9 594 läst ·
82 svar
10k läst
82 svar
Ojordat eller jordat? Koppla upp en lampa
>99% av alla agerar som om det är korrekt kopplat när de flyttar in. Om då någon frågar om ett uttag är jordat så antar man naturligtvis att personen frågar om huruvida det är ett uttag med jordpinne och inte huruvida det är korrekt kopplat.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Fast >99% av alla som flyttar in frågar inte heller på Byggahus, så redan där urskiljer sig TS.pacman42 skrev:
Man kan gissa att Innan lamputtaget byttes till jordat var det två enkelisolerade som stack ut från taket, vilket jag upplever var vad man gjorde på 50-talet. Och med den då tillåtna skyddsmetoden isolerad miljö, för att uppnå två skyddsnivåer, var enkelisolerade kablar inte ett säkerhetsproblem (utöver att hela denna gamla skyddsmetod är tveksam).
Sedan så har uppenbarligen ledningarna bytts sedan dess, varken gröngul eller blå nolla var påtänkt på 50-talet, men man verkar här behållit samma sorts dragning och bara lagt till jord.
Jag är hyfsat säker på att man inte formellt kan betrakta detta som en utökning av en gammal installation (utöver det uppenbara att man nu saknar en fungerande andra skyddsnivå vilket gör att det faktiskt är potentiellt farligt även om jag kanske inte skulle ligga sömnlös över det hela eftersom man sällan pillar i taket).
Så i det jordade fallet får de enkelisolerade ledarna inte gå så utanför ett installationsutrymme, dvs. antingen sätter man en fast installerad lampa som täcker dem, eller så monterar man ett utanpåliggande lamputtag (med krok) istället. Slang över ledarna blir säkrare men det kan inte betraktas som formellt korrekt, dragavlastning saknas ju.
Det är osannolikt att allt är gjort av elektriker, men ledningsfärgerna ser högst rimliga ut så det kan mycket väl hända att det bara är att byta till ett utanpåliggande uttag (men en kontroll av ledningsdragningen borde göras eftersom det av utförandet framgår att den som skruvade dit lampkontakten inte hade all nödvändig kunskap).
Om man ska vara positiv så i allra bästa fall så har en elektriker gjort dragningen och installerat en fast armatur, och det enda felet är att någon sedan har tagit ner den fasta armaturen och satt dit en kontakt istället. (Den existerande kroken antyder dock att det inte är riktigt så det gått till.)
Den uppenbara lösningen är att ta dit elektriker som kontrollerar elanläggningen och installerar utanpåliggande lamputtag som detta: https://www.elko.se/produkter/18-st...g-fastkrok-for-laster-upp-till-15-kg-fjallvit.
Eller så antar man att den elektriska kopplingen är korrekt, kopplar in en dubbelisolerad lampa i det och låtsas som det regnar, fungerar sannolikt det med, åtminstone så länge man håller fingrarna borta från anslutningen när lampan är påslagen.
Sedan så har uppenbarligen ledningarna bytts sedan dess, varken gröngul eller blå nolla var påtänkt på 50-talet, men man verkar här behållit samma sorts dragning och bara lagt till jord.
Jag är hyfsat säker på att man inte formellt kan betrakta detta som en utökning av en gammal installation (utöver det uppenbara att man nu saknar en fungerande andra skyddsnivå vilket gör att det faktiskt är potentiellt farligt även om jag kanske inte skulle ligga sömnlös över det hela eftersom man sällan pillar i taket).
Så i det jordade fallet får de enkelisolerade ledarna inte gå så utanför ett installationsutrymme, dvs. antingen sätter man en fast installerad lampa som täcker dem, eller så monterar man ett utanpåliggande lamputtag (med krok) istället. Slang över ledarna blir säkrare men det kan inte betraktas som formellt korrekt, dragavlastning saknas ju.
Det är osannolikt att allt är gjort av elektriker, men ledningsfärgerna ser högst rimliga ut så det kan mycket väl hända att det bara är att byta till ett utanpåliggande uttag (men en kontroll av ledningsdragningen borde göras eftersom det av utförandet framgår att den som skruvade dit lampkontakten inte hade all nödvändig kunskap).
Om man ska vara positiv så i allra bästa fall så har en elektriker gjort dragningen och installerat en fast armatur, och det enda felet är att någon sedan har tagit ner den fasta armaturen och satt dit en kontakt istället. (Den existerande kroken antyder dock att det inte är riktigt så det gått till.)
Den uppenbara lösningen är att ta dit elektriker som kontrollerar elanläggningen och installerar utanpåliggande lamputtag som detta: https://www.elko.se/produkter/18-st...g-fastkrok-for-laster-upp-till-15-kg-fjallvit.
Eller så antar man att den elektriska kopplingen är korrekt, kopplar in en dubbelisolerad lampa i det och låtsas som det regnar, fungerar sannolikt det med, åtminstone så länge man håller fingrarna borta från anslutningen när lampan är påslagen.
Tändtråden är i detta fallet orange, nollan blå och gul-grön jord. Om allt är kopplat enligt skolboken och inte felaktigt. Jag ser inte att detta skulle vara gjort av något annat än en elektriker utifrån färgerna. Snarare tvärtom, orange är en färg som antyder att materialet kommer från en elgrossist och inte från Biltema, Byggmax eller Jula.D dan_norstedt skrev:Man kan gissa att Innan lamputtaget byttes till jordat var det två enkelisolerade som stack ut från taket, vilket jag upplever var vad man gjorde på 50-talet. Och med den då tillåtna skyddsmetoden isolerad miljö, för att uppnå två skyddsnivåer, var enkelisolerade kablar inte ett säkerhetsproblem (utöver att hela denna gamla skyddsmetod är tveksam).
Den uppenbara lösningen är att ta dit elektriker som kontrollerar elanläggningen och installerar utanpåliggande lamputtag som detta: [länk].
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är korrekt, så skrev TS. Men om vi vet att tidigare ägare gjort konstiga saker med elen (i taket) varför förutsätter vi att denne inte gjort konstiga saker med elen på andra ställen?pacman42 skrev:
Normalt förutsätter man att ett jordat uttag har jorden inkopplad, men om vi vet att någon gjort konstigheter på vissa ställen i anläggningen står jag fast vid att jag tycker det är ett bra råd att be någon kunnig att se över det.