useless useless skrev:
Generella framtidsfullmakter är tyvärr ganska oanvändbara i praktiken. Ni behöver få någon formell förvaltare av din fars ekonomi genom att du själv eller någon utomstående blir god man. Jag läst en del om folk som har fått problem med t ex bouppteckning om den gode mannen är släkt, så jag skulle rekommendera att man anlitar någon utomstående. Sen kan det såklart vara svårt att hitta någon man har förtroende för med kort varsel - Räkningarna ska ju betalas varje månad - Så i praktiken kanske man får axla den rollen själv under en övergångsperi
useless useless skrev:
Generella framtidsfullmakter är tyvärr ganska oanvändbara i praktiken. Ni behöver få någon formell förvaltare av din fars ekonomi genom att du själv eller någon utomstående blir god man. Jag läst en del om folk som har fått problem med t ex bouppteckning om den gode mannen är släkt, så jag skulle rekommendera att man anlitar någon utomstående. Sen kan det såklart vara svårt att hitta någon man har förtroende för med kort varsel - Räkningarna ska ju betalas varje månad - Så i praktiken kanske man får axla den rollen själv under en övergångsperiod i alla fall.
Hej! Som jag tidigare beskrivit så är jag numera god man till min pappa. Han har nu bott på ett demensboende i nästan 7 år. Det känns tryggt och bra att vara god man både då jag har skött hans försäljning av huset gentemot mina övriga släktingar. Bouppteckning när det kommer till dej får inte en god man göra oavsett om du är anhörig eller inte. Uppdraget som god man upphör i samma stund som den man är godman till avlider. Rekommenderar fortfarande att ta kontakt med överförmyndaren där du bor. Då blir allt i rätt ordning.

• Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
T Tina Roligheten skrev:
Rekommenderar fortfarande att ta kontakt med överförmyndaren där du bor. Då blir allt i rätt ordning.
Varför ska jag ta kontakt med överförmyndaren där jag bor bor? Det är inte jag som har problem med banken.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.