G G.L. skrev:
Elektricitet är tyvärr ett område som alltför många ger sig på med noll kunskap och med avsikten att "bara det lyser är det okej". När denne "måste" anlita kunnig hjälp så måste denna mardrömsinstallation åtgärdas för betydligt större pengar än om det hade gjorts rätt från början.
Nog för att man ser en del skit ibland, men det mesta som även hempulare har gjort ser rätt bra ut. Värre med exempelvis min far som var elektriker, när han gjorde saker hemma så gjorde han inte som på jobbet. Jag tog över att göra sakerna hemma redan i mitten av tonåren så att det skulle bli ordentligt gjort...
...men han kanske ville slippa att jobba hemma också...

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
En kunnig person kan ta genvägar utan att det blir farligt så länge ingen annan än den själv ska använda genvägarna.

D datja skrev:
Jag ser i samma bild orange som brun. Men det är mindre viktigt. Påminner lite om klänningen där folk ser olika färger i samma bild.
Jag tycker också att den absolut är brun, har ingenting med den där klänningen att göra. Tidigare användes brun som tändtråd numera antingen vit eller svart. Dom andra färgerna (t.ex orange) används om man fler än två tändtrådar. Dock är det inte fel att använda orange men det är inte vanligt.

D
H have skrev:
Jag tycker också att den absolut är brun, har ingenting med den där klänningen att göra. Tidigare användes brun som tändtråd numera antingen vit eller svart. Dom andra färgerna (t.ex orange) används om man fler än två tändtrådar. Dock är det inte fel att använda orange men det är inte vanligt.
En klänning som uppfattas som blå och brun, beroende på ljus och perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här klänningen är blå och brun tycker jag

D datja skrev:
[bild]
Färgseendet hos människor är väldigt olika, även om vi inte räknar in de som är färgblinda. Orsaken är att generna har olika röda frekvenser, gröna frekvenser och blå frekvenser inkodade. Detta är typvärdena som vi ser:
- Blått/Violett 714 THz
- Grönt 560 THz
- Rött 565 THz

Men om man exempelvis känner av en högre röd frekvens, då påverkas hur färgerna uppfattas. Men det är alltså tre olika frekvenser som vi typiskt kan uppfatta. Färger som ligger mellan dessa ger interferenser som gör att man kan läsa in hur mycket av alla tre färgerna som man ser. Lägg dessutom till att ögat uppfattar de tre färgerna som olika starka hos olika personer. Och slutligen så försöker hjärnan kompensera för felaktigeter i seendet.

Allt detta gör att det en person uppfattar som orange uppfattas som brun av en annan och kanske till och med rött av en tredje person. Man kan inte säga att någon av dem har fel.

Jag vet till och med en elektriker som är färgblind...
...vilket gör att han till och från använder fel färg...

Edit: här är en bra sida för att förstå det bättre, Wikipedia...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tapp_(biologi)

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D datja skrev:
[bild]
Nja..den är snarare blåaktig och brunaktig...alltså lite pastellfärgad

D
H have skrev:
Nja..den är snarare blåaktig och brunaktig...alltså lite pastellfärgad
Det intressanta är att en signifikant minoritet ser den som vitt och guld.

P
Vit med en svag blåaktig ton, och guldfärgade ränder, för mig.
Men guld är en svår färg. "Guldfärgen" på klänningen ser inte ut som guldtackor.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.