9 594 läst ·
82 svar
10k läst
82 svar
Ojordat eller jordat? Koppla upp en lampa
Jord i väggarna och gulgrön till jordat uttag i taket. Jag skulle nog vilja påstå att allt är bra, om du inte har goda skäl att misstänka något annat.
Sedan bör man ha slang på ledarna i taket, men så snart det sitter en "kopp" på plats är det OK.
Sedan bör man ha slang på ledarna i taket, men så snart det sitter en "kopp" på plats är det OK.
Eftersom du redan konstaterat att förra ägarna "gjort lite konstiga saker med el-uttagen" skulle jag inte lita rakt av på att ett uttag som ser jordat ut är det.
Det är ju inga problem att fysiskt skruva dit ett uttag med skyddsjord utan att koppla in jorden, av anledning av mindre kunnig eller för att jorden inte finns framdragen.
Jag sällar mig därför till de som tycker du borde ta dit någon som kan så denne verkligen kan kontrollera vad som är gjort och ev. göra om det som är felaktigt.
Det är ju inga problem att fysiskt skruva dit ett uttag med skyddsjord utan att koppla in jorden, av anledning av mindre kunnig eller för att jorden inte finns framdragen.
Jag sällar mig därför till de som tycker du borde ta dit någon som kan så denne verkligen kan kontrollera vad som är gjort och ev. göra om det som är felaktigt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Det där är egentligen fel väg att gå.J J-banan skrev:
Den enda rätta vägen är att sätta dit ett utanpåliggande (lamp)uttag, numera DCL-uttag.
Anledningen till utanpåliggande (lamp) uttag är att FK-trådarna inte är dragavlastade samt att det är installationstråd och ingen flexibel kabel som får ha skarvuttag.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Å andra sidan så ser det ut så på fler än ett ställe här i landet och det leder sällan (aldrig?) till problem.Demmpa skrev:
Det blir ju helt plötsligt mycket mera tillåtet utan uttaget om man bara ansluter FK:n direkt i armaturen, och då har man ju egentligen inte ändrat något som påverkar elsäkerheten överhuvudtaget. Det är bara att man skruvat på uttaget istf. direkt i armaturen.
Så jag måste erkänna att jag har det så själv på en del ställen i huset och jag sover helt lugnt trots det. Jag skulle inte ens orkat med att dra på slangen. Men den som vill kan ju dra på slangen.
Det finns en dragavlastning, det sitter en krok i taket...Demmpa skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Uttaget är inte jordat förrän det är anslutet till jord, utan jordanslutning är det bara ett vägguttag med jordstift, som man kallar för jordade uttag om man ser på det "löst".pacman42 skrev:
Men att säga att det är jordat när det är installerat, utan att veta, är att gissa, och det är farligt
Så du började med att mäta upp alla uttag senast du flyttade?S SueCia skrev:
Armaturen ska hänga i kroken inte i ledarnaDemmpa skrev:
Ahlsell kallar detta för jordad. Är det fel? 🤔😮 Byter det namn när det skruvas upp?S SueCia skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men visst, jag och antagligen de flesta andra fattar vad du menar men att kalla det gissa tycker jag är att ta i. I så fall kan man knappt svara på någon fråga här utan att besöka TS med multimetern i näven.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Normalt kan man lita på att ett skyddsjordat uttag är korrekt anslutet till skyddsjord. Bara du kan bedöma ifall det finns skäl att misstänka några oegentligheter. Av det vi ser vidhåller jag att det inte är en (erfaren) yrkesperson som monterat detta lamputtag. Vad det betyder är svårt att säga, dvs hur hög risken är att det är felkopplat. Man kan inte förorda att man alltid behöver kontrollera ett uttag som man vill använda, utan det behöver finnas en misstanke om fel.E EG098 skrev:
Som jag nämnde ovan, du kan plugga in en dubbelisolerad armatur där och prova. Ska du plugga in en skyddsjordad armatur skulle jag, utifrån det jag ser, kontrollera skyddsjordningen. Jag skulle också klippa ned och isolera trådarna i taket.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Jag har ju redan skrivit exakt som det står på sidan, uttaget kallas jordat när det är löst.Alfredo skrev:
Men när någon postar en bild på ett löst uttag med synlig FQ med den specifika frågan " är detta uttag jordat? " så är det gissningslek att säga ja utan att "besöka TS med multimetern i näven", man kan givetvis förklara för TS hur han ska göra för att mäta det, men det är svårt och ska till en del för att lyckas med det som amatör