Hej!
Jag är så fruktansvärt dålig på sånt här, ska koppla upp en lampa och ingen aning om det är jordat eller ojordat uttag, någon som kan hjälpa?
Jag är så fruktansvärt dålig på sånt här, ska koppla upp en lampa och ingen aning om det är jordat eller ojordat uttag, någon som kan hjälpa?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Du bör låta någon erfaren person ta reda på ifall detta är ett skyddsjordat uttag eller ett fatalt felkopplat uttag.
Är dina vägguttag i rummet skyddsjordade eller ojordade?
Är dina vägguttag i rummet skyddsjordade eller ojordade?
Skulle behövas lite extra skydd på ledarnaE EG098 skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/nemiq-pvc-slang-10mm-vit-lopmeter
Vad exakt innebär skyddsjordat? Förra ägarna har gjort lite konstiga saker med el-uttagen i taket så att det skulle vara fatalt felkopplt skulle inte förvåna mig.Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle tro alla vägguttag är jordade, men det vet jag inte heller riktigt hur jag ser. Vet dock att det dragits viss ny el och själva uttagen har bytts ut så gissar på att det då måste vara jordat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Ett skyddsjordat vägguttag har jordbleck som du ser på uttaget till vänster. Uttaget till höger är ojordat.
Av din bild att döma så är det ett gammalt rum. Det är inte otroligt att det har ojordade vägguttag. Då ska också lamputtaget vara ojordat.
Eftersom fel färg används för ditt lamputtag i taket, och eftersom det uppenbarligen inte är bytt av en yrkesperson så är det befogat att höja en varningsflagga. Låt någon titta på detta.
Det enda du kan göra är att plugga i en lampa som har denna stickpropp, men rör inte jordstiftet som sticker ut i uttaget!
Av din bild att döma så är det ett gammalt rum. Det är inte otroligt att det har ojordade vägguttag. Då ska också lamputtaget vara ojordat.
Eftersom fel färg används för ditt lamputtag i taket, och eftersom det uppenbarligen inte är bytt av en yrkesperson så är det befogat att höja en varningsflagga. Låt någon titta på detta.
Det enda du kan göra är att plugga i en lampa som har denna stickpropp, men rör inte jordstiftet som sticker ut i uttaget!
Tack så mycket för förklaringen, då är det jordat i väggarna.Bo.Siltberg skrev:
Ett skyddsjordat vägguttag har jordbleck som du ser på uttaget till vänster. Uttaget till höger är ojordat.
[bild][bild]
[bild]
Rummet är gammalt, huset är från 50-talet och vet inte riktigt när/om elen har bytts ut
Det kanske blir att ta in en elektriker helt enkelt för att vara på den säkra sidan
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
På uttaget vi ser på bilden så är det utstickande stiftet jord. Om det är rätt kopplat. Om det är felkopplat så kan det ligga spänning på det stiftet, i så fall akut livsfarligt. Jag tycker mig se att en av trådarna är gröngul (båda färgerna, randig). Det är en färg som SKALL vara skyddsjord.
Så indikationerna är att uttaget är skyddsjordat, och normalt litar man på att ett jordat uttag faktiskt är jordat. Men har du anledning att misstänka att något är fel så bör du ta dit någon som kan gå igenom anläggningen.
Vägguttagen om de är jordade så har de jordbleck på sidorna i uttagsbrunnen. Om du har blecken, så får vi hoppas att de är inkopplade, rätt.
Ojordade uttag användes fram till början av 90 talet i vanliga rum, där inget annat var jordat (man såg mellan fingrarna att dte oftas fanns värmeelement i rummet, som var jordade via rörledningarna). Numera får man inte installera ojordade uttag. Utom som utbyte av äldre ojordade.
Skyddsjorden är en säkerhetsfunktion. OM det blir fel på en apparat så att höljet blir strömförande, så är det jordade höljet kopplat till jord via skyddsjorden. Strömmen leds då bort, och strömmen blir (oftast) så stor att säkringen i elcentralen löser ut och bryter. Äldre ojordade lampor/apparater har en kontakt som inte passar i ett jordat uttag, en sådan apparat får inte kopplas in i ett rum med jordade uttag.
Numera är det flesta lampor och andra apparater dubbelsisolerade. Det betyder att isoleringen är så bra att man anser att höljet inte kan bli strömförande, de har då en kontakt (ex. den platta europluggen) som passar i jordade uttag trots att apparaten inte är jordad.
Så indikationerna är att uttaget är skyddsjordat, och normalt litar man på att ett jordat uttag faktiskt är jordat. Men har du anledning att misstänka att något är fel så bör du ta dit någon som kan gå igenom anläggningen.
Vägguttagen om de är jordade så har de jordbleck på sidorna i uttagsbrunnen. Om du har blecken, så får vi hoppas att de är inkopplade, rätt.
Ojordade uttag användes fram till början av 90 talet i vanliga rum, där inget annat var jordat (man såg mellan fingrarna att dte oftas fanns värmeelement i rummet, som var jordade via rörledningarna). Numera får man inte installera ojordade uttag. Utom som utbyte av äldre ojordade.
Skyddsjorden är en säkerhetsfunktion. OM det blir fel på en apparat så att höljet blir strömförande, så är det jordade höljet kopplat till jord via skyddsjorden. Strömmen leds då bort, och strömmen blir (oftast) så stor att säkringen i elcentralen löser ut och bryter. Äldre ojordade lampor/apparater har en kontakt som inte passar i ett jordat uttag, en sådan apparat får inte kopplas in i ett rum med jordade uttag.
Numera är det flesta lampor och andra apparater dubbelsisolerade. Det betyder att isoleringen är så bra att man anser att höljet inte kan bli strömförande, de har då en kontakt (ex. den platta europluggen) som passar i jordade uttag trots att apparaten inte är jordad.
Bo, nu undrar jag lite. Hur kan gul/grön, blå och orange (sannolikt tändtråd) så uppenbart vara fel färg? Sen håller jag med om att installationen antagligen inte är gjord av en elektriker och man borde mäta sig fram till att det är korrekt kopplat.Bo.Siltberg skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag tyckte också att det såg fel ut först, men när jag tittade nogrannare så tror jag att en av trådarna är gröngul. Så färgerna ser normalt ut (om jag ser rätt).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Det kanske är mitt färgseende, men jag ser ingen grön/gul där i taket.D Dublin skrev: