49 629 läst ·
146 svar
50k läst
146 svar
Rätt att grannen bygger om vägen och vi stå för stor del av kalaset?
Ekonomisk frivillig överenskommelse kan man skriva.M MrJazzedBlues skrev:
Brukar funka fint till Stockholmare eller annat löst folk kommer ut till landet och spelar Allan för man KAN krypa sig ur det som funkat sedan inlandsisen kröp iväg.
Kontakta lantmäteriet och begär vägförrättning. Tonkm metoden anger hur många tpn inom båtnadsomrpdet sim vägen bär och det är nog mycket mer än eran personbil gör nån gång om dagenKripestam skrev:
Inga gamla avtal av vägavgift (bort här sedan 2011).
Ska skicka ett mail till markägaren i helgen och be han förklara allt och hur han kommer fram till summorna samt vart lagen stödjer upp honom i hans beslut om krav på att vi ska betala detta.
Dom har ett rykte om sig denna familj att köra över folk. Dom köper upp mycket skog och mark och har ett bra kapital i ryggen.
M Mikkael skrev:
M Mikkael skrev:
Nej det är fel, tag och läs in er på reglerna i AL och LFS! Det är en stor skillnad på en vägSAMFÄLLIGHET och en samfällighetsFÖRENING. Det är tillockmed straffbart att kalla en vägsamfällighet "samfällighetsförening"!M MrJazzedBlues skrev:
Kripestam skrev:
Hej!
Mitt första inlägg här på sidan trots medlem ett tag.
Lite oklart vart jag skulle lägga detta inlägg..
Vi bor ute i skogen ihop med en granne som har en framfartsväg som ägs av en skogsägare.
Den köptes av föregående ägare för ca 6 år sedan och vi har inte haft någon avgift men det är inte heller gjort något med vägen. Fylla hålor, klippa kanter och ev lite snöröjning har vi som bor där fixat.
Nu har han bestämt sig för att börja gallra sin skog och då byggt om vägen för att den ska vara rätt klassning för skogsbilar mm.
Vi fick reda på att detta kommer vi få betala en stor del av, samt en årlig vägavgift (såklart inga problem med avgiften)
Vägen är 700m lång.
Vi har försökt få möte med denne för att få reda lite på vad för summor han vill att vi ska betala men inget svar eller mer eller mindre verkligen luddig info. hänvisar till div skogssidor med uträkningar mm men inte sagt några siffror.
Han har grävt att själv för han har alla maskiner som behövs.
Fakturan kom häromdagen, ca18.000kr för oss och samma för grannen.
Jag har servitut på vägen, grannen har inte.
Är det helt rätt att göra såhär?
Han bygger om vägen mest för honom och vi får stå för en stor del av kalaset?
Tycker även att 2000kr/år i vägavgift för 700m väg är lite av ocker, men vad vet
Vad jag hade gjort i ditt läge
- Betala inte fakturan direkt
- Svara skriftligt (mejl/brev):
- begär specificerad kostnadsredovisning
- begär juridisk grund för debiteringen
- påpeka att arbetet avser standardhöjning för skogsbruk
- Kontrollera exakt vad som står i servitutets lydelse
- Vid behov:
- ta gratis rådgivning via kommunen eller jurist
- eller begär prövning via Lantmäteriet
Det här är min syn på saken:L Lancen skrev:Hejhopp...
Min erfarenhet av gemene man är att chatgtp inte är något som är allmänt kännt och används knappt än för vardagsbruk... 😉
Däremot skulle de flesta forumdeltagare bli "arbetslösa" om folk inser hur mycket hjälp man kan få av dessa tjänster...
99% av goda råd på detta forum skulle bli obsolete... 😁
Om inte forum som det här fanns, skulle tjänster som ChatGPT bli rätt så värdelöst. Verklig kunskap och verkliga erfarenheter är avgörande när man har verkliga pengar i omlopp.
Ta inte svar från en öppen tjänst som ChatGPT, Gemini eller liknande som sanning, se det som en inlaga när du sitter och snackar med folk på lokala pizzerian = En hel del skitsnack, blandat med taskig hörförståelse, brokigt ursprung och oklar lokal förankring. Ta den informationen som känns intressant och testa med folk som har verklig erfarenhet från Svenska förutsättningar så hittar du snart rätt.
Med andra ord - lita inte på en AI-tjänst som använder hela världens ideer som databas (galna som sunda), ifrågasätt och testa varje svar och ide i en männsklig miljö först. Men använd med fördel alla dessa tjänster, så att de blir bättre med tiden, de har ett stort värde när man kör fast och behöver snabb inspiration.
---
Och tillbaka till ämnet:
Jag hade helt sonika sänt ett bestridande tillbaka till markägaren. Eftersom räkningen saknar motivation, finns det ingen anledning att motivera svaret. Det får markägaren göra om den känner att betalninskravet är rätt. Motiveringen MÅSTE komma från den som kräver betalt, det är inte ingen annans jobb.
Sedan bestrids motivering efter det, i vanlig ordning, men nu finns det något att hänga hatten på.
Följer det här med intresse!
Redigerat:
En samfällighetsförening är en sammanslutning av fastighetsägare för förvaltning av en egendom = gemensam anläggning, oavsett vilken typ. En anläggning bildas genom ett anläggningsbeslut och hanteras av Lantmäteriet. Här utdrag ur anläggningslagen:M Mikkael skrev:
Förrättningsmyndighet
4 § Anläggningsförrättning handlägges av lantmäterimyndighet.
