42 639 läst ·
311 svar
43k läst
311 svar
Pappa får nog aldrig flytta hem till sitt hus igen, hur/när sälja?
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Ja det är bankernas osmidighet och kantighet som gör det så svårt..M moken skrev:Tack, ja jag har insett att det högst troligt är över.
Jag hade diverse samtal igår med bank, biståndshandläggare, överförmyndarnämnden och verksamhetschefen på korttidsboendet.
Personen jag fick prata med denna gång ifrån banken var mycket trevligare, empatisk och hjälpsam, han gick igenom olika alternativ med mig och kollade ännu en gång detta med att banken inte accepterar att ge åtkomst via distans till pappas internetbank med min framtidsfullmakt.
Tyvärr kom han fram till samma sak, jag är välkommen in till ett bankkontor med fullmakten för att få hjälp att betala räkningarna, men kan inte få ett login.
Däremot rekommenderade han ett medanvändaravtal, dock med förbehållet att pappa själv måste kunna ringa in och förklara att han förstår vad det innebär att ge mig den accessen.
Detta kunde i värsta fall fixas om Pappa först skaffade Nordeas ID dosa eftersom bankID är spärrat, och sedan alltså ringde in till kundtjänst och signerade med denna dosa.
Ett spår att titta vidare på mao 👍
Anhörigbehörighet skulle innebära att vi samtliga barn behöver besöka bankkontoret tillsammans varje gång ett ärende ska göras, alternativt ha skrivna fullmakter att enbart en av oss behöver närvara.
Men gav inte något annat än vad jag kan göra med framtidsfullmakten.
Pratade sedan med biståndshandläggaren som hade fått godkänt av sin chef att förlänga korttidsboendet samt att ställa pappa i kö för särskilt boende, hon förklarade att det självklart är frivilligt att vara på korttids, och pappa fick när som helst komma hem om han eller jag valde det och då få hemtjänst.
Men, hon sa också rakt ut att utifrån hennes möten med henne och samtal med personal på boendet var det inget hon trodde på eller kunde rekommendera, så jag tog beslutet att säga ok till förlängning av korttids och ansökan om särskilt.
Under eftermiddagen ringde jag också överförmyndarnämnden och beskrev mitt dilemma, och att jag hade en framtidsfullmakt.
Rekommendationen därifrån var att jag inte skulle ansöka om att bli god man, för det skulle först och främst inte gå fort nog, och sedan egentligen bara ge mig extra administrativt arbete utan att jag skulle vinna något mer på det än vad framtidsfullmakten gav mig (med reservation för distansinloggning på pappas internetbank då).
Handläggaren var väldigt hjälpsam, vi pratade 30 minuter och jag fick många nyttiga tips, och även hen bekräftade det som många av er skrivit: Att kommunerna väldigt gärna håller personer hemma så länge det bara går pga kostnadsaspekten, så om biståndshandläggaren inte ville låta honom komma hem så är det verkligen illa däran med honom.
Även att bankerna och i första hand de i kundtjjänst är livrdda för att göra fel så det är enklast att bara säga nej, men jag blev rekommenderad att gå högre upp, längre in till de som faktiskt kan ta beslut och som har bättre kompetens.
Hen tyckte också att jag bör beställa hem kontoutdrag för pappa och kolla igenom vilka onödiga eventuella autogireringar som kan ligga och suga pengar.
Tillsist pratade jag med verksamhetschefen på boendet, dels eftersom jag ändå är övertygad om att jag förr eller senare lr behöva styrka pappas hälsa med ett läkarintyg.
Dock kan inte boendets läkare ställa och skriva ut en diagnos (Demens) och eftersom tom Capio lä ner minnesutredningen eftersom dom ändå inte ansåg det viktigt att bekräfta vilken sorts demens pappa har eller anser att bromsmediciner skulle vara av nytta så är det nog svårt att få ett läkarintyg som påvisar detta.
Men ett intyg på att han lider av kognitiv svikt och inte kan sköta om sin egna ekonomi etc. trodde hon var möjligt att få skrftligt.
Därav mitt tips om hur jag och jag vet många fler som löser det lika..
Så länge föräldern har ljusa stunder och inte verkar alltför förvirrad vid besöket på banken så är det helt enkelt smidigast att föräldern behöver en ny bankdosa för den gamla har sluta funka , troligen för man råkat trycka fel kod för många ggr... man har föräldern med sig för att hämta en en ny bankdosa för telefonen har blivit lite för svår..pga åldern..sjukdom
Den nya bankdosan håller man såklart reda på både den och pinkod och officellt är det föräldern som tar besluten men får lite hjälp att knappa på banken hemma på datorn. i praktiken så sitter föräldern på boende men man betalar räkningarna och allt funkar.. frågar nån så görs allt med förälderns överinseende man hjälper bara att knappa på datorn..
