11 517 läst ·
77 svar
12k läst
77 svar
Ödehus inom tätort
Sida 1 av 6
När bör/kan kommunen ta tag i en övergiven fastighet mitt i ett samhälle? Huset kan vi bortse ifrån, frågan gäller villatomten. Byggavfall och bilvrak m.m. samt fri växtlighet under tiotals år. Ägaren lever men bor inte där. Enligt kommunen så kan inget göras. Ägaren har (tydligen) ingen godman/förmyndare, det finns inget synligt ätbart avfall ute (man har inte rätt att gå in på tomten) och de brukar inte kolla om bilar läcker olja så miljölagstiftningen kan inte heller användas. Kommunens ordningsstadga gäller trafikhinder dvs. häckar och skottade trottoarer så den kan inte användas. Hur grannarna ser på saken är ointressant i ett fritt land. Trist med andra ord. Tacksam för lite tips eller egna erfarenheter.
Först när det anses som hälsofarligt eller en avsevärd olägenhet griper de in. Bedömningen brukar vara generöst tilltaget.
Här står en del med exempel, kanske du kan hitta något argument:
"Ovårdad tomt - PBL kunskapsbanken - Boverket" https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...lsyn/exempel-pa-tillsynsarenden/ovardad-tomt/
Här står en del med exempel, kanske du kan hitta något argument:
"Ovårdad tomt - PBL kunskapsbanken - Boverket" https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...lsyn/exempel-pa-tillsynsarenden/ovardad-tomt/
Är det fastighetsägaren som la ner avfallet, eller är det andra som passar på och dumpar deras avfall där?
Du skriver att ägaren inte har en god man. Behöver han ha en? Har han demens eller så och bor på ett hem?
Om ni nu inte kan få tag på ägaren, eller om han inte kan sköta sina egna affärer själv, finns det inte heller någon som kan anklaga er för att gå på tomten och städa upp lite.
Röja sly och klippa gräset är rätt så riskfritt att göra, och skulle ägaren ta kontakt med er, har ni direkt en samtalspartner.
Sedan kan ni kolla om ni hittar registreringsskyltar till bilarna, eller på annat sätt kan få fram ägaren.
Är det fastighetsägarens bilar, ska de såklart stå kvar, men är det någon annan som dumpade dem där, kan man ju fundera över andra lösningar.
Om det finns ett hemfridszon (som ni inte får beträda) rund ett övergivet (och fallfärdigt?) hus, är något av en gråzon, så jag skulle inte oroa mig för att gå in på fastigheten och inventera vad som finns där och hur man kan få bort det.
Du skriver att ägaren inte har en god man. Behöver han ha en? Har han demens eller så och bor på ett hem?
Om ni nu inte kan få tag på ägaren, eller om han inte kan sköta sina egna affärer själv, finns det inte heller någon som kan anklaga er för att gå på tomten och städa upp lite.
Röja sly och klippa gräset är rätt så riskfritt att göra, och skulle ägaren ta kontakt med er, har ni direkt en samtalspartner.
Sedan kan ni kolla om ni hittar registreringsskyltar till bilarna, eller på annat sätt kan få fram ägaren.
Är det fastighetsägarens bilar, ska de såklart stå kvar, men är det någon annan som dumpade dem där, kan man ju fundera över andra lösningar.
Om det finns ett hemfridszon (som ni inte får beträda) rund ett övergivet (och fallfärdigt?) hus, är något av en gråzon, så jag skulle inte oroa mig för att gå in på fastigheten och inventera vad som finns där och hur man kan få bort det.
Vill ni bara att det ska se trevligare ut, eller vill ni köpa tomten eller vad är syftet med frågan? Men som sagt, det är nog ägaren man måste kontakta, om det går mht dennes hälsa. Kanske har ägaren barn eller andra anhöriga som kan hjälpa till?
Byggnadsnämnden har rätt till tillträde enligt PBL 11 kapitlet.
Jo vi känner till PBL. Men allt kokar ner till en tolkningsfråga. PBL säger ”Vid bedömningen av vad som i det enskilda fallet är att betrakta som en betydande olägenhet för omgivningen måste även beaktas områdets karaktär och förhållandena på orten. Toleransnivån kan alltså variera mellan olika platser. De olägenheter som är vanligast förekommande när det gäller växtlighet är skuggning, försämrad utsikt och nedskräpning.” I det här fallet byggsopor och bildelar sedan nästan 30år på en tomt i spannet 500-1000m2 mitt i ett villaområde omgiven av fem nära grannar och centralortens lekplats med fotbollsplan tvärs över gatan. Grävlingsgryt på tomten och gnagare bland bråtet. Det ätbara har tagit slut för länge sedan men plastresterna finns kvar. Ärendet är anmält men problemet är att kommunen inte anser att de kan göra något. Bygg har tagit sig in på tomten den bit som går men övriga måste stanna utanför hemfridszonen och kikar in om man kan se gnagare under tjänstetid. Jag startade tråden för att få tips från någon som råkat ut för liknande olägenhet.
