Mikael_L
P Pallewea skrev:
Det låter sig inte göras utan att riskera att begå hemfridsbrott. Det är väldigt igenvuxit och växtligheten dvs häck och buskar har omfamnat bräder, plåt, byggskivor, en cykel etc. Om jag generaliserar lite så kan man gå från grind till ytterdörr och en liten plätt härintill. För att visa det riktiga stöket måste man ta sig in på tomten.
Det som omgivning kan störa sig på måste väl för böfvelen vara det som syns utanför tomten?
Eller är ett det ful våtrumsmatta i badrummet som är ditt problem?
 
  • Gilla
  • Haha
Hep och 3 till
  • Laddar…
Karlia
P Pallewea skrev:
Håller med om den restriktiva hållningen men min OT handlade inte om gräs på trottoaren den är asfalterad och sköts av kommunen utan om limfogen mellan trottoar och kantsten den biten ligger tydligen på mig. Det gör mig egentligen inget, sträckan är 30 m och jag bränner bort det i ett navs. Men jag tycker att proportionerna är tänkvärda i jämförelsen mellan hur man ser på skötseln på den ena och andra sidan tomtgränsen
Skillnaden är att fastighetsägaren äger tomten. Det är inte tio barnvagnar per dag som ska rulla där. Allmänheten har inte tillträde.

Vad gäller trottoaren är det funktionaliteten som är viktig, att människor kan använda den. Tomten är bara estetiskt mindre tilltalande.
 
P Pallewea skrev:
När bör/kan kommunen ta tag i en övergiven fastighet mitt i ett samhälle? Huset kan vi bortse ifrån, frågan gäller villatomten. Byggavfall och bilvrak m.m. samt fri växtlighet under tiotals år. Ägaren lever men bor inte där. Enligt kommunen så kan inget göras. Ägaren har (tydligen) ingen godman/förmyndare, det finns inget synligt ätbart avfall ute (man har inte rätt att gå in på tomten) och de brukar inte kolla om bilar läcker olja så miljölagstiftningen kan inte heller användas. Kommunens ordningsstadga gäller trafikhinder dvs. häckar och skottade trottoarer så den kan inte användas. Hur grannarna ser på saken är ointressant i ett fritt land. Trist med andra ord. Tacksam för lite tips eller egna erfarenheter.
Du svarar själv på din fråga. Kommunen har gjort bedömningen att läget inte är illa nog. Bor du som rågranne med fastigheten?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.