42 648 läst ·
311 svar
43k läst
311 svar
Pappa får nog aldrig flytta hem till sitt hus igen, hur/när sälja?
useless skrev:
Generella framtidsfullmakter är tyvärr ganska oanvändbara i praktiken. Ni behöver få någon formell förvaltare av din fars ekonomi genom att du själv eller någon utomstående blir god man. Jag läst en del om folk som har fått problem med t ex bouppteckning om den gode mannen är släkt, så jag skulle rekommendera att man anlitar någon utomstående. Sen kan det såklart vara svårt att hitta någon man har förtroende för med kort varsel - Räkningarna ska ju betalas varje månad - Så i praktiken kanske man får axla den rollen själv under en övergångsperi
Hej! Som jag tidigare beskrivit så är jag numera god man till min pappa. Han har nu bott på ett demensboende i nästan 7 år. Det känns tryggt och bra att vara god man både då jag har skött hans försäljning av huset gentemot mina övriga släktingar. Bouppteckning när det kommer till dej får inte en god man göra oavsett om du är anhörig eller inte. Uppdraget som god man upphör i samma stund som den man är godman till avlider. Rekommenderar fortfarande att ta kontakt med överförmyndaren där du bor. Då blir allt i rätt ordning.useless skrev:
Generella framtidsfullmakter är tyvärr ganska oanvändbara i praktiken. Ni behöver få någon formell förvaltare av din fars ekonomi genom att du själv eller någon utomstående blir god man. Jag läst en del om folk som har fått problem med t ex bouppteckning om den gode mannen är släkt, så jag skulle rekommendera att man anlitar någon utomstående. Sen kan det såklart vara svårt att hitta någon man har förtroende för med kort varsel - Räkningarna ska ju betalas varje månad - Så i praktiken kanske man får axla den rollen själv under en övergångsperiod i alla fall.
Det tycks vara ganska svårt att bli god man i delar av Sverige, men det är lite perifert för diskussionen.B Bernt Ö97 skrev:
Framtidsfullmakt och god man är inte ömsesidigt utbytbara.
En framtidsfullmakt måste skrivas medan fullmaktsgivaren har alla förståndsgåvor intakta. Det går inte att skriva en giltig framtidsfullmakt om inte fullmaktsgivaren förstår till 100 % vad det handlar om.
God man kan ingen däremot bli medan den person som den ska bli god man för fortfarande är klar i huvudet och kan ta hand om sig själv på alla vis. Eller jo, det kanske går, men den som godmannaskapet gäller för kan i så fall "avskeda" sin gode man.
Två olika åtgärder för skilda omständigheter, alltså.
Som du skriverP pmd skrev:Det tycks vara ganska svårt att bli god man i delar av Sverige, men det är lite perifert för diskussionen.
Framtidsfullmakt och god man är inte ömsesidigt utbytbara.
En framtidsfullmakt måste skrivas medan fullmaktsgivaren har alla förståndsgåvor intakta. Det går inte att skriva en giltig framtidsfullmakt om inte fullmaktsgivaren förstår till 100 % vad det handlar om.
God man kan ingen däremot bli medan den person som den ska bli god man för fortfarande är klar i huvudet och kan ta hand om sig själv på alla vis. Eller jo, det kanske går, men den som godmannaskapet gäller för kan i så fall "avskeda" sin gode man.
Två olika åtgärder för skilda omständigheter, alltså.
God man förordnade kräver utlåtande från utomstående att berörd person inte är förmögen att tillvarata sin egna intressen. (Läkare)
Ny framtidsfullmakt kan inte utformas av dement person eller som av andra skäl, tex sjukdom, inte kan bedömas vara fömögen att tillvarata sitt intresse.
I TS fall har banken vägrat godkänna nuvarande framtidsfullmakt (vad vi vet, kan ha ändrats under tidens gång)
Återstår att via Överförmyndare, läkare, berörda anhöriga och tingsrätt få God man förordnad.
Normalt tar det inte lång tid, någon vecka, om det inte föreligger hinder av annat slag.
Borde vara genomfört för lång tid sedan om TS valt den vägen.
Ett tillägg.P pmd skrev:
Det är alltså bra att skriva en framtidsfullmakt i god tid medan den äldre släktingen fortfarande är full tillräknelig.
Om man senare får problem med tillämpningen av framtidsfullmakten[*] så kan man försöka med god man-spåret (men det finns exempel där alltför nära släktingar inte har godkänts som god man, vilken man bör vara beredd på).
Det finns alltså i allmänhet ingen anledning till att välja bara det ena.
