Hur skulle det bli om kommunen går in och städar privata tomter på egen bekostnad?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Men efter tiotals år kan det bli för mycket och då behövs samhällets stöd.
Fast det låter ju inte som om han anser sig behöva något stöd, det du/ni verkar vara ute efter är ju tvångsåtgärder för att städa tomten.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hur skulle det bli om kommunen går in och städar privata tomter på egen bekostnad?
Dyrt och rätt bekvämt. Jag funderar på att be dem komma när alla lönnarna fällt sina löv. Eller kanske enklare att be någon annan att skicka hit dem för att det är "fult".
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 5 till
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Detta är en liten ort och undantaget inflyttandes så känner alla alla ofta i flera generationsled. I aktuell åldersklass gick alla i samma skola. Dvs man är inte anonym och folk tolererar våra olika små egenheter, t.ex. samlarmani. Men efter tiotals år kan det bli för mycket och då behövs samhällets stöd. I sammanhanget kan nämnas att kommunen gjort ett mycket uppskattat arbete med ”gungparken” bland ekar och valnötsträd tvärs över gatan. Denna idyll drar barnfamiljer från olika delar av kommunen för lek och fika m.m. För sakens skull så är jag inte granne så det finns inga ekonomiska intressen från min sida, det ser bara för dj…t ut.
Så här anser jag att man borde göra.
Kommunen kontaktar vederbörande och klargör läget samtidigt som man erbjuder sig att ombesörja uppröjning av tomten. Man utser en på kommunen som känner vederbörande som kontaktperson och i dialog dem emellan bestäms vad som bör återställas efter uppröjningen. Efter påskrivet bemyndigande stänger man av delar av gatan för uppställande av container (flertal) och genomför saneringen. Huset berörs inte.
Eftersom vederbörande flyttat till annat boende så fort möjlighet gavs och byggnaden ännu går att rädda via en omfattande renovering kanske man skall överväga att bistå vid mäklarkontakter etc.
Men nej detta köper inte ansvariga, de viker ner sig för nu blev det jobbigt. Det jag söker här är tips från någon som varit med om något liknande så att vi kan få upp tjänstemännen på banan igen. Jo, vi vet att vi kan driva ärendet via länsstyrelsen etc. men ska det behövas?
Jag fick i början av tråden för mig att grannen inte gick att komma i kontakt med, men så verkar inte vara fallet?

Jag undrar vem som ska få betala för genomdrivande av ditt förslag? Containrar, arbetstid för personer på kommunen, mäklarkontakt mm? Ska ni debitera ägaren eller hur tänker ni?

Det handlar inte om att de ”viker ner sig” när det blir jobbigt, det handlar om att de inte har någon lagstiftning som backar upp sådant agerande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Matte001 och 5 till
  • Laddar…
Låt fastighetsägaren vara i fred vem fan är du som ska bestämma vad man får göra med sin tomt
 
  • Gilla
Anders_X2 och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men om nu alla känner alla, då kan ni väl erbjuda grannen att ni röjer sly och klipper gräset på tomten. Om ägaren har en samlarmani, då ska ni nog inte rota i hans ägodelar. Där behöver nog bättre hjälp än några välmenande grannar som troligtvis inte förstår att skräp kan vara viktiga minnen som man svårt kan släppa.
Man har försökt men jag återkommer med ett längre svar
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag fick i början av tråden för mig att grannen inte gick att komma i kontakt med, men så verkar inte vara fallet?

Jag undrar vem som ska få betala för genomdrivande av ditt förslag? Containrar, arbetstid för personer på kommunen, mäklarkontakt mm? Ska ni debitera ägaren eller hur tänker ni?

Det handlar inte om att de ”viker ner sig” när det blir jobbigt, det handlar om att de inte har någon lagstiftning som backar upp sådant agerande.
Ditt antagande är korrekt. Jo det finns lagstiftning i PBL se i början på tråden men som jag skrev där ger texten utrymme för lokal tolkning. Återkommer strax.
 
