useless useless skrev:
Men då måste man väl betala räkningarna med sina egna pengar? Poängen med en fullmakt är att man kan betala med pengar från fullmaktsgivarens konto.
Nej, du agerar ombud i hans Kivra

O olofh skrev:
Och då kan man titta på räkningarna. För att betala dom måste man väl godkänna betalningen hos banken och då krävs fullmakt där.

• Gilla
Bernt Ö97 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
P pmd skrev:
2 kap. avtalslagen reglerar fullmakter, och om man bryter mot den lagen blir det nog ett civilrättsligt ärende.
Om en domstol har beslutat att en framtidsfullmakt ska gälla har nog fullmaktshavaren ganska bra på fötterna vid en stämning.
Jag är lite fundersam här. (Jag tror nog att om man har någonslags utslag från tingsrätten kan man få banken att ändra sig men är inte säker. T ex lantmäteriet totalvägrar (?) ju att godkänna framtidsfullmakt. Har inte sett någon dom i frågan.)
Men om banken ändå vägrar? Vad kan fullmaktshavaren göra? Få tingsrätten att bötfälla? Det jag närmast undrar är om lagen innehåller något tvångsmedel - annat än om man stämmer banken i ett civilmål?
Nu kanske jag är onödigt pessimistisk, åtminståne en del banker har ju egna formulär för framtidsfullmakt. Vilket borde visa att de kan godkänna det.

• Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
O olofh skrev:
Funkar det att ett ombud kan betala den andra personens räkningar?

Lite OT, men min sambo testade att betala vissa av sina räkningar via Kivra, men tyckte funktionen var så dålig att hon gick tillbaka till banken. Bland annat fick hon ingen notis när betalningen misslyckades pga för lite pengar på kontot, samt att Kivra tjatade om räkningar som redan var betalda via andra kanaler.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
P
Lägg tiden på att ta med pappan till banken och fixa en ny bankdosa och nytt bankid på en lämplig mobil så man kan få fart på bank id och kunna lösa många problem

eller så inser bankmannen att pappan inte är tillräckligt klar i knoppen och tillåter den andra vägen..

Man säger att pappa har sämre och bättre dagar och man hjälper honom betala och tar emot kod och allt på banken och ser till att pappa håller med på ledande frågor att visst ska vi ha en ny bankdosa och ny kod farsan..

Sen betalar man allt med farsan brevid sig men hjälper knappa på datorn och håller såklart reda på koder och allt och om nån frågar så betalas allt med pappan närvarande men i praktiken så läggs allt som går in i förväg så det bara funkar via autogiro osv

man sköter det åt pappan enligt hans vilja och kör så utan att berätta fel delar för banken osv

Så här gör dom flesta som har äldre personer som inte riktigt har förmågan att sköta sånt.. och det är ju inte helt enkelt för många äldre ens som är klar i knoppen att sköta allt via internetbanken. många behöver hjälp. jag har äldre släktingar jag brukar hjälpa där kvinnan till och med jobbade på bank men hon klarar inte att betala sina räkningar men är klar i knoppen men tekniken har sprungit ifrån henne..

Att käfta med banken eller ska klämma åt dom för dom gör "fel" är ju bara tidsödande och meningslöst

lägg energi på att få det att funka istället..

Bankerna är hopplöst osmidiga när det gäller sina regler som ofta bara ställer till allt och skapar mer problem än det löser och med folk som är i gränslandet för att vara tillräkenliga i huvet så är det besvärligt då det finns "glapp" i systemen.. så länge det inte är omöjligt att det man säger är sant så är det omöjligt att bevisa att man i själva verket betalar pappas räkningar fast man inte alls är i samma rum..

P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag är lite fundersam här. (Jag tror nog att om man har någonslags utslag från tingsrätten kan man få banken att ändra sig men är inte säker. T ex lantmäteriet totalvägrar (?) ju att godkänna framtidsfullmakt. Har inte sett någon dom i frågan.)
För att få lite kraft bakom ett krav om att en organisation ska acceptera en framtidsfullmakt behöver man kanske få fullmakten aktiverad av en domstol.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Men om banken ändå vägrar? Vad kan fullmaktshavaren göra? Få tingsrätten att bötfälla? Det jag närmast undrar är om lagen innehåller något tvångsmedel - annat än om man stämmer banken i ett civilmål?
Det blir ett civilmål, tror jag. Dvs man måste stämma den trilskande organisationen. Jag tror dock att man har ett riktigt bra utgångsläge om fullmakten är aktiverad av en domstol. I ett sånt fall kan ju ingen hävda att fullmakten inte uppfyller lagens krav på en framtidsfullmakt.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nu kanske jag är onödigt pessimistisk, åtminståne en del banker har ju egna formulär för framtidsfullmakt. Vilket borde visa att de kan godkänna det.
Det kan vara en bra idé att använda en mall från en bank, men det kan bli lite bökigt om fullmaktsgivare är kund i flera banker. Att skriva flera framtidsfullmakter är dock knappast något som går att hindra.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan verkligen tingsrätten tvinga en bank att godkänna (användning av) en framtidsfullmakt?
Vad är lagstödet för det?
Eftersom framtidsfullmakten kräver viss formalia i utformning.
Banken har underkänt nuvarande framtidsfullmakt (formalia?). Det är inte sanolikt att tingsrätten ändrar kravet på formalia.
Vi vet inte vad felet består av.
Att tingsrätten ska underkänna bankens formaliakrav är enbart spekulation.
TS har meddelat att problemet är löst.
För oss tråddeltagare är detta ett viktigt ämne. Sannolkheten att vi alla hamnar i detta läge är stor.
Bra bankkontakt som reder ut dessa frågor i tid är viktigt. Vi borde alla tänka igenom hur det ser ut i vår närmaste familjekrets.