Om det är lämpligt, får lantmäterimyndigheten förordna särskild förrättningsman. Denne skall äga den kunskap och erfarenhet som uppdraget kräver och även i övrigt vara lämplig till detta. Vad som i denna lag föreskrives om lantmäterimyndighet gäller i tillämpliga delar sådan särskild förrättningsman.
Lag (1995:1405).
Lawline har en bra sammanfattning och det verkar inte som du är skyldig att betala någonting alls, men att ni skulle kunna vara delansvariga för grusningen som behövdes för "era" 700 meter. Standardhöjning är inget ni kan åläggas att betala överhuvudtaget som jag tolkar det.Kripestam skrev:
Hej!
Mitt första inlägg här på sidan trots medlem ett tag.
Lite oklart vart jag skulle lägga detta inlägg..
Vi bor ute i skogen ihop med en granne som har en framfartsväg som ägs av en skogsägare.
Den köptes av föregående ägare för ca 6 år sedan och vi har inte haft någon avgift men det är inte heller gjort något med vägen. Fylla hålor, klippa kanter och ev lite snöröjning har vi som bor där fixat.
Nu har han bestämt sig för att börja gallra sin skog och då byggt om vägen för att den ska vara rätt klassning för skogsbilar mm.
Vi fick reda på att detta kommer vi få betala en stor del av, samt en årlig vägavgift (såklart inga problem med avgiften)
Vägen är 700m lång.
Vi har försökt få möte med denne för att få reda lite på vad för summor han vill att vi ska betala men inget svar eller mer eller mindre verkligen luddig info. hänvisar till div skogssidor med uträkningar mm men inte sagt några siffror.
Han har grävt att själv för han har alla maskiner som behövs.
Fakturan kom häromdagen, ca18.000kr för oss och samma för grannen.
Jag har servitut på vägen, grannen har inte.
Är det helt rätt att göra såhär?
Han bygger om vägen mest för honom och vi får stå för en stor del av kalaset?
Tycker även att 2000kr/år i vägavgift för 700m väg är lite av ocker, men vad vet jag..
//Klas
https://lawline.se/answers/vem-ska-betala-for-underhall-av-vag-med-servitut
En svårighet med korta vägar likt den här är att vägar under en viss längd inte får några bidrag inte ens om det finns en samfällighet..
Jag bor i längs en sån väg också nå 750meter eller nåt sånt inga bidrag alls och vi har samfällighet som sköter allt,, snöröjning kanklippning hyvling oftast 2 ggr per år , dammbindning osv
Dom flesta år kostar det beroende på olika snörika vintrar runt 50-70 000 per år som delas enligt tonmeter metoden mellen 14 villor och en industrifastighet
Att väg kostar 2000 om året är inte dyrt i det fallat utan rätt normalt . men det kan ju ge stora variationer beronde på om dom som man anlitar till dom olika uppdragen kör många vägar nära samtidigt eller om man vägrar den veckan dom hyvlar och ska ha hyvlingen när man får betala reda dit och hem för hyveln..
Sen lär man ju skilja på om det faktiskt finns en samfälligthet där ett demokratiskt beslut tagits om vad man ska göra och betala för elelr om en stor markägare bara kör på och delar allt helt godtyckligt efter eget tycke och smak..
Sen är det ju orimligt att man använder väg och nån annan sköter om den i alla lägen och man aldrig bidrar men å andra sidan lär större upprustningar ske i samråd om man tänker fördela kostnader.. En kan inte beställa asfaltering av hela vägen och sen bara skicka faktura enligt andelstal elelr kanske till och med egenhändigt påhittade andelstal
Man undrar ju även lite om den som hittat på andelstalen faktiskt har koll hur det ska fördelas mellan skogsägare och villa ägare osv
Jag bor i längs en sån väg också nå 750meter eller nåt sånt inga bidrag alls och vi har samfällighet som sköter allt,, snöröjning kanklippning hyvling oftast 2 ggr per år , dammbindning osv
Dom flesta år kostar det beroende på olika snörika vintrar runt 50-70 000 per år som delas enligt tonmeter metoden mellen 14 villor och en industrifastighet
Att väg kostar 2000 om året är inte dyrt i det fallat utan rätt normalt . men det kan ju ge stora variationer beronde på om dom som man anlitar till dom olika uppdragen kör många vägar nära samtidigt eller om man vägrar den veckan dom hyvlar och ska ha hyvlingen när man får betala reda dit och hem för hyveln..
Sen lär man ju skilja på om det faktiskt finns en samfälligthet där ett demokratiskt beslut tagits om vad man ska göra och betala för elelr om en stor markägare bara kör på och delar allt helt godtyckligt efter eget tycke och smak..
Sen är det ju orimligt att man använder väg och nån annan sköter om den i alla lägen och man aldrig bidrar men å andra sidan lär större upprustningar ske i samråd om man tänker fördela kostnader.. En kan inte beställa asfaltering av hela vägen och sen bara skicka faktura enligt andelstal elelr kanske till och med egenhändigt påhittade andelstal
Man undrar ju även lite om den som hittat på andelstalen faktiskt har koll hur det ska fördelas mellan skogsägare och villa ägare osv
Om det är korrekt med er vägförening ska det betalas efter hur stor markareal och förväntade utnyttjande av vägen de olika inblandade har. Te.x om man är skogsägare förväntas det att man utnyttjar skogen och behöver använda vägen för det och ska alltså betala mer för den tunga trafik som då trafikerar vägen såsom timmerbilar och skogs fordon samt också återställa det som behövs med mer grus och om vägen sjunkit eller diken och dränrör blivit skadade.