Det är en bra taktik som funkar så länge föräldern har stunder där inte främmande personer på banken märker att det är för illa, har man personen med sig så kan man ju föra hans talan bara han håller med vilket ju brukar funka.. "visst ska vi ha en ny bankdosa farsan"
Så länge ingen släkting tror man missbrukar det hela och man är tydlig så brukar det funka utmärkt..
ibland kan man då även från förälderns telefon eftersom tfn numret man ringer ifrån kommer från föräldern så kan dom skicka ut en ny bank dosa till hemadressen och några dagar senare kommer kod så man kan få igång banken via internet igen..
Ev kan man ju skaffa en billig telefon som ändå är ny nog att klara bankid och , om dom nu vägrar att ge ut en bankdosa och man tvingas köra samma sak med en extra telefon
Att skaffa ett fungernade bank id antingen via bankdosa eller nordea id dosa för att kunna sköta ärenden utan att besöka banken känns som prio och där känns det som man får göra det som krävs för att uppnå sitt mål.. fungernade bank id funktion för att kunna sköta allt
https://www.nordea.se/privat/produkter/mobilbank-internetbank/nordea-id-dosa.html
https://www.nordea.se/privat/produk...tbank/mobilt-bankid-till-ny-mobil-saknar.html
Och vad fint av banken att tänka på att de flesta har lunch någon gång mellan 11-13 så de är till att inte erbjuda det intervallet för sina kunder...B bakterie skrev:Ja, precis där är jag just nu. Jag måste till banken för att kunna betala min fars fakturor genom anhörigbehörighet. Detta måste ske genom besök på de fantastiska tiderna tis 13-16, tors 9-11, eller fre 13-15.
Dessutom misstänker jag att en hel del av hans fakturor är e-fakturor då jag bara ser påminnelserna, som iaf de verkar skickas i pappersformat. Detta gör att det oftast är ganska bråttom att få betalningen gjord.
En av min fars läkare ordnade så jag kan få närståendepenning. Då får jag iaf lite ersättning när jag måste vara ledig från jobbet för att betala hans fakturor. Ett tips till TS, om det inte redan är ordnat så.
Man blir lite arg.
Jag har ännu inte ringt för att boka ett besök till att betala räkningarna så jag vet ännu inte om samma tider kommer gälla på mitt närmsta kontor, eller om första lediga tid ens är innan månadens slut.
Kanske dags att ringa det samtalet också...
Nästa gång du besöker banken för att hantera din pappas räkningar så försök att lägga in så mycket som möjligt med autogiro. På så vis kanske du inte ens behöver besöka kontoret varje månad.M moken skrev:Och vad fint av banken att tänka på att de flesta har lunch någon gång mellan 11-13 så de är till att inte erbjuda det intervallet för sina kunder...
Man blir lite arg.
Jag har ännu inte ringt för att boka ett besök till att betala räkningarna så jag vet ännu inte om samma tider kommer gälla på mitt närmsta kontor, eller om första lediga tid ens är innan månadens slut.
Kanske dags att ringa det samtalet också...
Beklagar din och din pappas situation - jag vet hur tungt det är och hur viktigt det är att (om möjligt) låta saker få ta tid. Här är några erfarenheter och tankar:
Eftersom du har frågor om eventuellt testamente och eftersom du (om jag förstår det rätt) inte har nära kontakt med alla syskon, skulle jag råda er att kontakta en familjejurist för att ta reda på exakt vad som gäller och hur du ska agera.
För att banker etc. ska acceptera framtidsfullmakt är min erfarenhet att den måste vara skriven så att den täcker alla eventualiteter. I vårt fall har det visat sig vara viktigt att framtidsfullmakten uttryckligen ger oss barn tillåtelse att sälja hus och att det uttryckligen står att den ska gälla även efter föräldrarnas bortgång.