[*] Jag skulle i så fall direkt skicka in framtidsfullmakten till närmaste tingsrätt för att få den aktiverad, oavsett om jag samtidigt skulle ansöka om att bli god man eller inte.
Poblemet för TS är att banken inte accepterar befintlig frantidsfullmakt. (Enligt TS)P pmd skrev:Ett tillägg.
Det är alltså bra att skriva en framtidsfullmakt i god tid medan den äldre släktingen fortfarande är full tillräknelig.
Om man senare får problem med tillämpningen av framtidsfullmakten[*] så kan man försöka med god man-spåret (men det finns exempel där alltför nära släktingar inte har godkänts som god man, vilken man bör vara beredd på).
Det finns alltså i allmänhet ingen anledning till att välja bara det ena.
[*] Jag skulle i så fall direkt skicka in framtidsfullmakten till närmaste tingsrätt för att få den aktiverad, oavsett om jag samtidigt skulle ansöka om att bli god man eller inte.
I tråden förordas av flera tråddeltagare att "ta strid' mot banken (av princip?)
Den vägen verkar enligt min mening vara svår. Banken har tolkningsföreträde angående sitt eget regelverk.
Att begära förordnande hos tingsrätten om god man är enda rätta vägen för TS.
Dock verkar TS, påhejad av tråddeltagare, välja strid mot banken, om det inte hänt något på senare tid.
Förordnade av god man är enkelt och snabbt om det inte föreligger hinder av något slag.
TS framtidsfullmakt blev såvitt jag förstår inte aktiverad av tingsrätten. En bank har knappast tolkningsföreträde när det gäller ett domstolsbeslut.
Min kommentar i inläggen #258 och #260 är generella. Jag citerar mig själv:
"Det finns alltså i allmänhet ingen anledning till att välja bara det ena."
Hur många varv har vi gått runt nu?
Just nu så är det "löst" genom att pappa lyckades beställa Nordeas bankdosa för legitimering till internetbanken så nu kan räkningarna betalas 👍B Bernt Ö97 skrev:Poblemet för TS är att banken inte accepterar befintlig frantidsfullmakt. (Enligt TS)
I tråden förordas av flera tråddeltagare att "ta strid' mot banken (av princip?)
Den vägen verkar enligt min mening vara svår. Banken har tolkningsföreträde angående sitt eget regelverk.
Att begära förordnande hos tingsrätten om god man är enda rätta vägen för TS.
Dock verkar TS, påhejad av tråddeltagare, välja strid mot banken, om det inte hänt något på senare tid.
Förordnade av god man är enkelt och snabbt om det inte föreligger hinder av något slag.
Jag tänker ha så lite kontakt som möjligt med pappas bank så länge det går så man inte väcker den björn som sover.
Mycket går på autogiro, men räkningar från SÖS, sjuktransport, korttidsboendet etc. Tror jag inte går att lägga upp på autogiro.
Kan verkligen tingsrätten tvinga en bank att godkänna (användning av) en framtidsfullmakt?P pmd skrev:TS framtidsfullmakt blev såvitt jag förstår inte aktiverad av tingsrätten. En bank har knappast tolkningsföreträde när det gäller ett domstolsbeslut.
Vad är lagstödet för det?
Jag vet inte om det någonsin har hänt, men rimligen måste även en bank lyda lagen.
Lagen heter lag (2017:310) om framtidsfullmakter.
Lagen heter lag (2017:310) om framtidsfullmakter.
2 kap. avtalslagen reglerar fullmakter, och om man bryter mot den lagen blir det nog ett civilrättsligt ärende.
Om en domstol har beslutat att en framtidsfullmakt ska gälla har nog fullmaktshavaren ganska bra på fötterna vid en stämning.
Om en domstol har beslutat att en framtidsfullmakt ska gälla har nog fullmaktshavaren ganska bra på fötterna vid en stämning.
Vill tipsa om att skaffa Kivra för honom samt lägga in dig som fullmakt/ombud. Allt görs med BankID. Det funkar faktiskt riktigt bra, all myndighetsperson och många räkningar kommer då i hans Kivra och du får notis och kan hantera domM moken skrev:Just nu så är det "löst" genom att pappa lyckades beställa Nordeas bankdosa för legitimering till internetbanken så nu kan räkningarna betalas 👍
Jag tänker ha så lite kontakt som möjligt med pappas bank så länge det går så man inte väcker den björn som sover.
Mycket går på autogiro, men räkningar från SÖS, sjuktransport, korttidsboendet etc. Tror jag inte går att lägga upp på autogiro.
Men då måste man väl betala räkningarna med sina egna pengar? Poängen med en fullmakt är att man kan betala med pengar från fullmaktsgivarens konto.O olofh skrev: