9 593 läst ·
82 svar
10k läst
82 svar
Ojordat eller jordat? Koppla upp en lampa
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Ser det inte fackmannamässigt ut finns det alltid anledning att vara skeptisk mot jordningen, inget konstigt med det.Alfredo skrev:
Framförallt ska man inte uttrycka sig med ett glasklart "ja" när någon frågar om uttaget är jordat och man endast har en bild på en hempulad installation av utgå ifrån.
Känns som diskussionen har ballat ur nu, jag vidhåller att man inte kan svara på om TS uttag är jordat bara utifrån denna bild, det är liksom slut på samtalsunderlag där egentligen.
Vet du inte skillnaden på ett jordat och ett ojordat uttag, skall du överhuvudtaget inte röra någonting som har med el att göra..!E EG098 skrev:Vad exakt innebär skyddsjordat? Förra ägarna har gjort lite konstiga saker med el-uttagen i taket så att det skulle vara fatalt felkopplt skulle inte förvåna mig.
Jag skulle tro alla vägguttag är jordade, men det vet jag inte heller riktigt hur jag ser. Vet dock att det dragits viss ny el och själva uttagen har bytts ut så gissar på att det då måste vara jordat.
Ring en elektriker..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det har ju TS redan skrivit att hen funderar på att göra, så det är lite att slå in öppna dörrar.T Thomas S Eiselberg skrev:
Jag tror att TS nu faktiskt klarar att se skillnad på ett ojordat och ett jordat uttag och jag är övertygad om att TS kan ansluta en kontakt till sin lampa och ansluta den kontakten till uttaget, eventuellt med lite hjälp härifrån. Om man vill verifiera att jord verkligen är anslutet också så är det inte heller omöjligt att få hjälp med genom att fråga.
Så länge man frågar och tar till sig svaren är det bra. När man börjar chansa och koppla det är så det blir illa.
Redigerat:
Det låter oroande om man lämnat det så om det inte är avsett för fast installerad lampa. I ett nybygge bör det dessutom finnas infällda takdosor.A alfista skrev:
För FK med jordad lamppropp som TS bild är inte formellt Ok, eftersom det saknas en skyddsbarriär. Och det har betydelse, både om isolationen blir skadad, t.ex. genom omild behandling eller om det dras i sladdarna, exempelvis för att man tappar armaturen innan man hunnit koppla ur elen. Så slang löser bara delar av problemet.
Utanpåliggande uttag löser både isolation (eftersom den skapar ett installationsutrymme) och eliminerar behovet av dragavlastning.
Hur kan du tolka mitt svar på det sättet? Jag går inte igod för vad andra anser här. Jag svarade på inlägget om att orange FK/FQ = då måste den komma från elgrossist, vilket inte stämmer överhuvudtaget.pacman42 skrev:
Det har väl suttit en lampa där tidigare som lyst frågan var bara om det är jordat eller ojordat. Jag är tveksam att TS vet hur det skall mätas och förväntade mätresultat när hen inte ser skillnaden på jordad och ojordad stickproppG G.L. skrev:
Elektricitet är tyvärr ett område som alltför många ger sig på med noll kunskap och med avsikten att "bara det lyser är det okej". När denne "måste" anlita kunnig hjälp så måste denna mardrömsinstallation åtgärdas för betydligt större pengar än om det hade gjorts rätt från början.