Hej Byggahus!

Som en del av er kanske känner till så ska vi ta över släktgården när lantmäteriet är klar med avstyckningen, det innebär att vi kommer skapa ett företag för att kunna sköta om mark och byggnader samt kunna fakturera den hyresgäst som bedriver ridskola i byggnaderna. Dvs mest kvitton/fakturor in och enstaka faktura ut.

Vi skulle uppskatta tips i alla dess former.
Allt från "tänk på detta" till bra kurser, länkar eller tjänster.

• Gilla
Saelen
  • Laddar…
Kolla vad du behöver för försäkringar.

Om vi sedana antar att du vill ha ett AB, så kan det behövas en del tänkande/optimerande runt huruvida du skall äga gården privat, men ha boloaget som bedriver verksamheten, eller om även ägandet skall ligga i bolaget. Jag har noll koll på alternativen.

Om vi då antar att ridskoleverksamheten skall hyra delar av gården, så behöver du fundera över hur hyresförhållandet skall specificeras. Uppsägningstider, indexreglerad hyra (tror kontraktet måste löpa på minst 3 år i så fall). Se till att få verksamheten momsregistrerad i tid.

Sedan en lite "sedelärande" historia. Jag har i min verksamhet redovisning av moms på årsperiod, trots att jag egentligen har för hög omsättning, jag borde redovisa moms per kvartal, eller kanske tom. månadsvis (så länge skattemyndigheten inte bråkar om det är jag väldigt nöjd med det). Och i många år så skulle momsen redovisas i maj, samtidigt som deklarationen. Momsinbetalning/skatteinbetalning/återbäring inföll samtidigt. Jag såg till att ha en preliminärskattenivå som täckte även momsen. Så allt balanserade ungefär då, skatteåterbäringenm motsvarar momsen. Men så ett år fick jag brev från skattemyndigheten. Min firma hade bedrivit import/exportverksameht med ett EU land, och därmed skulle momsen redovisas och betalas i februari istället. Jag fattade ingenting. Men så visade det sig att Symantec antivirus prenumerationen för typ 600kr/år, hade börjat debiteras från Irland. Så då skulle jag plötsligt in med typ 400 000 i februari, men fick 395 000 i skatteåterbäring i maj. Och när jag väl EN gång har importerat från EU land, så skall momsen i fortsättningen redovisas i februari.

Redigerat:
  • Arg
  • Gilla
parom och 3 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Sedan en lite "sedelärande" historia.
Otroligt irriterande, reglerna för när momsdeklarationen skall lämnas har verkligen blivit krångliga i marginalen. Samma sak för enkelt bolag som är hyfsat vanligt i lantbrukssammanhang. Skall deklareras i februari om man momsredovisar i det enkla bolaget. Momsdeklarerar man däremot inviduellt för de enskilda näringsverksamheterna är det som vanligt. 🤬

Ett AB känns i detta sammanhang överdrivet. Låter som detta gott kan drivas inom den enskilda näringsverksamhet som ändå uppstår i och med att man äger en näringsfastighet.

Det jag direkt tänker på, utöver alla småsaker man behöver vara insatt i, är frågan om man skall vara momsregistrerad eller inte. Om hyresintäkten ligger under fribeloppet kan det finnas goda skäl att undvika momsregistrering.

Företagsform verkar definitivt nått vi behöver dyka djupare i, känns som att man nästan behöver dra den i en egen tråd.

Vi ligger inte under fribeloppet för momsregistrering,

C
13th Marine 13th Marine skrev:
Företagsform verkar definitivt nått vi behöver dyka djupare i
I grund och botten handlar det om huruvida verksamheten tar sådana juridiska/ekonomiska risker att det är motiverat att särskilja den från privatekonomin, om det finns behov av en väldefinierad ägarfördelning, samt om skattemässiga detaljer som när beskattning faller ut m.m.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Jag får helt enkelt kolla upp om det känns rimligt för oss att köra något mer avancerat =)

T
Hej Byggahus!

Som en del av er kanske känner till så ska vi ta över släktgården när lantmäteriet är klar med avstyckningen, det innebär att vi kommer skapa ett företag för att kunna sköta om mark och byggnader samt kunna fakturera den hyresgäst som bedriver ridskola i byggnaderna. Dvs mest kvitton/fakturor in och enstaka faktura ut.

Vi skulle uppskatta tips i alla dess former.
Allt från "tänk på detta" till bra kurser, länkar eller tjänster.
En lantbruksfastighet är redan per definition ett företag så du behöver inte göra något, bara registrera dig/er för moms hos skm. Hur stor är gården och vilka är "vi"?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
T tobiast skrev:
En lantbruksfastighet är redan per definition ett företag så du behöver inte göra något, bara registrera dig/er för moms hos skm. Hur stor är gården och vilka är "vi"?
Vi är jag och den bättre hälften, vi är gifta.
Ca 10ha mark där allt är hagar, med stall för ~15 hästar.samt ett ridhus.

Jag gick en kurs i att starta eget. Minns att de ville avdramatisera det så att man skulle våga och att det viktigaste är att du gör tre saker, sedan är du igång: 1. Registrera firma hos bolagsverket och ansök om F-skatt o momsreg. 2. Skaffa en företagsförsäkring. 3. Skaffa ett eget bakkonto och kort för företaget.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
T
Vi är jag och den bättre hälften, vi är gifta.
Ca 10ha mark där allt är hagar, med stall för ~15 hästar.samt ett ridhus.
Okej, bara momsregga alltså o gör det så snabbt som möjligt så du kan dra av moms på kostnader. Bästa tipset jag kan ge är att inte göra vinst, d v s investera ev. överskott i gården innan årsskiften. Inventarier o maskiner får du dra av löpande genom avskrivningar, vilket tar ner ditt ev. överskott successivt med åren i o m att du investerar i nytt. Underskott kan också utnyttjas till att kvitta mot vinst vilket kan utnyttjas till att undvika skattechocker de år du vill göra vinst.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
värt att poängtera är att det nuförtiden är betydligt svårare att bli momsregistrerad. Även att få ett bankkonto för företaget kan vara förenat med lite besvär. Man lär ha en solid affärsplan som visar syftet. Man får ingen momsregistrering om syftet bara är att dra av moms på en massa grejer.........

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Man får ingen momsregistrering om syftet bara är att dra av moms på en massa grejer.........
Nä, men har man som i detta fall faktiska momspliktiga intäkter, så vad skall SKV säga?

det vet jag inte men det är iallafall inte "bara" nuförtiden..........de kan neka också om syftet är oklart.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Fast, är det verkligen så? Jag har ju haft krånglet med att momsdeklarationen ska vara inne den 27 februari men efter samtal till Skv år 2023 sa handläggaren att det är så mycket krångel och fel med småbelopp så det är 12 maj som gäller. Kan dock vara under ett visst belopp men kolla!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.