42 644 läst ·
311 svar
43k läst
311 svar
Pappa får nog aldrig flytta hem till sitt hus igen, hur/när sälja?
Kivra förmedlar en länk till din ordinarie bank.L lat skrev:
Din ordinatie bank genomför betalningen.
Kivra är ingen bank. Kivra är enbart "brevlåda" som erbjuder bra översikt av myndighetspost och räkningar från många företag, inte alla, med möjlighet att bevaka att ärenden är "behandlade".
Snabbt, tydligt och enkelt.
Betalningar går bra att utföra utan länken från Kivra.
Helt enligt förutsättningarna.Maria T skrev:
Kivra bedriver ingen bankverksamhet, Kivra är enbart brevlåda som visar att myndighetspost och räkningar är översända.
Räkningar måste vidarebfordras till din ordinarie bank, länk tillhandahålles i Kivra om man vill utnyttja den möjlighete. Det går lika bra att betala räkningen direkt i bankens system utan omvägen via länk i Kivra,
Ja, jag vet att Kivra bara är en förmedlare (i brist på bättre förklarande uttryck), men eftersom Kivra är en så stor aktör som de trots allt faktiskt är, så tar jag för troligt att merparten som litar på Kivra och testar att betala den vägen, inte förutsatt att det ska ta flera dagar extra.B Bernt Ö97 skrev:Helt enligt förutsättningarna.
Kivra bedriver ingen bankverksamhet, Kivra är enbart brevlåda som visar att myndighetspost och räkningar är översända.
Räkningar måste vidarebfordras till din ordinarie bank, länk tillhandahålles i Kivra om man vill utnyttja den möjlighete. Det går lika bra att betala räkningen direkt i bankens system utan omvägen via länk i Kivra,
Vad är det som tar flera dagar extra??? När jag lägger in en räkning via Kivra läggs den in i banken på exakt samma sätt som en manuellt tillagd räkning.Maria T skrev:
Men det kanske skiljer mellan olika banker. Det är ju inte Kivra som drar några pengar - De lägger bara in räkningen i banken via sin partner Tink och bankens API.
Hållet helt med att Kivra inte är tydliga i att informera om vilken tjänst de utför.Maria T skrev:
Personligen ser jag Kivra som ett bra alternativ till Postnord eller e-post för utskick av värdehandlingar.
Inget försvinner i "skräppost".
Inget försvinner annonymt i mail- flödet.
Ingen varannandagsutdelning + försenad utdelning.
Spårningsbart/dokumenterbart
Billo och Fortnox har liknande funktion, kanske inte lika bred kundbas.
Även "min myndighetspost" erbjuder liknande funktion från myndigheter.
Håller fullständigt med om att det är suveränt med Kivra ur många aspekter, dock inte betalningsfunktionen då det är en fördröjning.B Bernt Ö97 skrev:Hållet helt med att Kivra inte är tydliga i att informera om vilken tjänst de utför.
Personligen ser jag Kivra som ett bra alternativ till Postnord eller e-post för utskick av värdehandlingar.
Inget försvinner i "skräppost".
Inget försvinner annonymt i mail- flödet.
Ingen varannandagsutdelning + försenad utdelning.
Spårningsbart/dokumenterbart
Billo och Fortnox har liknande funktion, kanske inte lika bred kundbas.
Även "min myndighetspost" erbjuder liknande funktion från myndigheter.
Du och de (flera personer) som har olika upplevelse. När jag betalar räkningar den vägen brukar jag godkänna betalningen snart efter jag fått räkningen men schemalägga på förfallodag. Aldrig testat att godkänna/schemalägga dagen innan förfallodag.Maria T skrev:
Helt rätt.redarn skrev:
All betalningsinformation fins när "posten" anländer i "brevlådan". Oavsett Kivra, Billo eller Fortnox.
Jag har valt minmynidhetspost.se som brevlåda för myndighetspost. De flesta räkningar får jag som e-faktura direkt till den bank jag använder för att betala räkningar.B Bernt Ö97 skrev:
Kivra är överflödig för min del. Jag behöver inte ytterligare ett ställe att kolla post på.
Jag har valt Kivra som brevlåda för myndighetspost. minmynidhetspost.se överflödig för min del. Jag behöver inte ytterligare ett ställe att kolla post på...P pmd skrev:
OkP pmd skrev:
Givetvis ska man välja det som bäst passar personliga behov
Självklart väljer man de aktörer som erbjuder bäst lösning.Maria T skrev:
För mig personligen passar Kivra bra.
Tex
Myndighetspost
transportstyrelsen, skatteverket, pensionsmyndigheten, försäkringskassan mm.
Flertal företag (de flesta, inte alla)
Betalning med "länken" fungerar utmärkt med min bank, men jag använder sällan "kivra-länken" då bankens funktion är "rutinmässig" hos mig.
Att lägga betalning på förfallodatum med "kivra-länken" fungerar dock utmärkt.
Dessutom ingår påminelse om ohanterade fakturor. Bra om man är till åren och lite glömsk.