Ni som fått för er att banken inte accepterar framtidsfullmakten: det är inte sant.

TS har uttryckligen skrivit att banken accepterar fullmakten, men kräver att få se den varje gång den ska användas, vilket skapar ett omak.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Kivra är ingen bank.
Kivra tillhandahåller länk för betalning genom kontoinehavarens ordinarie bankkonto.
Bankens regler gäller.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Z ZipLock skrev:
Funkar det att ett ombud kan betala den andra personens räkningar?

Lite OT, men min sambo testade att betala vissa av sina räkningar via Kivra, men tyckte funktionen var så dålig att hon gick tillbaka till banken. Bland annat fick hon ingen notis när betalningen misslyckades pga för lite pengar på kontot, samt att Kivra tjatade om räkningar som redan var betalda via andra kanaler.
Instämmer, det är riktigt dåligt att försöka betala räkningar i Kivra. Har prövat några gånger, och jag har aldrig för lite saldo på kontot för att kunna betala men det tar tre dagar för dem att gå igenom mot noll dagar (om före kl 09 i min bank) eller en dag, vilket kan göra betydlig skillnad.

Maria T Maria T skrev:
Instämmer, det är riktigt dåligt att försöka betala räkningar i Kivra. Har prövat några gånger, och jag har aldrig för lite saldo på kontot för att kunna betala men det tar tre dagar för dem att gå igenom mot noll dagar (om före kl 09 i min bank) eller en dag, vilket kan göra betydlig skillnad.
Jag brukar få några räkningar i Kivra. När jag "betalar" räkningen läggs den in i banken och jag får godkänna den hos banken med BankID. Det är exakt samma sak som om jag lagt in betalningen manuellt i internetbanken förutom att jag slipper knappa in alla siffror.
Så det tar exakt lika lång tid att betala en räkning via Kivra som om jag knappar in den manuellt på banken.

• Gilla
LG1
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Jag brukar få några räkningar i Kivra. När jag "betalar" räkningen läggs den in i banken och jag får godkänna den hos banken med BankID. Det är exakt samma sak som om jag lagt in betalningen manuellt i internetbanken förutom att jag slipper knappa in alla siffror.
Så det tar exakt lika lång tid att betala en räkning via Kivra som om jag knappar in den manuellt på banken.
Räkningar på abonnemang (telefon, internet, streaming, vatten, el, mm) kan med fördel flyttas till e-faktura. Då behöver du inte knappa in någonting alls.

P pmd skrev:
Räkningar på abonnemang (telefon, internet, streaming, vatten, el, mm) kan med fördel flyttas till e-faktura. Då behöver du inte knappa in någonting alls.
Ja, jag har inget problem med det. Mitt svar handlade om huruvida det tar längre tid att betala en räkning som läggs in i banken och godkäns via Kivra jämfört med att lägga in och godkänna den "manuellt" direkt i internetbanken.
Det är exakt samma sak som händer under huven och räkningen betalas exakt samtidigt.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, jag har inget problem med det. Mitt svar handlade om huruvida det tar längre tid att betala en räkning som läggs in i banken och godkäns via Kivra jämfört med att lägga in och godkänna den "manuellt" direkt i internetbanken.
Det är exakt samma sak som händer under huven och räkningen betalas exakt samtidigt.
Kivra är imgen bank/bwtalningsförmedling.
Kivra är enbart "brevlåda" där man får myndighetspost och de flesta räkningarna samlade, lätt överblickbart.

B Bernt Ö97 skrev:
Kivra är imgen bank/bwtalningsförmedling.
Kivra är enbart "brevlåda" där man får myndighetspost och de flesta räkningarna samlade, lätt överblickbart.
Nog är väl Kivra en "betalningsförmedlare"?
Man kan ju ansluta bankkontot dit och betala "med ett klick".
En anledning till att jag inte har Kivra, även om det är valbart.

https://kivra.se/sv/privat/sa-funkar-det/digitala-fakturor-rakningar

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.