Vi vill ersätta vänstra fönstret (sett inifrån, bakom soffan) med en dörr ut till trådgården. Och övriga tre hade vi helst satt in ett enda stort fönster/ alt 2 större. Men vi är inte intresserade av att hålla på med förstärkningar. Hur kan vi ta reda på OM det är möjligt utan att taket börjar säcka?
Röda streck är överhänget från takstolarna på utsidan. Gula är övriga takstolar emellan. Ligger på cc 60.
Röda streck är överhänget från takstolarna på utsidan. Gula är övriga takstolar emellan. Ligger på cc 60.
Är nog väldigt svårt att svara på men sprätta ett foder mellan fönstren, är det en regel mellan fönstren så skulle jag inte kapa bort dom, är det inte det så borde det redan sitta förstärkning där
Sen fanns/finns det väl vissa hustillverkare som använder fönstren som bärande delar
Sen fanns/finns det väl vissa hustillverkare som använder fönstren som bärande delar
Jag fattar. Det ser ut som att det är kassetter men karmarna sitter ändå med karmskruv.nino skrev:
Om det är så att karmarna är bärande behövs det isf speciella fönster när man byter?
Hade gääärna sluppit dom breda klumpiga karmarna.
Men annars är det ju bara att byta kassetterna. (Dom är kass ändå)
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Bra poäng. Foderna har jag satt själv. Och vad jag kan minnas var det luftigt som runt ”vanliga” fönster. Så OM dom sitter utan kontakt där OCH det inte finns förstärkning mellan fönsterna så skulle det ju kunna gå isf. Då är det partiet självbärande…?
Japp. Det enda som talar lite mot detta är uttaget i mitten ovanför.. men jag skall kolla lite. Hade varit fantastiskt OM det var så.
Kan ju också vara så att det ligger en regel längs med istället för en balk? MEN iofs. Så länge dom inte ”rör” fönsterna eller något däremellan. Så är det ju en hel enhetlig cell.
Kan ju också vara så att det ligger en regel längs med istället för en balk? MEN iofs. Så länge dom inte ”rör” fönsterna eller något däremellan. Så är det ju en hel enhetlig cell.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 352 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 352 inlägg
Har du bytat fönster? Jag har mätt upp dem och det verkar vara 2cm än modulmåttet. DVS om man köper nya så finns det ingen justeringsmån. Mina fönster här är ca 160 höga men 88 breda. Kan man sätta fönster sida i sida utan att fästa dem i något? om man ville ha t ex 1 dörr och 2 lite större fönster..Ossian K Olsson skrev: