11 518 läst ·
77 svar
12k läst
77 svar
Ödehus inom tätort
Så du tycker att folk ska göra olagligt intrångP Pallewea skrev:Då har jag varit otydlig. Alla känner alla men det har inte hjälpt. Nu har det blivit ett betydande problem för de närboende. Jo, jag anser att det är en olägenhet för oss andra i omgivningen också. Att våra ungdomar i yngre tonåren inte varit på upptäcksfärd förvånar mig. Min generation ansåg att ,obehöriga äga inte tillträde, var entrén till ett äventyr. Men har man sett hur det ser ut förstår man att de håller sig borta och tur är det. Jag har stor sympati för ägaren och önskar honom det bästa i sin nya fastighet men önskar ett avslut för den han lämnat.
Jag kan inte svara för andra men sakfrågan gäller om inte kommun bör tillämpa PBL med avseende på byggsopor m.m. och begära en uppfräschning. Hur tomten därefter sköts är ointressant så länge det inte börjar dumpas avfall där.S Strontus skrev:
I och för sig tror jag, utan att veta, att ett avslut varit bäst för att rädda vad som räddas kan. Men jag har aldrig påstått att det är huvudmotivet utan omgivningen önskar bortforsling av sopor och avfall. Det är ett estetiskt problem men har stöd i PBL.S Strontus skrev:
Om du/ni ska invänta kommunens ingripande så bered er på att vänta.
Som exempel kan vi ta bensinmacken i Grissla, utanför Tierp.
Den lades ner 1988, redan då i uselt och delvis förfallet skick.
Efter det lyfte inte fastighetsägaren ett finger.
Ungefär 10 år senare började alla möjliga folk reta sig alltmer på den förfallna byggnaden och anmälningar kommer in till Tierps kommun i allt stridare takt. Så kommunen börjar med förelägganden och viten.
Det tar ändå nästan 20 år till innan macken jämnas med marken.
Ja det var en riktig långkörare det där, och det berodde inte på att kommunen inte gjorde något, ty det försökte de.
http://mackmotell.blogspot.com/2009/08/grissla.html?m=1
https://www.arbetarbladet.se/artikel/forfallna-macken-i-grissla-branns-ned
https://sverigesradio.se/artikel/1385151
Som exempel kan vi ta bensinmacken i Grissla, utanför Tierp.
Den lades ner 1988, redan då i uselt och delvis förfallet skick.
Efter det lyfte inte fastighetsägaren ett finger.
Ungefär 10 år senare började alla möjliga folk reta sig alltmer på den förfallna byggnaden och anmälningar kommer in till Tierps kommun i allt stridare takt. Så kommunen börjar med förelägganden och viten.
Det tar ändå nästan 20 år till innan macken jämnas med marken.
Ja det var en riktig långkörare det där, och det berodde inte på att kommunen inte gjorde något, ty det försökte de.
http://mackmotell.blogspot.com/2009/08/grissla.html?m=1
https://www.arbetarbladet.se/artikel/forfallna-macken-i-grissla-branns-ned
https://sverigesradio.se/artikel/1385151
HärP Pallewea skrev:Då har jag varit otydlig. Alla känner alla men det har inte hjälpt. Nu har det blivit ett betydande problem för de närboende. Jo, jag anser att det är en olägenhet för oss andra i omgivningen också. Att våra ungdomar i yngre tonåren inte varit på upptäcksfärd förvånar mig. Min generation ansåg att ,obehöriga äga inte tillträde, var entrén till ett äventyr. Men har man sett hur det ser ut förstår man att de håller sig borta och tur är det. Jag har stor sympati för ägaren och önskar honom det bästa i sin nya fastighet men önskar ett avslut för den han lämnat.
Jag förstår inte riktigt vad det är för betydande problem och olägenhet ?P Pallewea skrev:
Det känns lite som att säga att det finns skadedjur där är nån slags krystad förevändning, vad är det som gör att djuren trivs bättre där än i skogen ? Finns det varken mat eller värme så brukar dom inte vara intresserad av människotrakter alls.
Att gnälla på att det faller löv från träden är ju genuint störtlöjligt.
Jag har väldigt svårt för folk som ska lägga sej i vad andra gör på sin mark, vill ägaren ha det som det är så får han väl ha det i min värld.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Är värdena på tomterna runt denna runt 2 Mkr för en städad tomt är den ungefär det för denna också. Det är läget och möjligheterna som sätter värdet. Lite skräp och ett fallfärdigt hus ger inget större avdrag. Det är något man erbjuder sig att ta hand om för att komma över tomten.
Jag köpte en "öde" tomt i en centralort själv och efter 2års tjat på ägaren. Grannarna hade ledsnat och anmälde ovårdad tomt till kommunen. Ägaren fick då anmodan om rättelse med hot om vite. Han gjorde då upp med kommunen om att sälja för att slippa städa upp eller få vite.
Jag köpte en "öde" tomt i en centralort själv och efter 2års tjat på ägaren. Grannarna hade ledsnat och anmälde ovårdad tomt till kommunen. Ägaren fick då anmodan om rättelse med hot om vite. Han gjorde då upp med kommunen om att sälja för att slippa städa upp eller få vite.
Har du läst PBL ur ett tätortsperspektiv?GlennB skrev:
Jag förstår inte riktigt vad det är för betydande problem och olägenhet ?
Det känns lite som att säga att det finns skadedjur där är nån slags krystad förevändning, vad är det som gör att djuren trivs bättre där än i skogen ? Finns det varken mat eller värme så brukar dom inte vara intresserad av människotrakter alls.
Att gnälla på att det faller löv från träden är ju genuint störtlöjligt.
Jag har väldigt svårt för folk som ska lägga sej i vad andra gör på sin mark, vill ägaren ha det som det är så får han väl ha det i min värld.
Vad bra då skulle problemet vara löst men kommunen gör ingen anmodan det är det som är problemet.R Robert-san01 skrev:Är värdena på tomterna runt denna runt 2 Mkr för en städad tomt är den ungefär det för denna också. Det är läget och möjligheterna som sätter värdet. Lite skräp och ett fallfärdigt hus ger inget större avdrag. Det är något man erbjuder sig att ta hand om för att komma över tomten.
Jag köpte en "öde" tomt i en centralort själv och efter 2års tjat på ägaren. Grannarna hade ledsnat och anmälde ovårdad tomt till kommunen. Ägaren fick då anmodan om rättelse med hot om vite. Han gjorde då upp med kommunen om att sälja för att slippa städa upp eller få vite.
Det kan variera betydligt från kommun till kommun. Hade förut ett sommarhus på landet utanför Mariestad och där hotade kommunen med vite om man inte klippte gräsmattan minst varannan vecka.A Avemo skrev:Det är nog klokt att inte skruva upp förväntningarna för högt. Detta scenario kommer aldrig att inträffa. I grunden lär det krävas betydligt mer än "det ser för jävligt ut" innan det kan bli tal om annat än på sin höjd ett brev med en begäran om städning. Är det ingenting farligt så finns det inte så mycket att hämta.