49 805 läst ·
146 svar
50k läst
146 svar
Rätt att grannen bygger om vägen och vi stå för stor del av kalaset?
Mitt svar var mer ironiskt än något annat. Ber om ursäkt för jag ledde tråden åt fel håll.L Lancen skrev:Hejhopp...
Min erfarenhet av gemene man är att chatgtp inte är något som är allmänt kännt och används knappt än för vardagsbruk... 😉
Däremot skulle de flesta forumdeltagare bli "arbetslösa" om folk inser hur mycket hjälp man kan få av dessa tjänster...
99% av goda råd på detta forum skulle bli obsolete... 😁
Men, att påstå att Chatgtp inte går att lita på är fel. Likaså att "om man är kunnig i sitt område förstår man att svaren inte är relevanta."
Jag skulle påstå exakt det motsatta. Kan du ditt område så klarar du av att formulera korrekta frågor som ger ai möjligheten att ge bra svar.
Vi är ett gäng konsulter som använder senaste versionen av Chatgtp varje dag i vår yrkesutövning. Den ger stöd och extremt korrekta svar på de flesta problem vi ställer, speciellt matematiska.
Dessutom använder vi AI genom Claude Code och Cursor där vi utvecklar dataprogram. Vi har ställt av 20% av utvecklarna och är trots det, mer än tre gånger så produktiva, och det på mindre än ett år, och med mycket högre säkerhet och resultat.
Så gällande Chatgtp gäller verkligen devicen "skit in, skit ut" och det omvända... 😉
Läs gärna:
https://www.dn.se/varlden/pa-en-halvtimme-loste-ain-det-jag-forsokt-under-hela-min-karriar/
Är det chatgpt:s förträfflighet eller inte vi diskuterar?L Lancen skrev:Mitt svar var mer ironiskt än något annat. Ber om ursäkt för jag ledde tråden åt fel håll.
Men, att påstå att Chatgtp inte går att lita på är fel. Likaså att "om man är kunnig i sitt område förstår man att svaren inte är relevanta."
Jag skulle påstå exakt det motsatta. Kan du ditt område så klarar du av att formulera korrekta frågor som ger ai möjligheten att ge bra svar.
Vi är ett gäng konsulter som använder senaste versionen av Chatgtp varje dag i vår yrkesutövning. Den ger stöd och extremt korrekta svar på de flesta problem vi ställer, speciellt matematiska.
Dessutom använder vi AI genom Claude Code och Cursor där vi utvecklar dataprogram. Vi har ställt av 20% av utvecklarna och är trots det, mer än tre gånger så produktiva, och det på mindre än ett år, och med mycket högre säkerhet och resultat.
Så gällande Chatgtp gäller verkligen devicen "skit in, skit ut" och det omvända... 😉
Läs gärna:
[länk]
Trodde det gällde en väg med tillhörande servitut och kostnader för denna väg…
Om ni är fem som delar på samma väg, är det läge att bilda en officiell vägförening med andelstal. Att komma överens fem ägare om hur vägen skall se ut och vad det får kosta är inte lätt i längden.
Nr.1 Bestrid fakturan skriftlig innan den förfaller. Viktigt!! Sen kan grannen diskutera bäst han vill. Påminnelser gör ingen nytta om ni inte är överens om beloppet och vad som ingår. Bevisbördan ligger på grannen, inte dig.Kripestam skrev:
Hej!
Mitt första inlägg här på sidan trots medlem ett tag.
Lite oklart vart jag skulle lägga detta inlägg..
Vi bor ute i skogen ihop med en granne som har en framfartsväg som ägs av en skogsägare.
Den köptes av föregående ägare för ca 6 år sedan och vi har inte haft någon avgift men det är inte heller gjort något med vägen. Fylla hålor, klippa kanter och ev lite snöröjning har vi som bor där fixat.
Nu har han bestämt sig för att börja gallra sin skog och då byggt om vägen för att den ska vara rätt klassning för skogsbilar mm.