Jag ser att du fått problem med din pappas bank-id. Om du med hjälp av framtidsfullmakten kan flytta medel från din pappas konto till ditt konto så att du kan betala hans räkningar kanske det kan lösa sig? Auto-giro är ju även smidigt. Jag har betalat räkningar åt föräldrarna i många år, och efter att en bankanställd först var motsträvig trots framtidsfullmakt och även bankfullmakt har det fungerat väldigt smidigt. Jag har helt enkelt gjort så här: Då och då har jag flyttat en summa pengar från föräldrarnas konto till ett av mina konton (som jag döpt till "mamma och pappa" för att man ska kunna följa pengarnas väg), och därifrån plockar jag pengar när jag betalar deras räkningar/inköp. Jag antecknar i e-banken vad alla transaktioner som berör föräldrarnas pengar gäller. Jag tror inte att banker försöker vara otrevliga utan snarare har de stränga regelverk och de är rädda att det blir fel.
Som du ju skriver ska du absolut inte lämna ifrån dig originalet av framtidsfullmakten. Vi har varit runt på banker och andra ställen och visat fullmakten och låtit dem ta kopior. När de krävt att vi ska lämna framtidsfullmakten i original har jag sagt nej, och det har löst sig.
Vad gäller husförsäljning och att ta hand om bohag är mina tips att hitta en bra mäklare som har god kontakt med jurister, och att du och dina syskon går igenom bohaget och identifierar olika kategorier: det ni vill behålla, det som ska säljas (vi anlitade auktionsfirma som gjorde hembesök), det som ska skänkas till välgörenhet och det som ska slängas. Vi har ägnat nästan två år åt att tömma vårt barndomshem, och även om det kostar att ha ett hus stående har det för vår familj varit bra att låta processen ta tid, inte minst för att vi skulle ha tid att besöka föräldrarna ofta så länge de levde.
Eftersom du har frågor om eventuellt testamente och eftersom du (om jag förstår det rätt) inte har nära kontakt med alla syskon, skulle jag råda er att kontakta en familjejurist för att ta reda på exakt vad som gäller och hur du ska agera.
För att banker etc. ska acceptera framtidsfullmakt är min erfarenhet att den måste vara skriven så att den täcker alla eventualiteter. I vårt fall har det visat sig vara viktigt att framtidsfullmakten uttryckligen ger oss barn tillåtelse att sälja hus och att det uttryckligen står att den ska gälla även efter föräldrarnas bortgång.
Jag ser att du fått problem med din pappas bank-id. Om du med hjälp av framtidsfullmakten kan flytta medel från din pappas konto till ditt konto så att du kan betala hans räkningar kanske det kan lösa sig? Auto-giro är ju även smidigt. Jag har betalat räkningar åt föräldrarna i många år, och efter att en bankanställd först var motsträvig trots framtidsfullmakt och även bankfullmakt har det fungerat väldigt smidigt. Jag har helt enkelt gjort så här: Då och då har jag flyttat en summa pengar från föräldrarnas konto till ett av mina konton (som jag döpt till "mamma och pappa" för att man ska kunna följa pengarnas väg), och därifrån plockar jag pengar när jag betalar deras räkningar/inköp. Jag antecknar i e-banken vad alla transaktioner som berör föräldrarnas pengar gäller. Jag tror inte att banker försöker vara otrevliga utan snarare har de stränga regelverk och de är rädda att det blir fel.
Som du ju skriver ska du absolut inte lämna ifrån dig originalet av framtidsfullmakten. Vi har varit runt på banker och andra ställen och visat fullmakten och låtit dem ta kopior. När de krävt att vi ska lämna framtidsfullmakten i original har jag sagt nej, och det har löst sig.
Vad gäller husförsäljning och att ta hand om bohag är mina tips att hitta en bra mäklare som har god kontakt med jurister, och att du och dina syskon går igenom bohaget och identifierar olika kategorier: det ni vill behålla, det som ska säljas (vi anlitade auktionsfirma som gjorde hembesök), det som ska skänkas till välgörenhet och det som ska slängas. Vi har ägnat nästan två år åt att tömma vårt barndomshem, och även om det kostar att ha ett hus stående har det för vår familj varit bra att låta processen ta tid, inte minst för att vi skulle ha tid att besöka föräldrarna ofta så länge de levde.
Jag hade en bankfullmakt gällande mammas och pappas samtliga konton, påskriven och klar för flera år sedan. Ej en total framtidsfullmakt men en gällande konton och fonder osv.Satsuki skrev:
Boenden har aldrig ”egna” läkare, de är knutna till närmaste VC och en läkare där är knuten till just din pappa. Jag skulle be om namnet på denna läkare och sedan prata med vederbörande.
