856 läst ·
12 svar
856 läst
12 svar
Blinkar inomhus när det blåser
Hej! Nån som har en aning om vad detta kan bero på?
Vi har nedgrävd mark ledning från elskåpet ute på vägen in till centralen.
Jag har reagerat på att det går ner (simmar) i nån sekund då och då, men häromdagen när det blåste kraftigt så blinkade det avsevärt mer.
Någon teori?
Vi har nedgrävd mark ledning från elskåpet ute på vägen in till centralen.
Jag har reagerat på att det går ner (simmar) i nån sekund då och då, men häromdagen när det blåste kraftigt så blinkade det avsevärt mer.
Någon teori?
Luftledningar före din central, som får tillfälliga jordfel t.ex. tråd slår mot träd?
Om luftkabel, så kanske glapp, som förvärras när kabeln svänger i luften?
Glapp i elskåpet, som blir aktivt när stolpen med centralen vibrerar i blåsten ?
Om luftkabel, så kanske glapp, som förvärras när kabeln svänger i luften?
Glapp i elskåpet, som blir aktivt när stolpen med centralen vibrerar i blåsten ?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 619 inlägg
Sorm föregående skrev ........
Felanmäl till ditt nätbolag. Tror att dom hellre åtgärdar innan det rasar helt och tar med sig ledningen.
Felanmäl till ditt nätbolag. Tror att dom hellre åtgärdar innan det rasar helt och tar med sig ledningen.
Är troligen fel i skåpet. Ring elbolaget och felanmäl. Börja med att kolla så dina säkringar ser ok ut.D DeesL skrev:
Jag fel anmälde ett misstänkt glapp och fick följande svar:
"Hej! Vi har kontrollerat och bekräftat att vi levererar full spänning till din anläggning på samtliga faser. Vi rekommenderar att kontakta en behörig elektriker för vidare felsökning om du upplever ytterligare problem."
Jag vet inte hur detta mäts, men om det inte glappar så ser jag det inte som orimligt att jag har full spänning på samtliga faser.
Ska jag stå på mig? Ska jag släppa det och låter dem skylla sig själva? Bör jag felsöka från elskåp (markmonterar)?
Jag bytte elcentral för cirka två år sedan men har haft dessa problem sedan inflytt
"Hej! Vi har kontrollerat och bekräftat att vi levererar full spänning till din anläggning på samtliga faser. Vi rekommenderar att kontakta en behörig elektriker för vidare felsökning om du upplever ytterligare problem."
Jag vet inte hur detta mäts, men om det inte glappar så ser jag det inte som orimligt att jag har full spänning på samtliga faser.
Ska jag stå på mig? Ska jag släppa det och låter dem skylla sig själva? Bör jag felsöka från elskåp (markmonterar)?
Jag bytte elcentral för cirka två år sedan men har haft dessa problem sedan inflytt
Lite skumt angående blåsten. Men fakta är ändå att dom som åker runt och byter elmätare inte alltid är dom bästa och noggrannaste elektrikerna så min gissning blir nog ändå glapp vid elmätaren
Moderator
· Stockholm
· 57 706 inlägg
Känns ju som goddagyxskaft svar från nätbolaget. Att de mäter korrekt spänning vid ett tillfälle säger inget om glapp eller liknande.
Felet har funnit sedan inflytt. Både mätare, matningskabel från mätaren och elcentral är bytt sedan dess.S Sune i Blekinge skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 706 inlägg
Du skulle ev. kunna mäta lite själv med en multimeter med max/min värde. Den funktionen (att låsa på lägsta värde) finns inte på de billigaste instrumenten, men ex. kjell o comp har en för drygt 500 kr. Man kan dock behöva kolla att den inte har autoavstängning efter några minuter.
Nyttan av en sådan mätning kan nog diskuteras. Kan behövas mer än en egen mätning för att övertyga nätbolaget.
Får du tag iu någon lokal väletablerad elfirma så har de ofta upparbetade direkta kontkatvägar till rätt avdelning hos nätbolaget. Och kan prata "rätt språk" med nätägaren.
Nyttan av en sådan mätning kan nog diskuteras. Kan behövas mer än en egen mätning för att övertyga nätbolaget.
Får du tag iu någon lokal väletablerad elfirma så har de ofta upparbetade direkta kontkatvägar till rätt avdelning hos nätbolaget. Och kan prata "rätt språk" med nätägaren.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag har nog den funktionen på min egen mätare. Just nu står jag dock i valet och kvalet om jag ska orka ro deras båt eller om jag ska låta den sjunka när de ignorerar mitt försök att påtala hålet i denH hempularen skrev:Du skulle ev. kunna mäta lite själv med en multimeter med max/min värde. Den funktionen (att låsa på lägsta värde) finns inte på de billigaste instrumenten, men ex. kjell o comp har en för drygt 500 kr. Man kan dock behöva kolla att den inte har autoavstängning efter några minuter.
I och för sig kan man mycket väl tänka sig att elmätaren loggar den typen av störningar.H hempularen skrev:
Hade ett liknande problem, visade sig vara ett skärmtak där ena konsolen skruvats rakt över en utanpåliggande kabel till utebelysningen, och med åren nött sig igenom den. 😮
Tog elektrikern en stund att megga sig fram till detta...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden