P
D djac skrev:
A, så spännande är det inte i verkligheten, har man svaga nerver så kan man kanske känna en en ökande spänningsnivå men det går över med tiden.
Jag tror att du bör läsa om Kirchhoffs spänningslag. Grundläggande ellära.

P
M Martin Lundmark skrev:
Distributionsnäten till bostäderna borde ägas av staten eller kommunerna som beskattar oss ungefär som att vägarna ägs till stor del av Trafikverket
De stora vägarna, europavägar, riksvägar och länsvägar, "ägs" av Trafikverket[*]. Dessa, tillsammans med kommunala vägar utgör 138 800 km väg. De får väl motsvara transmissionsnätet som är statligt.
Det finns även 74 000 km enskilda vägar med statsbidrag.
Dessutom finns ett mycket stort antal enskilda vägar utan statsbidrag.

De båda sista kanske kan få motsvara distributionsnäten, men parallellen är inte helt rak.

Källa: en något föråldrad kopia av trafikverkets webbplats på archive.org.

[*] Trafikverket är väghållare för dessa vägar, men är inte nödvändigtvis markägare.

P
D djac skrev:
Jag tror att vi bägge förstår att dagens upplägg med privata monopol är som gjort för ocker och att man bara med mycket stora ansträngningar kan förhindra att avgifterna rusar, en ansträngning som ingen visat intresse för och även om någon skulle börja intressera sig så kommer det ta lång tid och medföra "ett jävla gnällande", därav min pessimism.
Jag håller med dem som tycker att styrningen av intäktsramarna för elnätbolag görs för slapphänt, men varför kan inte privatdrivna naturligt monopol reglerar stramt i just det här fallet?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Om en privatperson matar in el på nätet så påverkar det nog marginellt, om två gör det likaså, men någonstans går en gräns för när det påverkar nätet nära mig, och den gränsen kommer tidigare än när de sänker elpriset, det är jag övertygad om.
Med elpriset brukar man vanligen syfta på elpriset på Nordpool, men du syftar kanske på överföringskostnaden?

P
Fairlane Fairlane skrev:
Ni?
Här är du rejält ute och cyklar.
För en konspirationsteoretiker är hela världen ute efter en.

P
D djac skrev:
Elnätet har ständigt utvecklats och uppgraderingar har alltid krävts, när vi ställde om från oljapannor till eluppvärming fanns liknande problem men då var vi inte lika populistiskt lagda och accepterade utvecklingen, det var ingen som ens luftade idéen om att den siste att konvertera på gatan skulle bekosta ombyggnaden av elnätet, eller att den sista som konverterar en sommarstugetomt till permanentboende ska betala den då nödvändiga ombyggnaden av avloppsnätet.
När eluppvärmning infördes påverkades inte elnäten av omvänd effektriktning.

P
D djac skrev:
Det jag vänder mig emot är att den siste abonnenten ska drabbas av kostnaderna för en utbyggnad som sen delas av alla. Dvs abonnent nr.5000 betalar bara för sin sladd men nr.5001, betala sladd och en ny station/transformator.
Hur tycker du att det ska gå till?
Att låta befintliga abonnenter betala anslutningen av en marginalabonnent tror jag skulle leda till skandalrubriker i kvällspressen och eventuellt också få politiska effekter.

P
D djac skrev:
Ja, det är en bra fråga, den föddes i länder med väldigt svaga och dåliga elnät och sen lobbades det igenom via EU, det har diskuterats tidigare och jag är själv väldigt nyfiken. Det är här svaren på syftet med effektavgifter kommer hittas, jag tror inte de är så ädla, det brukar de inte vara när det kommer det hållet.
Är det inte lite rasistiskt att tro att folk i länder med svaga och dåliga elnät har oädla motiv? 😉

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, vi hade kanske fortfarande kunnat haft 40-talets elnät, med lite tur ...
Hur mycket behövde elnäten byggas om när den stora övergången till elvärme gjordes?

Fairlane
P pmd skrev:
Med elpriset brukar man vanligen syfta på elpriset på Nordpool, men du syftar kanske på överföringskostnaden?
Nej jag syftade på elpriset på Nordpool. Jag håller alltså inte med djac om att grannen sänker priset på Nordpool när hans solceller producerar el.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, då kostar det ju ingenting. Mycket listigt!
Försumbart jfrt med de domedagssagor en del driver.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om du tycker att något elnätbolag genererar "för stora vinster" så beror det antingen på övereffektivitet i bolagets drift, eller undereffektivitet hos reglerande myndighet.
Självklart är det en politisk fråga, har ngn påstått något annat?

P pmd skrev:
Hur mycket behövde elnäten byggas om när den stora övergången till elvärme gjordes?
En hel del.

P pmd skrev:
Jag håller med dem som tycker att styrningen av intäktsramarna för elnätbolag görs för slapphänt, men varför kan inte privatdrivna naturligt monopol reglerar stramt i just det här fallet?
Självklart, men nu har vi dessa regler och förändring kommer enligt elnätsbolagen inte att kunna accepteras på flera deccennier. Avtalsrätt och andra juridiska inlåsningar är fina barriäer här. Vad skulle du säga om din pensionsfond som ligger lång i svenska elnätsbolag, som ju utmålats som tråkiga men stabila investeringar, plötsligt såg värdet på bolagen halveras?

P pmd skrev:
När eluppvärmning infördes påverkades inte elnäten av omvänd effektriktning.
Vilket inte har med saken att göra. Det kommer att bli mkt mindre åtgärder pga det, än den massiva effektökning som elvärmen krävde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.