Vi fick reda på att detta kommer vi få betala en stor del av, samt en årlig vägavgift (såklart inga problem med avgiften)
Vägen är 700m lång.
Vi har försökt få möte med denne för att få reda lite på vad för summor han vill att vi ska betala men inget svar eller mer eller mindre verkligen luddig info. hänvisar till div skogssidor med uträkningar mm men inte sagt några siffror.
Han har grävt att själv för han har alla maskiner som behövs.
Fakturan kom häromdagen, ca18.000kr för oss och samma för grannen.
Jag har servitut på vägen, grannen har inte.
Är det helt rätt att göra såhär?
Han bygger om vägen mest för honom och vi får stå för en stor del av kalaset?
Tycker även att 2000kr/år i vägavgift för 700m väg är lite av ocker, men vad vet jag..
//Klas
HejKripestam skrev:
Ni och övriga grannar ska anlita en jurist för att kolla läget och lämna in en skriftlig redogörelse över er ståndpunkt. Jag tror att officialservitut är riktigt starka juridiskt, det går inte att häva och han måste se till att ni kan nyttja vägen
Vägavgifter kommer när man bildat en vägförening och det har ni ju inte.
Vi höll på att köpa en fastighet med 36 officialservitut där några andra fastighetsägare lurat till sig nyttjanderätt för ett gäng fina sjönära ytor samt uppställning av entreprenadmaskiner.
Det är tyvärr där det blir problem för han som nu har/håller på att göra om vägen vill inte det.M -MH- skrev:
Verkar dock som att denna vägen ligger under en annan samfällhet (vägen som vart denna vägen löper ut mot) som vi redan betalar för.
Vi är 3 som gått ihop och ska bestrida fakturan så får vi se hur det går.
Han som äger skog mm har allt inom sitt företag och fakturerar därifrån.
Tack för alla svar och tankar hittils.
Vi har bara slagit kanter och fyllt igen hålor under tiden jag bott där. Vart olika ägare av skogen som vi kör igenom.P Pligg85 skrev:Skogen tar man ut vintertid eller när tjällossning är ett ickebekymmer.
De åretruntboende som hela tiden ska åka i ur och skur förstör en hel del. Potthålen blir ju av trafik i regn som börjar smått och sen varje hjul som skvätter ur vattnet och en mängd slitaget varje passage.
Underhållet verkar ju vara att återställa slitaget till ett minimum.
Hyvling och kantskärning och nytt slitlager vet jag inte om TS kostat på så många gånger?
Fylla potthål orsakad av egna trafiken är tafflig nödlagning och blir inte bra förrän man hyvlar ner under botten på potthålen.
Så visst borde vi som du säger lagt om vägen på riktigt.
Kan hålla med många i tråden..Kripestam skrev:
Hej!
Vi bor ute i skogen ihop med en granne som har en framfartsväg som ägs av en skogsägare.
Den köptes av föregående ägare för ca 6 år sedan och vi har inte haft någon avgift men det är inte heller gjort något med vägen. Fylla hålor, klippa kanter och ev lite snöröjning har vi som bor där fixat.
Nu har han bestämt sig för att börja gallra sin skog och då byggt om vägen för att den ska vara rätt klassning för skogsbilar mm.
Vi fick reda på att detta kommer vi få betala en stor del av, samt en årlig vägavgift (såklart inga problem med avgiften)
Vägen är 700m lång.
Vi har försökt få möte med denne för att få reda lite på vad för summor han vill att vi ska betala men inget svar eller mer eller mindre verkligen luddig info. hänvisar till div skogssidor med uträkningar mm men inte sagt några siffror.
Tycker även att 2000kr/år i vägavgift för 700m väg är lite av ocker, men vad vet jag..
//Klas
De fall jag varit med om liknande saker så har markägaren/skogsägaren velat ha bättre väg. Alltså så får markägaren fått stå för den kostnaden av "ombyggnaden/reparation" av vägen.
