P
useless useless skrev:
Jag har valt Kivra som brevlåda för myndighetspost. minmynidhetspost.se överflödig för min del. Jag behöver inte ytterligare ett ställe att kolla post på...
När jag skulle välja ett bekvämt sätt att få myndighetspost elektroniskt valde jag bort Kivra till förmån för minmyndighetspost.se efter skandalen med den minderårige personen som Kivra lät skapa en brevlåda utan föräldrarnas vetskap. Den minderårige hamnade sen hos kronofogden.

Jag tycker att det är irriterande att myndigheter, banker och andra bolag inte klarar av att skicka mig post via SMTP. Jag behöver ju inte flera postlådor vid gatan för olika sorters brev.

P pmd skrev:
Jag tycker att det är irriterande att myndigheter, banker och andra bolag inte klarar av att skicka mig post via SMTP. Jag behöver ju inte flera postlådor vid gatan för olika sorters brev.
Problemet med epost är att folk byter adresser eller har flera gamla som inte vittjas regelbundet. Men en bra lösning hade varit att epostadressen läggs in i Statens personadressregister tillsammans med övriga folkbokföringsuppgifter så man bara behöver ändra på ett ställe...

Ett exempel är svärmor som först skaffade epost via bredbandsleverantören och fick en adress med deras domännamn. När bredbandet sagts upp blev det en @telia.se-adress istället eftersom hon är kund där. Nu när Telia börjat ta betalt för eposten har hon bytt igen till Gmail.

P pmd skrev:
Den minderårige hamnade sen hos kronofogden.
Jag har inte läst om det fallet. På vilket sätt gjorde Kivra att Kronofogden blev inblandad?

useless useless skrev:
Problemet med epost är att folk byter adresser eller har flera gamla som inte vittjas regelbundet. Men en bra lösning hade varit att epostadressen läggs in i Statens personadressregister tillsammans med övriga folkbokföringsuppgifter så man bara behöver ändra på ett ställe...
Ett annat problem har varit spam. I minmyndighetspost eller kivra kan man vara ganska säker (än så länge) att slippa sådant så det är praktiskt OK att tillåta push notiser osv.

Men håller med om att SMTP vore att föredra som underrede samt att staten gott kunde hålla en adresskatalog för alla olika kontaktvägar. Infrastruktur.

useless useless skrev:
Jag har inte läst om det fallet. På vilket sätt gjorde Kivra att Kronofogden blev inblandad?
Jag killgissar att vårdnadshavarna inte blev medvetna om skuldsättning/kravbrev/whatever då dessa inte kom i den fysiska brevlådan utan hamnade på den för dem okända kivrabrevlådan.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag killgissar att vårdnadshavarna inte blev medvetna om skuldsättning/kravbrev/whatever då dessa inte kom i den fysiska brevlådan utan hamnade på den för dem okända kivrabrevlådan.
Gissar det är denna

https://www.sverigesradio.se/artikel/7579862

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Gissar det är denna

[länk]
Ok. Men det kan väl även hända att en vuxen skaffar en digital brevlåda och glömmer vittja den så viktiga krav missas? Låter inte som Kivras fel?

useless useless skrev:
Ok. Men det kan väl även hända att en vuxen skaffar en digital brevlåda och glömmer vittja den så viktiga krav missas? Låter inte som Kivras fel?
Ungdomar är väl lite mer glömska än vuxna men i princip finns så klart problemet. Inte teoretiskt komplicerat att ha teknik som säger "har du inte läst inom fem dagar skickas papperspost" och även påminnelser via SMS e.dy att det ligger något viktigt där.

Men säkert lite komplicerat att få det helt rätt så det funkar bra i samhället i alla edge-cases.

Där har privata företag som Kivra det nog enklare än Staten att ta fram smidiga lösningar.

useless useless skrev:
Mjo, men minderåriga får inte ingå avtal utan vårdnadshavarnas medgivande.
Så i detta fall med 14åringen helt klart Kivras fel. De skulle inte ha godkänt att 14åringen skaffade digital brevlåda utan ett skriftligt godkännande/godkännande via bankid från vårdnadshavarna

useless useless skrev:
Låter inte som Kivras fel?
Det Kivra gjorde fel, om jag nu fattar rätt, är: "Bolaget Kivra har låtit minderåriga att teckna avtal om digitala brevlådor utan föräldrarnas tillstånd eller vetskap.".

Föräldrarna hade därmed ingen möjlighet att vittja något då de saknade kunskap om brevlådans existens.

P
useless useless skrev:
Fjortonåringen missade (han kollade nog inte posten så ofta) att han hade fått post i Kivra från Skatteverket, vilket sen gjorde att Kronofogden blev inblandad. Hans föräldrar visste inte att han hade en Kivrapostlåda.
https://www.sverigesradio.se/artikel/7579862

Jag kan inte lyssna på det för tillfället. "Ljudfilen stöds inte av webbläsaren". Ett fel som har förekommit av och till under flera år, enligt Google, så det kanske går att lyssna senare.

P
useless useless skrev:
Kivra har numera en åldersgräns på 16 år för att få skaffa en postlåda där.

Sen borde skatteverket för minderåriga skicka en avgiftsfri första påminnelse till alla vårdnadshavare att deklarationen är sen eller vad det nu var.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.