P Peter787 skrev:
Majoriteten av de storslagna slott och herresäten som finns i Sverige hade aldrig fått byggas om det funnits byggnadsnämnder då dessa byggdes.
Den som hade resurser att bygga att storslaget slott hade säkert haft egen majoritet i byggnadsnämnden

• Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
Det vore ju givetvis vettigt om kommunen eller vem som nu är huvudman för en allmän plats hade befogenhet att ge grannemedgivande. Något som troligen dessutom var tanken när lagen om dessa bygglovsfria byggnader kom. I den mån man nu överhuvudtaget funderade över det.

Men jag tycker fortfarande att det är lite raljerande att skylla på en fyrkantig byråkrati hos kommunen, när de följer en lag de inte har rätt att bryta mot.

Men jag är helt övertygad om att även om nu kommunen skulle ha den rätten, att ge grannemedgivande, så kommer friggebodar och attefallshus istället att av misstag/inkompetens att byggas på fel sida gränsen, och så blir det samma rubriker i pressen om hur fyrkantig kommunen är när de vill ha bort bygget från sin mark.

Oavsett var du sätter gränsen så kommer det alltid att finnas människor som av slarv eller med uppsåt går över gränsen. Att ge kommunen rätt till medgivande kommer inte att lösa den här typen av situationer. Det finns en gräns, följer man inte den, så kommer nästa gränsöverstigning att bli ännu lite större osv.

• Gilla
vcx och 11 till
  • Laddar…
Hade jag varit byggaren här skulle jag utan ersättning (efter konkursen), åkt dit och flyttat huset.
Matningen för el, vatten avlopp kommer väl från egen fastighet ?, så är det ju enklare där också.//

Ja, det är lite konstigt att det är fokus på att få godkänt eller riva huset i alla artiklar, flytt-alternativet framställs som svårast av alla. Kan inte tänka mig att det skulle kosta särskilt många tiotusenlappar.

• Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
S styren skrev:
Byggaren som fått uppdraget mätte från staketet. Staketet stod fel en halvmeter.Trots marginal blev det ändå fel.
Ännu värre; fastighetsägaren har alltså även korpat åt sig en halvmeter bred remsa av allmän mark också, genom att sätta staketet en halvmeter för långt ut???

• Gilla
eriksaaf och 3 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Ja, det är lite konstigt att det är fokus på att få godkänt eller riva huset i alla artiklar, flytt-alternativet framställs som svårast av alla. Kan inte tänka mig att det skulle kosta särskilt många tiotusenlappar.
"En flytt av huset, som initialt verkade som en möjlig lösning, uppskattas kosta upp till 300 000 kronor"

• Wow
duetten och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"En flytt av huset, som initialt verkade som en möjlig lösning, uppskattas kosta upp till 300 000 kronor"
Känns helt otroligt att det skulle kosta ens I närheten av den summan med tanke på att det står på plintar. Tyckte jag såg bild tidigare på attefallaren men hittar inte nu… Hade varit intressant att se kalkylen/motiveringen till den uppskattningen.

Många här har inte riktigt förstått hur långt huset måste flyttas....
Även artikeln är felaktig då det står att huset står 35 cm för nära.
Huset står mer än 4 meter fel, det står endast 34 cm från tomtgräns.
I den ursprungliga artikeln finns det mer information att läsa för den som orkar.
Det är väl ganska uppenbart att man inte vill godkänna att det i princip står i tomtgräns?

F Freda skrev:
I den ursprungliga artikeln finns det mer information att läsa för den som orkar.
Det är väl ganska uppenbart att man inte vill godkänna att det i princip står i tomtgräns?
Varför inte godkänna automatisk då det inte finns en ”granne” i detta fall.

O O skrev:
Den som hade resurser att bygga att storslaget slott hade säkert haft egen majoritet i byggnadsnämnden
Många slott hade fallit offer för strandskyddet.. Läckö, Svaneholm är två jag direkt tänker på.

useless useless skrev:
Ja, det har jag läst. Men det är en helt orimlig kostnad som jag undrar hur de kommit fram till. Det vore klart smartare att ägna sin tid och energi åt att lösa problemet genom flytt än att stånga sig blodig och gråta ut i media. Kommunen kan ju inte "se mellan fingrarna" och bryta mot lagen, än mindre när de gjort ett offentligt case av det.

• Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
F Freda skrev:
Nej, du har fel.

"Men när de ansökte om slutbesked hos kommunen nekades det då huset i stället byggts 4,16 meter från tomtgränsen."

https://www.mitti.se/nyheter/byggde-34-centimeter-fel--maste-riva-huset-6.19.201613.5fa3ca7a88

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är väl i princip exakt det man gjort. Fattat beslut automatiskt. Snabbt och smidigt.
Naturligtvis med den skillnaden att man följt lagen.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En faktor som kommit fram i någon artikel längre tillbaka men som uteblivit i alla följande diskussioner är att kommunen inte får särbehandla sina invånare. Om de skulle godkänna denna avvikelse får de hädanefter inte neka någon annan att bygga lika fel.

Angående proportionalitet så har kommunen svarat att de absolut inser att det blir problem för familjen att rätta till felet, men att allas tillgång till naturen samt allas likhet inför lagen väger tyngre.

Jag har inte tolkat det som att kommunen skulle lida av paragrafrytteri, trångsynthet eller prestige i detta. Jag har tvärtom uppfattat att de har välkomnat prövning i andra instanser.för att fallet är ovanligt och svårlöst.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Detta är väl ganska självklart. Finns det lagar och regler skall de följas.
Nja, jag håller med sonen om att det behövs em rimlighetsavvägning. Ja, dom har gjort fel, men att straffas med att riva sitt nybyggda hus ger ett bötesbelopp på säkerligen över en miljon, det är inte rimligt. Ge dom istället saftiga böter på typ 100,000 så att folk tänker till i framtiden.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.