Det är ändå han som vill ha ut virket med stora tunga maskiner.
(Föreslå häst el skoter.. då har gamla vägen varit mer än bra)
Ni har ju inte bett om en bättre väg. Å bör heller inte stå för det heller.
Vore ju som att gå in i affären å bli påtvingad saker man själv inte ens behöver.
Vad gäller 2000:- för underhåll. Så tycker jag ä nog att det ok. Ja vet andra som har liknande summor. Men då är det plogat/sandat å rep med allt va det hör till.
Då hoppas jag att ni konsulter som använder AI istället för den utbildning och erfarenhet ni förhoppningsvis har, noga deklarererar detta, så att jag och andra kan avstå från att leja era tjänster, och istället söka samarbete med folk som begriper vad de själva sysslar med.L Lancen skrev:Mitt svar var mer ironiskt än något annat. Ber om ursäkt för jag ledde tråden åt fel håll.
Läs gärna:
[länk]
Är det verkligen smartheten i frågeställaren som avgör i vilken grad chatbotten hallucinerar?L Lancen skrev:
Det finns oändligt med odugliga konsulter som ens med ledstång kan nå ett mål.S skogaliten skrev:
Att ersätta dessa med "ai" (eller en tom stol) skulle nog inte påverka den stora produktivkteten nämnvärt.
Utan att veta någonting om den andra sidan av den här historien så låter det som att din granne är misstänkt lik min där jag har fritidshus. Han kör precis samma race med oss och våra åretruntgrannar där. Vi delar också en väg på 3-4 stycken och han äger marken och har servitut på vägen som går över vår tomt. Om han skulle skicka en faktura skulle jag slänga den direkt i papperskorgen. Det är det enda språk han förstår.Kripestam skrev:
Hej!
Vägen är 700m lång.
//Klas
En bra grund gällande alla fakturor är: man betalar inte en faktura som det inte finns någon överenskommelse eller ett avtal kring. Du behöver inte ens bestrida den. Servitut eller inte. Så gör man inte. Inte mot grannar och inte i några andra affärer heller. Själva grunden till att det kan uppkomma en skuld är ju att det finns någon sorts överenskommelse av något slag.
Det är inte din skyldighet att begära in ett underlag eller be honom motivera sin faktura. Betala bara inte. Du behöver inte ens bestrida den. Finns det inget avtal, överenskommelse eller någon annan rimlig grund för hans krav så finns det heller ingen skuld som ska regleras. Skulle han påminna dig så kan du väl då be honom berätta vad det är för något han vill att du ska betala och på vilka grunder. Ett inkassobolag skulle aldrig ta emot hans krav med mindre än att han kan göra gällande att skulden är riktig och det måste han göra gentemot dig också. Så du riskerar ingenting.
Det låter som att han bara försöker utnyttja er godtrogenhet och försöker betala standardhöjningen som han behöver för sin avverkning och att han tänker går det så går det.
Det finns poänger med att bestrida även när man får en faktura man själv vet inte har någon bäring alls. Dels för att den andra parten vet att man inte är överens, och dels för att man har ett mycket bättre läge framåt juridiskt.C cajolug skrev:
Det kan man ju för all del göra. Men om jag får en bluff-faktura i brevlådan som är uppenbart felaktig, eller ett erbjudande som är utformat som en faktura, så slänger jag den direkt. Jag lägger ingen tid på att bestrida den. I det här sammanhanget så har det ju inte föregåtts av något avtal eller en överenskommelse om att dela på några kostnader vad jag förstått, så då skulle jag vänta med att bestrida tills grannen i fråga påminner eller för det på tal.P Perplexus skrev:
Juridiskt har det ingen som helst betydelse när bestridan kommer. En skuld som inte har någon grund har ju ingen juridisk bäring. Men skulle ett oseriöst inkassoföretag ta sig an skulden (vilket dom inte gör utan avtal eller annat bevis för skulden) så ska man så klart bestrida. Då har det juridisk betydelse.