M maria01 skrev:
Låt fastighetsägaren vara i fred vem fan är du som ska bestämma vad man får göra med sin tomt
Jag håller i och för sig med om att man ska låta folk sköta sig själv, men jag förstår också problemet med att en tomt mitt i ett villaområde förfaller totalt och blir ett tillhåll för små och stora skadedjur.
Bor man i ett samhälle så får man nog finna sig i att följa vissa trivselregler.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag håller i och för sig med om att man ska låta folk sköta sig själv, men jag förstår också problemet med att en tomt mitt i ett villaområde förfaller totalt och blir ett tillhåll för små och stora skadedjur.
Bor man i ett samhälle så får man nog finna sig i att följa vissa trivselregler.
Då ska alla störes moment förbjudas allt från bilar mopeder hundar katter skrikande ungar listan går att göra lång
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Livspusslet är ofta komplicerat för en del mer än för andra. Ibland kan det bli så att det liksom inte vill sig och man hamnar i ett kaosliknande tillstånd som kan vara svårt att ta sig ur. Den här aktuella fastigheten kan man misstänka ha råkat ut för effekterna av något dylikt.
Problemet är nu hur man ska hantera den uppkomna situationen. PBL stödjer omgivningens uppfattning (jo det finns protestlistor) men det är som tidigare nämnts en tolkningsfråga.
Det finns några olika sätt att gå vidare. Två baseras helt på juridik varav den ena får anses mycket ingripande mot person och den andra ger hot och viten. Jag anser detta vara mycket olämpligt. Det jag skapade tråden för och hoppades på var att någon hade förslag på en pragmatisk lösning men så verkar inte vara fallet.
Några oroar sig för eventuella kostnader som drabbar kommunens innevånare. Ja det rör väl sig om något som motsvarar ett par nätter på LVU-hem.
Till er som saknar empati vill jag säga följande. Om fastigheten som idag står öde hade underhållits hade värdet idag legat på minst 1500kkr, kanske drygt 2000kkr. Nu rasar det snabbt ner mot 2-300kkr. Det är naturligtvis inte mitt problem men det känns inte bra.
 
P Pallewea skrev:
Till er som saknar empati vill jag säga följande. Om fastigheten som idag står öde hade underhållits hade värdet idag legat på minst 1500kkr, kanske drygt 2000kkr. Nu rasar det snabbt ner mot 2-300kkr. Det är naturligtvis inte mitt problem men det känns inte bra.
Är du verkligen helt ärlig nu? Från dina inlägg få får jag intrycket att du främst vill få tomten städad eftersom den upplevs som skräpig, och drar ner intrycket av området, inte att du har skapat den här tråden för att hjälpa husägaren på bästa sätt.
 
  • Gilla
Matte001 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Den pragmatiska lösningen är fortfarande att ni som grannar ibland går in för att ta bort lite sly och klippa lite gräs.
Även om fastighetsägaren skulle misstycka, blir det inte en skada för honom och inte heller skadestånd.
Är ni överens som grannar, blir det också svårt att säga vem det var.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Livspusslet är ofta komplicerat för en del mer än för andra. Ibland kan det bli så att det liksom inte vill sig och man hamnar i ett kaosliknande tillstånd som kan vara svårt att ta sig ur. Den här aktuella fastigheten kan man misstänka ha råkat ut för effekterna av något dylikt.
Problemet är nu hur man ska hantera den uppkomna situationen. PBL stödjer omgivningens uppfattning (jo det finns protestlistor) men det är som tidigare nämnts en tolkningsfråga.
Det finns några olika sätt att gå vidare. Två baseras helt på juridik varav den ena får anses mycket ingripande mot person och den andra ger hot och viten. Jag anser detta vara mycket olämpligt. Det jag skapade tråden för och hoppades på var att någon hade förslag på en pragmatisk lösning men så verkar inte vara fallet.
Några oroar sig för eventuella kostnader som drabbar kommunens innevånare. Ja det rör väl sig om något som motsvarar ett par nätter på LVU-hem.
Till er som saknar empati vill jag säga följande. Om fastigheten som idag står öde hade underhållits hade värdet idag legat på minst 1500kkr, kanske drygt 2000kkr. Nu rasar det snabbt ner mot 2-300kkr. Det är naturligtvis inte mitt problem men det känns inte bra.
Så biliigt är det väl inte på Öland
 
@TS
Du har skrivit ”Syftet framgår av mitt första inlägg”, vilket jag inte kan se och har bett dig förtydliga. Det har du inte gjort och nu glider syfte och bakgrund betänkligt. Beskriv gärna din roll och vad du ser som problem.
 
  • Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Är du verkligen helt ärlig nu? Från dina inlägg få får jag intrycket att du främst vill få tomten städad eftersom den upplevs som skräpig, och drar ner intrycket av området, inte att du har skapat den här tråden för att hjälpa husägaren på bästa sätt.
Då har jag varit otydlig. Alla känner alla men det har inte hjälpt. Nu har det blivit ett betydande problem för de närboende. Jo, jag anser att det är en olägenhet för oss andra i omgivningen också. Att våra ungdomar i yngre tonåren inte varit på upptäcksfärd förvånar mig. Min generation ansåg att ,obehöriga äga inte tillträde, var entrén till ett äventyr. Men har man sett hur det ser ut förstår man att de håller sig borta och tur är det. Jag har stor sympati för ägaren och önskar honom det bästa i sin nya fastighet men önskar ett avslut för den han lämnat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.