det jag är ute efter är att OM grannen bara försöker få någon form av hyra för att ni med servitutsrätt nyttjar hans mark. Så är det helt oacceptabelt. Men om det handlar om ersättning för underhåll av vägen, till en nivå som ger viss nytta även för dig. Så kanske man kan överväga att inte sätta sig på tvären.

Nivån på 2000 per år, låter högt. Men å andra sidan är ni väldigt få som måste dela på kostnaden. Jag jämför med samfällighetsavgiften där vi har fritidshus, vi betalar ca 2000/ år för vägen (och avsevärt mer för sommarvatten, gemensam pool osv, en annan GA). Men där är det ca 400 fritidshus som har drygt 20 km vägar att förvalta. Det utgår stadsbidrag för en del av vägnätet. Men i princip så är det bara ca 50m väg per fastighet att underhålla. Men då har vi väldigt bra och breda vägar, som snöröjs, i stort sett fria från potthål. Och regelbunden saltning för att binda damm. och dikena röjs (gräsklippning) regelbundet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.