13 496 läst ·
102 svar
13k läst
102 svar
Länsstyrelsen: Attefallshuset står 34 cm fel och måste rivas
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det vore ju givetvis vettigt om kommunen eller vem som nu är huvudman för en allmän plats hade befogenhet att ge grannemedgivande. Något som troligen dessutom var tanken när lagen om dessa bygglovsfria byggnader kom. I den mån man nu överhuvudtaget funderade över det.
Men jag tycker fortfarande att det är lite raljerande att skylla på en fyrkantig byråkrati hos kommunen, när de följer en lag de inte har rätt att bryta mot.
Men jag är helt övertygad om att även om nu kommunen skulle ha den rätten, att ge grannemedgivande, så kommer friggebodar och attefallshus istället att av misstag/inkompetens att byggas på fel sida gränsen, och så blir det samma rubriker i pressen om hur fyrkantig kommunen är när de vill ha bort bygget från sin mark.
Oavsett var du sätter gränsen så kommer det alltid att finnas människor som av slarv eller med uppsåt går över gränsen. Att ge kommunen rätt till medgivande kommer inte att lösa den här typen av situationer. Det finns en gräns, följer man inte den, så kommer nästa gränsöverstigning att bli ännu lite större osv.
Men jag tycker fortfarande att det är lite raljerande att skylla på en fyrkantig byråkrati hos kommunen, när de följer en lag de inte har rätt att bryta mot.
Men jag är helt övertygad om att även om nu kommunen skulle ha den rätten, att ge grannemedgivande, så kommer friggebodar och attefallshus istället att av misstag/inkompetens att byggas på fel sida gränsen, och så blir det samma rubriker i pressen om hur fyrkantig kommunen är när de vill ha bort bygget från sin mark.
Oavsett var du sätter gränsen så kommer det alltid att finnas människor som av slarv eller med uppsåt går över gränsen. Att ge kommunen rätt till medgivande kommer inte att lösa den här typen av situationer. Det finns en gräns, följer man inte den, så kommer nästa gränsöverstigning att bli ännu lite större osv.
Hade jag varit byggaren här skulle jag utan ersättning (efter konkursen), åkt dit och flyttat huset.
Matningen för el, vatten avlopp kommer väl från egen fastighet ?, så är det ju enklare där också.//
Matningen för el, vatten avlopp kommer väl från egen fastighet ?, så är det ju enklare där också.//
"En flytt av huset, som initialt verkade som en möjlig lösning, uppskattas kosta upp till 300 000 kronor"J jliljeha skrev:
Känns helt otroligt att det skulle kosta ens I närheten av den summan med tanke på att det står på plintar. Tyckte jag såg bild tidigare på attefallaren men hittar inte nu… Hade varit intressant att se kalkylen/motiveringen till den uppskattningen.useless skrev:
Många här har inte riktigt förstått hur långt huset måste flyttas....
Även artikeln är felaktig då det står att huset står 35 cm för nära.
Huset står mer än 4 meter fel, det står endast 34 cm från tomtgräns.
I den ursprungliga artikeln finns det mer information att läsa för den som orkar.
Det är väl ganska uppenbart att man inte vill godkänna att det i princip står i tomtgräns?
I den ursprungliga artikeln finns det mer information att läsa för den som orkar.
Det är väl ganska uppenbart att man inte vill godkänna att det i princip står i tomtgräns?
Varför inte godkänna automatisk då det inte finns en ”granne” i detta fall.F Freda skrev:Många här har inte riktigt förstått hur långt huset måste flyttas....
Ja, det har jag läst. Men det är en helt orimlig kostnad som jag undrar hur de kommit fram till. Det vore klart smartare att ägna sin tid och energi åt att lösa problemet genom flytt än att stånga sig blodig och gråta ut i media. Kommunen kan ju inte "se mellan fingrarna" och bryta mot lagen, än mindre när de gjort ett offentligt case av det.useless skrev:
Nej, du har fel.F Freda skrev:Många här har inte riktigt förstått hur långt huset måste flyttas....
"Men när de ansökte om slutbesked hos kommunen nekades det då huset i stället byggts 4,16 meter från tomtgränsen."
https://www.mitti.se/nyheter/byggde-34-centimeter-fel--maste-riva-huset-6.19.201613.5fa3ca7a88
En faktor som kommit fram i någon artikel längre tillbaka men som uteblivit i alla följande diskussioner är att kommunen inte får särbehandla sina invånare. Om de skulle godkänna denna avvikelse får de hädanefter inte neka någon annan att bygga lika fel.Jonatan79 skrev:
Angående proportionalitet så har kommunen svarat att de absolut inser att det blir problem för familjen att rätta till felet, men att allas tillgång till naturen samt allas likhet inför lagen väger tyngre.
Jag har inte tolkat det som att kommunen skulle lida av paragrafrytteri, trångsynthet eller prestige i detta. Jag har tvärtom uppfattat att de har välkomnat prövning i andra instanser.för att fallet är ovanligt och svårlöst.
Nja, jag håller med sonen om att det behövs em rimlighetsavvägning. Ja, dom har gjort fel, men att straffas med att riva sitt nybyggda hus ger ett bötesbelopp på säkerligen över en miljon, det är inte rimligt. Ge dom istället saftiga böter på typ 100,000 så att folk tänker till i framtiden.O skrev: