TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag betalar ung 125 kr per år till vägföreningen för den lokala väg jag måste använda för att komma till den publika vägen. Vägen är mycket grovt 12 km lång (kan vara betydligt mer då många "avstickare" ingår som jag inte har detaljkoll på). Antal fastighetsägare som betalar är i storleksordningen ung 30 st.
Snöröjning ingår.
Obs! att din vägförening med högsta sannolikhet får statsbidrag. Utgår när någon boende har längre än 1 km till allmän väg.
Och kanske lite bonus från kommunen (det varierar mellan kommuner).

B Byggsnyggen skrev:
Hur vet vi att han tänker ta ut virket när det är tjälad väg? I så fall hade han väl inte behövt höja standarden på vägen. Bara att ploga.
Kanske behövs breddas efter år av förfall?
Tydliga körspår så det inte går att ploga rent och delar av ekipaget kommer styra ner i spåren?

Väldigt många avverkningar är vinterposter då bärighet i skogen kanske är undermålig.
Räcker med en myr eller blöta partier så tar man en avverkning och uttag på vintern istället för att försöka köra runt. Skotning av virket är dyrt och man undviker köra på annans skiften.

Jag har lagt många hundra tusen på vägar sista 10åren och man gör det för att öka nettot på alla åtgärder. Finns inga som helst intressen att köra sönder vägarna utan det håller man till ett minimum.

Därför stänger vi också av dem då privatpersoner inte har vett att köra.

Bara kolla efter en grusning hur folk kör. Mitt i vägen istället för att packa och trycka ute i kanterna. 10 bilar kan köra i exakt samma spår på en nygrusad väg.

S skogaliten skrev:
1960 så avstyckades ett torp från vår stamfastighet, till vilket gavs ett officialservitut på tillgång till dricksvatten från vår brunn via en (odefinierad) vattenledning.

Vi kan inte klippa vattenledningen, eller ens kräva betalt för underhåll vattenanläggningen. Och det går numera åt massor med vatten.

1960 så fanns det en vattenkran i köket på torpet, idag finns det på torpets tomt, tre hus med badrum och vattentoaletter samt en hög med tonåringar som duschar ofta och länge.
Enligt min logik är det fullständigt orimligt att du nu skall tvingas förse 3 hushåll med tonåringar med kostnadsfritt vatten bara för att dina föräldrar (far-föräldrar?) för 65år sen gick med på att fixa vatten till en kran i köket på ett torp.
Det måhända håller juridiskt, men det är ett solklart missbruk utav servitutet.

Hur som helst så låter det fullständigt livsfarligt med belastande servitut överlag, det får jag absolut lägga till på listan att läsa med förstoringsglas om jag köper fastighet igen.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kasken skrev:
Hur som helst så låter det fullständigt livsfarligt med belastande servitut överlag, det får jag absolut lägga till på listan att läsa med förstoringsglas om jag köper fastighet igen.
Det är inte livsfarligt men man får ju inse att man delvis eller fullständigt har förlorat äganderättens kontroll över den mark som är belastad av servitut. Den kontrollen har istället förts över på härskande fastighets ägare.

F fribygg skrev:
Vilket med all tydlighet framgår att TS inte har om du bemödar dej att läsa tråden innan du skriver
Kom igen nu, skräm inte bort folk!
/Workingclasshero

• Haha
dhlagerstrom
  • Laddar…
Unikt namn
En gång i tiden styckades väl dessa markbitar ( TS och grannens) av från en större fastighet. Eller är det gamla torp från hedenhös?
Kan man spekulera i att tillgången till (skogsbil)väg hade påverkan på köpeskillingen? Dvs att skogsägaren redan fått en slant för att tillgång erbjuda vägen.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vad slits mest? 3 vändor med maskintrailer följt av 1000 kubik utkört med 15 vändor timmerbil fördelat på alla axlar en gång var 30:e år på en tjälad eller riktigt upptorkad väg.

Eller boende som tar tusentals vändor spritt på alla dagar?

Vi tog ut skog som krävde bortåt 50st timmerbilar och det syntes inte på våren sen att det gått ut transporter under vintern mer än avlägget som skulle städas.
Det gick upp en VW Amarok i tjällossningens sämsta dagar som körde sönder mer och krävde åtgärder på mjukare partier.
Alla vägar är olika, vi hade stort uttag av timmer en vinter utan tjäle. Men den markägaren putsade in extra deg då han förstörde vägen pga detta.
Generellt för vår väg är sönderkörda kanter, annars går det riktigt bra numer efter 30 år med oljegrus och flera uppdateringar.
/W

Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte livsfarligt men man får ju inse att man delvis eller fullständigt har förlorat äganderättens kontroll över den mark som är belastad av servitut. Den kontrollen har istället förts över på härskande fastighets ägare.
Du som har stenkoll, hur mycket har förnyelsen ställt till det med servitut äldre än -68 om de inte skrevs in?