Om man lägger ner minnesutredning säger det något (speciellt om man har påbörjat den och det finns en del underlag inhämtat) och att samtal m din pappa kommer ge ytterligare underlag för att skriva ett intyg på hans oförmåga att sköta ekonomi etc. Inget konstigt eller ovanligt. Men om det finns ett sådant intyg betyder det också att han inte är förmögen att ge något samtycke på banken, så det blir lite moment 22.
Måste dock säga att jag är lite förstummad över hur otillräckligt det verkar vara m framtidsfullmakter, på vissa låter det ju som det är lösningen på allt…
När mamma och pappa började hamna på sjukhus mer och mer knallade jag in till Swedbank och aktiverade dem för att kunna betala deras räkningar etc.
Efter aktivering hamnade deras konton i min kontolista under ”konton med dispositionsrätt ” och jag kunde betala alla deras fakturor som vanligt och godkänna dem via mitt eget bank-id.
Det mesta funkade rätt bra, vad som var knepigt var att mamma hade en del fakturor som E-faktura och de kunde jag aldrig komma åt utan de var tvungna att läggas om till pappersditon.
Mvh
Medanvändaravtal är vad jag har. Det gick att ordna över telefon, med bankid, men det krävde att den anhöriga till mig vars bankkonto jag då fick fullmakt för åtminstone gav intryck av att förstå vad medanvändaravtalet innebar.M moken skrev:
Det här gjorde vi för flera år sen, men idag är jag lite tveksam om det skulle gå.
En fördel med medanvändaravtal är att banken har färdiga rutiner för det.
Jag har inte sett någon berätta sina erfarenheter av att få en domstol (tingsrätt) att aktivera framtidsfullmakten. Det kan ju hända att fler accepterar den då.N Nils45 skrev:
Sjävklart ska ni kunna få läkarintyg på din pappas kognitiva svikt, oavsett om man kallar det demens eller inte. Räcker med två tre rader i ett brev. Som sagt finns läkare knutna till boendet och de kan mycket väl intyga en sån sak baserat på iakttagelser där. I annat fall husläkaren, men då måste ni väl ta er dit kanske.M moken skrev:Tack, ja jag har insett att det högst troligt är över.
Jag hade diverse samtal igår med bank, biståndshandläggare, överförmyndarnämnden och verksamhetschefen på korttidsboendet.
Personen jag fick prata med denna gång ifrån banken var mycket trevligare, empatisk och hjälpsam, han gick igenom olika alternativ med mig och kollade ännu en gång detta med att banken inte accepterar att ge åtkomst via distans till pappas internetbank med min framtidsfullmakt.
Tyvärr kom han fram till samma sak, jag är välkommen in till ett bankkontor med fullmakten för att få hjälp att betala räkningarna, men kan inte få ett login.
Däremot rekommenderade han ett medanvändaravtal, dock med förbehållet att pappa själv måste kunna ringa in och förklara att han förstår vad det innebär att ge mig den accessen.
Detta kunde i värsta fall fixas om Pappa först skaffade Nordeas ID dosa eftersom bankID är spärrat, och sedan alltså ringde in till kundtjänst och signerade med denna dosa.
Ett spår att titta vidare på mao 👍
Anhörigbehörighet skulle innebära att vi samtliga barn behöver besöka bankkontoret tillsammans varje gång ett ärende ska göras, alternativt ha skrivna fullmakter att enbart en av oss behöver närvara.
Men gav inte något annat än vad jag kan göra med framtidsfullmakten.
Pratade sedan med biståndshandläggaren som hade fått godkänt av sin chef att förlänga korttidsboendet samt att ställa pappa i kö för särskilt boende, hon förklarade att det självklart är frivilligt att vara på korttids, och pappa fick när som helst komma hem om han eller jag valde det och då få hemtjänst.
Men, hon sa också rakt ut att utifrån hennes möten med henne och samtal med personal på boendet var det inget hon trodde på eller kunde rekommendera, så jag tog beslutet att säga ok till förlängning av korttids och ansökan om särskilt.
Under eftermiddagen ringde jag också överförmyndarnämnden och beskrev mitt dilemma, och att jag hade en framtidsfullmakt.
Rekommendationen därifrån var att jag inte skulle ansöka om att bli god man, för det skulle först och främst inte gå fort nog, och sedan egentligen bara ge mig extra administrativt arbete utan att jag skulle vinna något mer på det än vad framtidsfullmakten gav mig (med reservation för distansinloggning på pappas internetbank då).
