tveksamt tveksamt skrev:
Det är korrekt, så skrev TS. Men om vi vet att tidigare ägare gjort konstiga saker med elen (i taket) varför förutsätter vi att denne inte gjort konstiga saker med elen på andra ställen?

Normalt förutsätter man att ett jordat uttag har jorden inkopplad, men om vi vet att någon gjort konstigheter på vissa ställen i anläggningen står jag fast vid att jag tycker det är ett bra råd att be någon kunnig att se över det.
Det beror ju på vad som menas med konstigheter. Man får nog reda ut det först

pacman42 pacman42 skrev:
Det beror ju på vad som menas med konstigheter. Man får nog reda ut det först
Det kan man ju resonera kring, absolut. Men det ändrar inte i sak, är man orolig över funktionen på elanläggningen är det ett gott råd att låta någon kunnig se över den. Håller du inte med om den saken?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det kan man ju resonera kring, absolut. Men det ändrar inte i sak, är man orolig över funktionen på elanläggningen är det ett gott råd att låta någon kunnig se över den. Håller du inte med om den saken?
Jo, men då får man ha fog för sin oro.

Om jag skulle kalla in en elektriker varje gång min fru är orolig över elen så skulle jag vara fattig...

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Nu är inte Clas Ohlson en elgrossist men det finns orange fk från t.ex. Draka att köpa på rexel
Nä precis vad jag menar. Han påstod ju att när det är orange FQ då kunde man anta att det är från elgrossist och inte från jula osv. Då motbevisade jag hans påstående genom att ta fram att clas har orange FQ.

Hans påstående grundade väl sig i antagandet att
orange FQ + elgrossist = gjort av elinstallationsföretag.
Vilket inte stämmer eftersom man kan köpa från Clas ohlson som alla har tillgång till.

pacman42 pacman42 skrev:
orange är en färg som antyder att materialet kommer från en elgrossist och inte från Biltema, Byggmax eller Jula.
Vid närmare analys: Eftersom uttaget kommer från Claes Ohlson är de väl sannolikt att tändkabeln också kommer därifrån (dom har ju orange sådan) 😮

K karkka skrev:
Nä precis vad jag menar. Han påstod ju att när det är orange FQ då kunde man anta att det är från elgrossist och inte från jula osv. Då motbevisade jag hans påstående genom att ta fram att clas har orange FQ.

Vilket inte stämmer eftersom man kan köpa från Clas ohlson som alla har tillgång till.
Okej. Så vi skall anta att alla anläggningar är felkopplade alltså? Det är ju i praktiken vad folk här säger ..

S
pacman42 pacman42 skrev:
Okej. Så vi skall anta att alla anläggningar är felkopplade alltså? Det är ju i praktiken vad folk här säger ..
När installationen ser ut som på TS bild så ja, då finns det fog för att misstänka det. Det handlar om sammanhanget.

K karkka skrev:

Ja såklart, jag kopplade lite fel

W Willmanh skrev:
Verkar vara kabel tillverkad av Amokabel som Classe säljer. Det är en bra kabeltillverkare från Sverige. Använder deras kablar lite då och då på jobbet. Den brukar vara något billigare än Nexans och Draka i inköp
Vilken kabel? Det är 3 ledare i bild

pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men då får man ha fog för sin oro.

Om jag skulle kalla in en elektriker varje gång min fru är orolig över elen så skulle jag vara fattig...
Och att någon fulkopplat (eller vad nu konstigheter betyder i TS lägenhet) med elanläggningen är inte att ha fog för att det kan vara fulkopplat?
Skit samma, jag tycker fortfarande att det är ett bra råd att kontakta någon kunnig om man är osäker på sin elanläggning och vill bli säkrare på dess funktion och status, du får tycka annat om du vill.

Jag sa inte elektriker, jag sa någon kunnig. Din fru kanske har någon i sin absoluta närhet som kan lite om el och kan lugna hennes oro? 🤔🙃

S SueCia skrev:
När installationen ser ut som på TS bild så ja, då finns det fog för att misstänka det. Det handlar om sammanhanget.
Vad anser du är ovanligt eller oroande med TS bild? Tycker den är helt representativ för en äldre anläggning i en bostad.

• Gilla
  • Älska
Müssli och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad anser du är ovanligt eller oroande med TS bild? Tycker den är helt representativ för en äldre anläggning i en bostad.
Precis, så där har det sett ut i alla bostäder jag har haft.

Edit: Och nej, det är inte jag som försatt anläggningarna i detta skick.

• Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, så där har det sett ut i alla bostäder jag har haft.

Edit: Och nej, det är inte jag som försatt anläggningarna i detta skick.
Visst skulle det vara bättre med en utp. Lamputtag om man gör en riskbedömning att man skall hänga av en tung armatur och tappar den innan man lossar stickpropp och ev. dras ledare ur uttag och koppar blottas eller isolering skadas

Alfredo Alfredo skrev:
Tycker den är helt representativ för en äldre anläggning i en bostad.
Behöver inte vara så gamla heller, Ser rörutlopp med FK i taket på hus byggda på den här sidan millenieskiftet och där elinstallationen gjorts av erkända företag. Förstår inte upprördheten hos vissa här.

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Visst skulle det vara bättre med en utp. Lamputtag om man gör en riskbedömning att man skall hänga av en tung armatur och tappar den innan man lossar stickpropp och ev. dras ledare ur uttag och koppar blottas eller isolering skadas
Det är klart att allt kan göras bättre, men hur bra skall det vara för att man skall vara nöjd?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.