Är väl inte helt otroligt om dokument kommit bort och finns de inte kvar kan man väl heller inte komma i efterhand.

K Kasken skrev:
Det må så vara krasst juridiskt.

Men samtidigt säger mitt sunda förnuft att det blir lite konstigt att anse att man har rätt att nyttja någon annans väg i all evighet utan kostnad bara för att någon annan för länge sen kommit överens om det.
Det allra minsta man bör bidra med är ju att vara med och betala för underhållet.
Hade jag varit TS hade jag erbjudit markägaren att spaka grävmaskinen eller vägskrapan nån helg genom dessa reparationer och förstärkningar, samt dra ett par varv med vägsladden varje höst.
Vi hade servitut och fick bekosta allt i alla år innan jag gjorde ny infart. Jag ser inga konstigheter då servitut är till för att just använda annans väg i all evighet, det är själva syftet!
/W

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Oavsett ska väl TS inte behöva vara med och betala på hela vägen. Det räcker gott fram till egna fastigheten.

Såvida inte det är 700 meter till anslutande väg som TS nyttjar.

Redigerat:
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Kripestam Kripestam skrev:
Hej!
Mitt första inlägg här på sidan trots medlem ett tag.

Lite oklart vart jag skulle lägga detta inlägg..

Vi bor ute i skogen ihop med en granne som har en framfartsväg som ägs av en skogsägare.
Den köptes av föregående ägare för ca 6 år sedan och vi har inte haft någon avgift men det är inte heller gjort något med vägen. Fylla hålor, klippa kanter och ev lite snöröjning har vi som bor där fixat.
Nu har han bestämt sig för att börja gallra sin skog och då byggt om vägen för att den ska vara rätt klassning för skogsbilar mm.
Vi fick reda på att detta kommer vi få betala en stor del av, samt en årlig vägavgift (såklart inga problem med avgiften)
Vägen är 700m lång.
Vi har försökt få möte med denne för att få reda lite på vad för summor han vill att vi ska betala men inget svar eller mer eller mindre verkligen luddig info. hänvisar till div skogssidor med uträkningar mm men inte sagt några siffror.
Han har grävt att själv för han har alla maskiner som behövs.
Fakturan kom häromdagen, ca18.000kr för oss och samma för grannen.

Jag har servitut på vägen, grannen har inte.
Är det helt rätt att göra såhär?
Han bygger om vägen mest för honom och vi får stå för en stor del av kalaset?
Tycker även att 2000kr/år i vägavgift för 700m väg är lite av ocker, men vad vet jag..

//Klas
Jag råder dig att gå till en jurist, så får du entydiga svar om de sakförhållanden som gäller i ditt fall. Är du medlem i villaägarna så har de en sådan service som ingår i medlemskapet.

• Gilla
Kripestam
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Oavsett ska väl TS inte behöva vara med och betala på hela vägen. Det räcker gott fram till egna fastigheten.

Såvida inte det är 700 meter till anslutande väg som TS nyttjar.
Enligt tidigare inlägg var det väl beräknat korrekt enligt tonkilometermodellen(?) där de fördelat kostnaden efter hur stor del av vägen som TS nyttjar.

Kostnaden kan nog vara både rättvis och billig. Framförallt som det verkar som det gjorts med egna maskiner och egen tid. Det kommer bli mycket dyrare att ta in lantmäteriet för att göra en förrättning och sedan antagligen betala lika mycket eller mer för själva underhållet ändå.

Claes Sörmland
A adron skrev:
Enligt tidigare inlägg var det väl beräknat korrekt enligt tonkilometermodellen(?) där de fördelat kostnaden efter hur stor del av vägen som TS nyttjar.

Kostnaden kan nog vara både rättvis och billig. Framförallt som det verkar som det gjorts med egna maskiner och egen tid. Det kommer bli mycket dyrare att ta in lantmäteriet för att göra en förrättning och sedan antagligen betala lika mycket eller mer för själva underhållet ändå.
Det hade ju varit jättebra argument att framföra av fastighetsägare före denne på eget bevåg satte entreprenadmaskinerna i rörelse och köpte in grus.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Kripestam Kripestam skrev:
Ska se om jag hittar det.
Servitut är oftast inskrivna i fastighetsboken. Om jag minns rätt är det tingsrätten som har hand om den. Numera bör den vara digital och sökbar online. En del servitut kan dock finnas hos Lantmäteriet om det gjordes upp när tomten styckades av.

G G.L. skrev:
Tycker att 2000kr/år är/var skälig summa för 700m väg.
Jag tycker det låter extremt dyrt när inte snöröjning ingår, om jag minns rätt från när jag läste åtrsredovisningen för vår vägförening så var dne absolut största posten just snöröjning.

G G.L. skrev:
Tyvärr utan bindande avtal/sevitut kan det bli tungt för TS att hävda sin ståndpunkt även om rent moralisk borde bara den rätta
Uhm, duger inte officialservitutet menar du ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.