Handläggaren var väldigt hjälpsam, vi pratade 30 minuter och jag fick många nyttiga tips, och även hen bekräftade det som många av er skrivit: Att kommunerna väldigt gärna håller personer hemma så länge det bara går pga kostnadsaspekten, så om biståndshandläggaren inte ville låta honom komma hem så är det verkligen illa däran med honom.
Även att bankerna och i första hand de i kundtjjänst är livrdda för att göra fel så det är enklast att bara säga nej, men jag blev rekommenderad att gå högre upp, längre in till de som faktiskt kan ta beslut och som har bättre kompetens.
Hen tyckte också att jag bör beställa hem kontoutdrag för pappa och kolla igenom vilka onödiga eventuella autogireringar som kan ligga och suga pengar.
Tillsist pratade jag med verksamhetschefen på boendet, dels eftersom jag ändå är övertygad om att jag förr eller senare lr behöva styrka pappas hälsa med ett läkarintyg.
Dock kan inte boendets läkare ställa och skriva ut en diagnos (Demens) och eftersom tom Capio lä ner minnesutredningen eftersom dom ändå inte ansåg det viktigt att bekräfta vilken sorts demens pappa har eller anser att bromsmediciner skulle vara av nytta så är det nog svårt att få ett läkarintyg som påvisar detta.
Men ett intyg på att han lider av kognitiv svikt och inte kan sköta om sin egna ekonomi etc. trodde hon var möjligt att få skrftligt.
Föga troligt att Tingsrätten tar upp ett ärende av denna art.P pmd skrev:
Banken "äger" sitt regelverk och har tolkningsföreträde.
Om det går vidare till avgörande i tingsrätten kan banken förhala och anlita jurister/advokater vars kostnader kan drabba TS.
Naturligtvis gör de det.B Bernt Ö97 skrev:
https://www.domstol.se/en/amnen/fam...nsok-om-att-framtidsfullmakt-ska-borja-galla/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det kan inte banken göra. Banken är överhuvudtaget inte inblandad.B Bernt Ö97 skrev:
Om banken anser att befintlig fullmakt inte är tillräcklig för TS behov, kan ett beslut i tingsrätten överklagas, varvid banken givetvis är inblandad.Alfredo skrev:
Banken har konstaterat att fullmakten inte uppfyller bankens krav.
Självklart lysnar Tingsrätten in bankens synpunkter eftersom banken tidigare nekat TS att nyttja fullmakten.
Om fullmakten uppfyller formalia, och det som anges i fullmakten är vad TS behöver göra, är det inte troligt att banken tidigare nekat TS att utnytja fullmakten. (Om detta vet vi inget)
Om fullmakten inte uppfyller formalia är den inget giltigt avtal mellan banken och TS far.
Det fins fungerande rutiner som ger TS möjlighet att förordnas till god man.
Rutiner som används regelbundet i alla kommuner i hela Sverige.
Rättsäkert gentemot anhöriga, snabb och enkel handläggning.
Den proceduren torde ha varit avklarad under den tid tråden funnits i detta forum. (Min egen erfarenhet ca 3-4 veckor)
Tips till andra som ännu inte hamnat i denna situation.
Lägg nödvändiga betalningar på autogiro.
Om ekonomin tillåter:
Lyft ett belopp avsett för levnadsomkostnader till separat konto som den tänkta fullmaktshavaren disponerar, även där kan autogiro användas.
Skapar tidsvinst och handlingsfrihet tills bestående rutiner etablerats.
Kan vid senare bodelning hanteras som gåva, förtida arv, efter redovisning gentemot anhöriga. På detta sätt rundas banker och myndigheters stelbenthet. Förutsätter dock samstämighet med övriga angöriga. (Privat anhörigbehörighet !???)
Jag har läst din länk.Alfredo skrev:
Ditt länk visar hur man ansöker om aktivering av fullmakt.
Ansökan är inte likställigt med beslut.
Går ett beslut TS väg kan banken överklaga vid avvikande uppfattning
Ja.B Bernt Ö97 skrev:
Nej, men finner rätten att omständigheterna är sådan att framtidsfullmakten ska börja gälla beslutar rätten givetvis så.B Bernt Ö97 skrev:
Det finns ingen bank inblandad i denna process.B Bernt Ö97 skrev:
Jag inser att vi har olika ingångsvärden i denna tråd. Du har varit tydlig med vad du tycker är bästa proceduren för TS. Jag förordar en annan prioritering.Alfredo skrev:
Dock är jag säker på att både du och jag har förhoppningen att har funnit en lösning under tiden tråden behandlats i detta forum