Har du läst detaljplanen för området? Eventuellt finns en skrivning där om vilket skick man ska hålla tomten i.
 
Jo, ni som anser att jag har vacklat lite har en del på fötterna. Låt mig få använda en liknelse.
Tänk er ett mynt som står på högkant. Den ena sidan är mjuk och den andra är hård. Vi betraktar myntet från sidan/kanten.
Om vi nu sneglar mot den hårda sidan dominerar sakfrågan. Omfattande förvaring av sopor och avfall inom tätbebyggt område. Omgivningen har efter många år tröttnad, speciellt efter att det blivit ett ödehus. Man anser sig ha stöd iPBL och det är ett tillsynsärende. Man vill bli av med avfallet.
Ser man det från den mjuka sidan är det komplicerat. Man beslutar om avslag utan åtgärd. (Jag har jobbat som tjänsteman i nästan 40år och skulle mycket väl kunnat fattat ett liknande beslut, ”man viker ner sig”).
I mina inlägg har jag vänt och vridit på myntet och jag gjorde en ansatts till att se det från kanten men det pragmatiska inlägget föll inte i god jord.
Tack till er som följt tråden även om vi inte hittade en smart lösning. Nu ska jag singla slant…….den hårda sidan kom upp. KLART SLUT
 
Så båda sidorna av myntet handlar om hur du ska få tomten städad?
 
Den hårda sidan kom alltså upp. Om du med det menar att gå den juridiska vägen, så hoppas jag att ni har mycket tålamod och låga förväntningar.

Om du med hård istället menar medborgargarde med mörka kläder, sopsäckar och trädgårdshandskar så kan det gå fortare, men se till att göra det när så många som möjligt från kommunen är på semester så ni slippr bli störda.
 
P Pallewea skrev:
Har du läst PBL ur ett tätortsperspektiv?
Hänvisa gärna till paragraf i PBL eller rättsfall som berör ”tätortsperspektiv” (eller annan info). Det skulle vara intressant att läsa. Jag har inte hört benämningen ”tätortsperspektiv” i tillsynsdammanhang tidigare.
 
  • Gilla
Matte001
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Hänvisa gärna till paragraf i PBL eller rättsfall som berör ”tätortsperspektiv” (eller annan info). Det skulle vara intressant att läsa. Jag har inte hört benämningen ”tätortsperspektiv” i tillsynsdammanhang tidigare.
#8
 
harry73
Staffan_V Staffan_V skrev:
Det kan variera betydligt från kommun till kommun. Hade förut ett sommarhus på landet utanför Mariestad och där hotade kommunen med vite om man inte klippte gräsmattan minst varannan vecka.
Det skulle nästan vara kul att vara med om det och se var man landar efter ett överklagande.
Att det finns dumma tjänstemän på kommuner betyder inte att de har rätt
 
harry73
Hep Hep skrev:
Om du med hård istället menar medborgargarde med mörka kläder, sopsäckar och trädgårdshandskar så kan det gå fortare, men se till att göra det när så många som möjligt från kommunen är på semester så ni slippr bli störda.
Varför skulle kommunen störa grannarna? Kommunen är ingen part i målet (om de nu inte kommer med ett föreläggande till fastighetsägaren).
Och så länge fastighetsägaren inte klagar hos polisen, borde inte heller polisen bry sig särskilt mycket.

Men som med det mesta ska man göra det i små steg. Kom inte med en stor grävare och flera tomma container på gatan utanför, men lämna några gånger per år ett gallersläp med trädgårdsavfall eller annat skräp till återvinningen. Men som sagt, har fastighetsägaren en samlarmani, då ska man ta det väldigt försiktigt.
 
P Pallewea skrev:
Vad bra då skulle problemet vara löst men kommunen gör ingen anmodan det är det som är problemet.
Då får du gå på politikerna i berörd nämnd. De är de som ger tjänstemännen direktiv om hur de skall agera.
 
P Pallewea skrev:
Jo, ni som anser att jag har vacklat lite har en del på fötterna. Låt mig få använda en liknelse.
Tänk er ett mynt som står på högkant. Den ena sidan är mjuk och den andra är hård. Vi betraktar myntet från sidan/kanten.
Om vi nu sneglar mot den hårda sidan dominerar sakfrågan. Omfattande förvaring av sopor och avfall inom tätbebyggt område. Omgivningen har efter många år tröttnad, speciellt efter att det blivit ett ödehus. Man anser sig ha stöd iPBL och det är ett tillsynsärende. Man vill bli av med avfallet.
Ser man det från den mjuka sidan är det komplicerat. Man beslutar om avslag utan åtgärd. (Jag har jobbat som tjänsteman i nästan 40år och skulle mycket väl kunnat fattat ett liknande beslut, ”man viker ner sig”).
I mina inlägg har jag vänt och vridit på myntet och jag gjorde en ansatts till att se det från kanten men det pragmatiska inlägget föll inte i god jord.
Tack till er som följt tråden även om vi inte hittade en smart lösning. Nu ska jag singla slant…….den hårda sidan kom upp. KLART SLUT
Avfall är ett miljöärende. Har du anmält till rätt instans?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Staffan_V Staffan_V skrev:
Det kan variera betydligt från kommun till kommun. Hade förut ett sommarhus på landet utanför Mariestad och där hotade kommunen med vite om man inte klippte gräsmattan minst varannan vecka.
Var inte det ett brev med begäran om städning då? Var det någon som drog det långt nog för att kommunen skulle komma och klippa gräset och i så fall hur lång tid tog det? Det är en väldigt stor skillnad för kommunen mellan att skicka ett brev med hot om vite och att handgripligen röja upp på en privat tomt som TS önskade sig.
 
harry73 harry73 skrev:
Varför skulle kommunen störa grannarna? Kommunen är ingen part i målet (om de nu inte kommer med ett föreläggande till fastighetsägaren).
Och så länge fastighetsägaren inte klagar hos polisen, borde inte heller polisen bry sig särskilt mycket.

Men som med det mesta ska man göra det i små steg. Kom inte med en stor grävare och flera tomma container på gatan utanför, men lämna några gånger per år ett gallersläp med trädgårdsavfall eller annat skräp till återvinningen. Men som sagt, har fastighetsägaren en samlarmani, då ska man ta det väldigt försiktigt.
Kommunen skulle förmodligen inte göra ett dugg i mitt inte speciellt seriöst menade scenario. Fast om man samtidigt försöker gå den formella vägen via myndigheter, ska man kanske inte börja städa själv innan myndigheterna tröskat klart.
 
P Pallewea skrev:
#8
I inlägg #8 står ingen paragrafhänvisning.
 
harry73
Hep Hep skrev:
Kommunen skulle förmodligen inte göra ett dugg i mitt inte speciellt seriöst menade scenario. Fast om man samtidigt försöker gå den formella vägen via myndigheter, ska man kanske inte börja städa själv innan myndigheterna tröskat klart.
Nej, men den pragmatiska lösningen är att inte blanda in kommunen mer än man redan gjorde
 
hsd
Troligen överdriver TS och vill ha medåll samt tips hur ägaren ska tvingas bort
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.