Och så lite OT. Kommunen har skickat brev om att vi är skyldiga att ta bort ogräs som växer längs med trottoarerna exempelvis ogräs i limfogen mellan trottoar och kantsten för att det ska se snyggt ut.
Och så lite OT. Kommunen har skickat brev om att vi är skyldiga att ta bort ogräs som växer längs med trottoarerna exempelvis ogräs i limfogen mellan trottoar och kantsten för att det ska se snyggt ut.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Ägaren bryr sig inte, varför kan vi lämna därhän. Syftet framgår av mitt första inlägg.K Kallens skrev:
Räkna med att det kan hända något ca 10-20 år efter första tillsynen kanske. Ungefär så länge har ett ärende hållt på i grannbyn där de har en bit över 50 skrotbilar och bråte. De har nu hotat om vite och dylikt men de förstår nog inte riktigt att ägaren skiter väl i det då han inte har pengar och är en luffare.
Lite tråkigt med skrotet.
Men växtligheten kan ni inte alls påpeka, det får växa hur det vill så länge inga ungar kan skada sig på något som ligger gömt.
Lite tråkigt med skrotet.
Men växtligheten kan ni inte alls påpeka, det får växa hur det vill så länge inga ungar kan skada sig på något som ligger gömt.
Ok, just därför jag tänkte att ni kunde höra med någon närstående till ägaren. Men om ägaren är vid sina sinnens fulla bruk och verkligen inte vill göra något med tomten (sälja tomten till er?, kan inte riktigt se syftet i första inlägget) så går det nog inte att göra något.P Pallewea skrev:
Detta är en liten ort och undantaget inflyttandes så känner alla alla ofta i flera generationsled. I aktuell åldersklass gick alla i samma skola. Dvs man är inte anonym och folk tolererar våra olika små egenheter, t.ex. samlarmani. Men efter tiotals år kan det bli för mycket och då behövs samhällets stöd. I sammanhanget kan nämnas att kommunen gjort ett mycket uppskattat arbete med ”gungparken” bland ekar och valnötsträd tvärs över gatan. Denna idyll drar barnfamiljer från olika delar av kommunen för lek och fika m.m. För sakens skull så är jag inte granne så det finns inga ekonomiska intressen från min sida, det ser bara för dj…t ut.
Så här anser jag att man borde göra.
Kommunen kontaktar vederbörande och klargör läget samtidigt som man erbjuder sig att ombesörja uppröjning av tomten. Man utser en på kommunen som känner vederbörande som kontaktperson och i dialog dem emellan bestäms vad som bör återställas efter uppröjningen. Efter påskrivet bemyndigande stänger man av delar av gatan för uppställande av container (flertal) och genomför saneringen. Huset berörs inte.
Eftersom vederbörande flyttat till annat boende så fort möjlighet gavs och byggnaden ännu går att rädda via en omfattande renovering kanske man skall överväga att bistå vid mäklarkontakter etc.
Men nej detta köper inte ansvariga, de viker ner sig för nu blev det jobbigt. Det jag söker här är tips från någon som varit med om något liknande så att vi kan få upp tjänstemännen på banan igen. Jo, vi vet att vi kan driva ärendet via länsstyrelsen etc. men ska det behövas?
Så här anser jag att man borde göra.
Kommunen kontaktar vederbörande och klargör läget samtidigt som man erbjuder sig att ombesörja uppröjning av tomten. Man utser en på kommunen som känner vederbörande som kontaktperson och i dialog dem emellan bestäms vad som bör återställas efter uppröjningen. Efter påskrivet bemyndigande stänger man av delar av gatan för uppställande av container (flertal) och genomför saneringen. Huset berörs inte.
Eftersom vederbörande flyttat till annat boende så fort möjlighet gavs och byggnaden ännu går att rädda via en omfattande renovering kanske man skall överväga att bistå vid mäklarkontakter etc.
Men nej detta köper inte ansvariga, de viker ner sig för nu blev det jobbigt. Det jag söker här är tips från någon som varit med om något liknande så att vi kan få upp tjänstemännen på banan igen. Jo, vi vet att vi kan driva ärendet via länsstyrelsen etc. men ska det behövas?
Det är nog klokt att inte skruva upp förväntningarna för högt. Detta scenario kommer aldrig att inträffa. I grunden lär det krävas betydligt mer än "det ser för jävligt ut" innan det kan bli tal om annat än på sin höjd ett brev med en begäran om städning. Är det ingenting farligt så finns det inte så mycket att hämta.P Pallewea skrev:
Men om nu alla känner alla, då kan ni väl erbjuda grannen att ni röjer sly och klipper gräset på tomten. Om ägaren har en samlarmani, då ska ni nog inte rota i hans ägodelar. Där behöver nog bättre hjälp än några välmenande grannar som troligtvis inte förstår att skräp kan vara viktiga minnen som man svårt kan släppa.
