Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
Hej,
Jag har en gammal inomhuspool som funnits sen 1972. Poolen är gammal och sliten och vi är inte längre intresserade av en pool utan vill lägga golv på utrymmet. Den är ca 2,5 meter djup och 6 x 5 meter lång.
Söker inspiration om hur ni skulle gått tillväga. Jag har tänkt mig att bygga i fallande ordning;
Markduk i botten (ligger ovanpå sand)
Stenmjöl under plattor
Plattor
Plint 700 mm
Stolpsko m16 120
Stolpar 115 x 115
Bärlinor 90 x 315
Bjälklag 45 x 220
Spånskivor 22 x 620
Nån som har en annan bild av hur man kan göra?
Jag har en gammal inomhuspool som funnits sen 1972. Poolen är gammal och sliten och vi är inte längre intresserade av en pool utan vill lägga golv på utrymmet. Den är ca 2,5 meter djup och 6 x 5 meter lång.
Söker inspiration om hur ni skulle gått tillväga. Jag har tänkt mig att bygga i fallande ordning;
Markduk i botten (ligger ovanpå sand)
Stenmjöl under plattor
Plattor
Plint 700 mm
Stolpsko m16 120
Stolpar 115 x 115
Bärlinor 90 x 315
Bjälklag 45 x 220
Spånskivor 22 x 620
Nån som har en annan bild av hur man kan göra?
Om det finns tillräckligt att fästa i i sidorna hade jag nog hellre försökt bygga en konstruktion med snedsträvor från sidorna upp mot mitten av reglarna. Då får du en homogen konstruktion. Risken med det du föreslår är att när det sätter sig det allra minsta så får du ett golv som sviktar.
Och självklart måste du göra något roligt med utrymmet under 😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
Om allt går vägen kanske det blir en vinkällare på siktmexitegel skrev:
Om det finns tillräckligt att fästa i i sidorna hade jag nog hellre försökt bygga en konstruktion med snedsträvor från sidorna upp mot mitten av reglarna. Då får du en homogen konstruktion. Risken med det du föreslår är att när det sätter sig det allra minsta så får du ett golv som sviktar.
[bild]
Men snesträvor blir svårt för mig som nybörjare. Söker något funktionellt, enkelt och hållbart över tid! Behöver ju göra en inspektionslucka för framtiden med!
Ska du ha vinkällare så tappar du så klart en hel del utrymme. Men du klarar dig isåfall med en enda stolpe i mitten skulle jag säga. Givet att det går att fästa reglar i poolväggarna på vettigt sätt.
För stolpen ska du inte ha plint och stolpsko. Ställ stolpen direkt på betongplattan med en bit syllpapp under. Det blir både enklare och betydligt stabilare.
För stolpen ska du inte ha plint och stolpsko. Ställ stolpen direkt på betongplattan med en bit syllpapp under. Det blir både enklare och betydligt stabilare.
Stolpar längs med sidorna och en stolprad i mitten. De i sidorna kan du fästa in i poolväggarna om det behövs men egentligen tror jag knappt att det behövs heller. Speciellt inte om du lägger ett golv på reglar i utrymmet under. Tänk dig att profilen sedd från poolens kortsida blir en tunnel. Sen drar du ihop golvet (taket) och golvet nere i utrymmet av råspont 22 mm så kommer det sitta som berget. Du kan också sätta upp träväggar nere i poolen. Jag tror att det räcker med stolpar av 95x45 om du sätter dem cc 60. Bjälklagsbalkarna kan du kolla på träguiden men jag skulle killgissa på att 145 mm räcker, igen med cc 60. Stolparna i mitten kanske du kan glesa ut till varannan bärlina och istället gå upp i dimension, alternativt göra ett hål i mitten eller på ena sidan så att du kan gå mellan halvorna, allt efter vad du har för behov.
Allt detta förutsätter att du inte har en fuktig miljö nere i poolen. Om du har det måste du antingen avfukta eller bygga hela klabbet av något som inte är organiskt vilket snabbt blir väldigt dyrt.
Med väggar osv borträknat så blir det ändå närmare 28 kvm källarutrymme. Episkt. En dold golvlucka under en matta är ett måste.
Allt detta förutsätter att du inte har en fuktig miljö nere i poolen. Om du har det måste du antingen avfukta eller bygga hela klabbet av något som inte är organiskt vilket snabbt blir väldigt dyrt.
Med väggar osv borträknat så blir det ändå närmare 28 kvm källarutrymme. Episkt. En dold golvlucka under en matta är ett måste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det är väl enklare att skruva fast reglar utmed hela långsidorna som golvreglarna vilar på? Givet då att poolväggarna är vettiga.
På kortsidorna fäster man en regelstump, en halvmeter räcker, vertikalt i väggen som bärlinan vilar på. Så en stolpe i mitten som sagt.
Edit: Det borde vara risk för fukt där nere med tanke på djup och sandbotten. Så en lucka och övervakning av luftfuktigheten är att rekommendera.
På kortsidorna fäster man en regelstump, en halvmeter räcker, vertikalt i väggen som bärlinan vilar på. Så en stolpe i mitten som sagt.
Edit: Det borde vara risk för fukt där nere med tanke på djup och sandbotten. Så en lucka och övervakning av luftfuktigheten är att rekommendera.
Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
Det är lecablock som legat på sand som väggar runt poolen.mexitegel skrev:
Det är väl enklare att skruva fast reglar utmed hela långsidorna som golvreglarna vilar på? Givet då att poolväggarna är vettiga.
Tanken var att en regel i botten också låser konstruktionen lite så att man inte behöver förankra några stolpar i poolväggen mer än för att de inte ska ramla i sidled. Det behövs iofs inte heller om man klär konstuktionen med skivor eller råspont. Inget av detta är någon bra idé om det är fukt i poolen.mexitegel skrev:
Lecablock på sand? Vadå väggar runt poolen? Kan du inte lägga upp lite bilder på hur det ser ut egentligen?A Andreas Söder skrev:
Är det fuktigt där nu? En tanke är att spänna upp en byggplast över poolhålet med hjälp av läkt eller något liknande och se hur fuktigt det blir. Om det blir väldigt mycket kanske det inte är en så bra idé öht...
Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
tommib skrev:
Lecablock på sand? Vadå väggar runt poolen? Kan du inte lägga upp lite bilder på hur det ser ut egentligen?
Är det fuktigt där nu? En tanke är att spänna upp en byggplast över poolhålet med hjälp av läkt eller något liknande och se hur fuktigt det blir. Om det blir väldigt mycket kanske det inte är en så bra idé öht...
Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
öppnat upp lite på väggarna med kniv. Det är lecablock (som det såg ut). Har tyvärr ingen bild på blocken. Menöppnade lite på golvet och där var bara sand. Antagligen för att det inte fanns dränering bort från poolen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden